betrokken medewerkers bij het leren

3 best practices voor meer medewerkersbetrokkenheid bij L&D


Om te blijven leren en ontwikkelen hebben medewerkers voldoende stimulans en motivatie nodig. Maar hoe zorg je daar nu voor? In dit artikel ontdek je hoe QTC Recruitment, bouwbedrijf Van Wijnen en bol.com ieder op unieke wijze zorgen voor medewerkersbetrokkenheid bij het leren. Van mindset-verbeterende initiatieven tot ijzersterke communicatie over leermogelijkheden; aan de hand van deze voorbeelden kun je als L&D-professional geïnspireerd aan de slag.

QTC Recruitment, Van Wijnen en bol.com hebben elk hun eigen uitdagingen als het om het ontwikkelen van hun mensen gaat:

  • Voor recruiter QTC is het als snel groeiende organisatie in een specialistische branche op een krappe arbeidsmarkt vooral zaak om kennis goed te borgen en nieuw talent snel te integreren.
  • Voor bol.com is het leren en ontwikkelen noodzakelijk om ervoor te zorgen dat zij de meest toonaangevende online winkel van Nederland blijven in hun competitieve markt. Zij willen dus een lerende organisatie zijn en hebben daar een toegankelijk en divers leeraanbod voor nodig.
  • En ook voor bouwbedrijf Van Wijnen, dat zich transformeerde van ‘traditionele aannemer’ tot uitvoerend bouwer, bedenker van nieuwe concepten en beheerder, is het essentieel om medewerkers voortdurend klaar te stomen voor aankomende innovaties. Zij hebben in hun bedrijf bovendien te maken met veel verschillende opleidingsniveaus en functies.

Hoe beantwoord je in elk van bovenstaande situaties de verschillende leerbehoeften met een opleidingsaanbod dat past bij ieders vakgebied en opleidingsniveau en dat aansluit op de dagelijkse praktijk? En hoe zorg je voor enthousiast lerende mensen?

Om de gewenste resultaten te behalen weten alle drie bedrijven hoe belangrijk het is om de medewerkersbetrokkenheid bij het leren & ontwikkelen te vergroten. Daarom kozen zij er allen voor om met Studytube in zee te gaan. Met hun eigen leerplatform met een relevant leeraanbod in verschillende vormen en diverse initiatieven om medewerkers te activeren, werken zij elk op een inspirerende manier aan het versterken van hun leercultuur.

Hieronder vind je drie best practices uit hun succesverhalen.

1. QTC Recruitment: meer medewerkersbetrokkenheid dankzij mindset-verbeterende trainingen en initiatieven

QTC Recruitment heeft als snel groeiende organisatie maar liefst vijf keer de FD Gazellen-award binnengesleept, de prijs die het Financieel Dagblad elk jaar

uitreikt aan Nederlandse organisaties die in hun branche de grootste groei doormaken. Ze zijn nu hard op weg om in Noordwest-Europa marktleider te worden. QTC Recruitment heeft hier al het grootste specialistische (online) Life Science netwerk. En het bedrijf heeft ambitieuze plannen: wereldwijd marktleider worden.

Hoe? Door de best mogelijke service te bieden met de best mogelijke professionals. Hierbij speelt internationale marktkennis een instrumentele rol. Maar de krappe arbeidsmarkt, een jonge generatie die haar opwachting maakt en de specialistische branches waarin ontwikkelingen elkaar in hoog tempo opvolgen, zorgen voor uitdagingen. Zaak voor QTC Recruitment om kennis te borgen en nieuw talent snel te integreren met behulp van het Studytube-leerplatform.

Mindset-trainingen voor motivatie, reflectie en discipline

Met name de nieuwe generatie medewerkers is vaak nog zoekende naar doelen en uitdagingen. Reflectie en discipline zijn daarbij belangrijk. Daarom heeft het bedrijf verschillende trainingen opgezet om medewerkers te helpen hun mindset te helpen verbeteren. Deze mindset-trainingen vergroten de medewerkersbetrokkenheid bij het leren en ontwikkelen.

Enkele voorbeelden hiervan zijn:

  • zelf ontwikkelde booster-trainingen die zij in hun online leerplatform hebben geplaatst;
  • NLP-trainingen die door een collega worden gegeven. Hierin krijgen medewerkers handvatten aangereikt om hun denkpatronen en gedrag te kunnen veranderen;
  • een Slack-kanaal specifiek over mindset-kwesties. Hierin kunnen medewerkers elkaar inspireren door uit te wisselen wat zij weten over een bepaald onderwerp of nieuw hebben geleerd;
  • ten slotte stimuleert het bedrijf ook het gebruik van de Headway-app om medewerkers te ondersteunen in hun persoonlijke groei en ontwikkeling.

Een omgeving waarin je gestimuleerd wordt

Door deze initiatieven creëert QTC Recruitment een omgeving waarin medewerkers zich gestimuleerd voelen om hun mindset te verbeteren en hun persoonlijke groei en ontwikkeling serieus te nemen.

“Omdat we te maken hebben met een jonge workforce, zien wij het ook als plicht als werkgever om ervoor te zorgen dat zij volwassen professionals worden. Wij willen hen daarin echt begeleiden en samen ontdekken van: ‘Hé, wat wil je nou, waar wil jij in groeien, wat zijn jouw talenten?’ Daar willen we achter komen en hen daarbij inspireren om daar zelf meer mee aan de slag te gaan.”

- Hester Offerman, Junior HR-Business Partner bij QTC Recruitment

Download hier de volledige case study van QTC Recruitment of kijk het webinar terug waarin Hester Offermans, Junior HR-Business Partner bij QTC Recruitment, deelt hoe zij het delen en borgen van kennis met Studytube hebben verbeterd en ook hierbij de medewerkersbetrokkenheid hebben vergroot.

medewerkersbetrokkenheid kennisdeling - webinar

2. Van Wijnen: iedereen aan de slag met een compleet, gepersonaliseerd leeraanbod

Bouwbedrijf Van Wijnen heeft het aura “traditionele aannemer” voorgoed van zich afgeschud. Nu speelt de onderneming een rijkere rol: die van uitvoerend bouwer, de bedenker/verkoper van nieuwe concepten, en de verantwoordelijke voor beheer en onderhoud. Om die transitie zo goed mogelijk te ondersteunen en alle medewerkers klaar te stomen voor de aankomende innovaties, besloot het bedrijf in zee te gaan met Studytube.

Van veel handmatig zoek- en boekwerk naar één intuïtieve leeromgeving

Van Wijnen wilde zich graag ontpoppen tot een lerende organisatie. Deze ambitie ging echter gepaard met enkele aanzienlijke uitdagingen. Een organisatie met meerdere opleidingsniveaus telt immers minstens zoveel leerbehoeften. Het is een uiterst omvangrijke taak om al die behoeften in kaart te brengen en op basis daarvan een relevant opleidingsaanbod te ontwikkelen.

Voorheen boekte en beheerde de HR-afdeling nog alle opleidingen en stuurde deze persoonlijke uitnodigingen voor trainingen. Dat was enorm veel werk. Bovendien moesten de HR-medewerkers alle leercurves handmatig bijhouden in hun administratie, wat een hoop tijd kostte. Dankzij het leerplatform van Studytube kan Van Wijnen nu een passend opleidingsaanbod aanbieden in één intuïtieve online omgeving. Van klassikaal tot offline en blended.

Aan de slag met leren met het gebruiksgemak van Netflix

“Het aanbod is compleet,” vult Danny Buma, Manager Learning & Development bij Van Wijnen aan. “Een timmerman heeft bijvoorbeeld baat bij een training over asbestherkenning, terwijl een cursus over rekenmethodieken beter aansluit bij een calculator. Er moet voor iedere medewerker iets van zijn of haar gading bij zitten.”

De gebruiksvriendelijkheid inspireert al hun medewerkers om op een laagdrempelige manier online trainingen te volgen. Ook hun uitvoerend bouwpersoneel, dat weinig achter de computer zit. Zo wordt de medewerkersbetrokkenheid bij het leren dus echt in de hele organisatie vergroot.

“Het platform combineert het gebruiksgemak van Netflix met een ruim aanbod zoals dat van Zalando. Iedereen kan leren met Studytube.”

- Danny Buma, Manager Learning & Development

Het volledige succesverhaal van bouwbedrijf Van Wijnen lees je hier.

 

Van Wijnen - Studytube

3. bol.com: optimale medewerkersbetrokkenheid dankzij sterke marketing van het leerplatform

Wat in 1999 ontstond als een online boekenwinkel in een portakabin op een parkeerplaats, is inmiddels uitgegroeid tot de grootste online winkel van Nederland met meer dan 20 productcategorieën, 13 miljoen klanten in Nederland en België en 2.600 medewerkers. Om ervoor te zorgen dat bol.com de meest toonaangevende online winkel van Nederland blijft, zet het bedrijf volop in op leren en ontwikkelen.

Met het Studytube-leerplatform biedt bol.com medewerkers de mogelijkheid om trainingen, cursussen en opleidingen te volgen. Zij noemen hun online academy speels ‘Studybol’. En daar wordt gretig aftrek gevonden; medewerkers weten hun weg naar de online academy veelvuldig te vinden. En dat komt vooral door de slimme marketing van hun platform:

Direct op Studybol vanaf dag 1

Bij bol.com brengen ze Studybol vanaf dag 1 onder de aandacht bij medewerkers: “Studybol is het startpunt van alles wat te maken heeft met jouw ontwikkeling. We vragen je er vandaag nog een kijkje te nemen, want misschien is er al iets aan je toegewezen. Voor vandaag, morgen of je eerste week hier,” vertelt Peter Dirks, HR Project Manager en Product Owner bij bol.com.

Door nieuw talent direct te laten inloggen in de leeromgeving, wordt dit gelijk gezien als een vast onderdeel van het werk. Ook worden leerlijnen en trainingen hierin toegewezen. Hierdoor kunnen de new hires direct aan de slag en hoeven zij niet eerst op jacht naar de juiste leercontent.

Steeds weer aankondigingen, nieuwtjes en metrics delen

Maar ook na de onboarding is het uiteraard van belang om medewerkers te blijven attenderen op het bestaan van Studybol en wat daar te vinden is. Dit communiceert bol.com via het intranet. Daar worden bijvoorbeeld nieuwe trainingen aangekondigd en wordt nieuws over het gebruik van het platform gedeeld. En met een initiatief als ‘Metric Monday’, waarbij elke eerste maandag van de maand wordt gedeeld hoe het platform is gebruikt, hoopt Dirks een ware community te creëren.

De juiste persoon bij de juiste boodschap blijft wel belangrijk. Hiermee zorg je ervoor dat berichten over jouw leerplatform vaker bekeken worden en dat lezers vaker doorklikken. Maar wie is de aangewezen persoon om dit te communiceren binnen je organisatie? Peter Dirks: “Wij hebben snel gemerkt dat als ik, Peter, weer wat communiceer over trainingen, dit niet zo lekker bekeken wordt. Het werkt veel beter als de trainers zelf wat vertellen over hun nieuwe training. Ook leden van de directie zijn hiervoor geschikt.”

“Als ik iets gecommuniceerd heb, kan ik zien of dit effect heeft gehad, door het aantal bezoekers na de boodschap te bekijken. Viel dat aantal tegen, dan moeten we terug naar de tekentafel en een andere boodschap proberen.”

- Peter Dirks, HR Project Manager en Product Owner bij bol.com

Meer lezen over hoe bol.com zorgt voor medewerkersbetrokkenheid bij het leren en ontwikkelen met hun online academy? Download hier de volledige case study.

Bol-com - Studytube

 

Heb je de Learning & Development Monitor 2023 All-star-editie al gelezen?

De belangrijkste L&D-trends gebundeld in één rapport. Ontdek de grootste leerdrempels, waar we willen leren en belangrijke verschillen tussen sectoren. Nu met extra onderzoeksdata én een voorwoord van Prof. Dr. Nick van Dam.

Wil jij graag persoonlijk advies voor de opstart van je eigen leercultuur? Onze experts beantwoorden graag al je vragen.