4 Resultaten om met het learning management system te meten

Organisaties investeren tegenwoordig steeds meer tijd en geld in training en opleiding van hun medewerkers. Hierdoor ontstaat de behoefte aan betere verantwoording van de bijdrage die de opleidingsinvestering levert aan de kennisontwikkeling binnen een organisatie. De Learning & Development afdeling staat voor de taak om leeractiviteiten inzichtelijk te maken voor medewerkers.

Een tool die vaak gebruikt wordt voor het verkrijgen van inzicht in leeractiviteiten, is een learning management systeem (LMS). Een LMS stelt jou als L&D specialist in staat om de administratie, documentatie, tracking en de levering van online en klassikale opleidingen en training te regelen. Daarnaast helpt een LMS bij het rapporteren van het platformgebruik en het verkrijgen van inzicht in het gebruikersgemak en de inhoud van trainingen. In dit blogartikel geven we een beeld van mogelijke meetresultaten in een LMS en hoe deze resultaten jou als L&D specialist helpen bij het managen van leeractiviteiten.

Verkrijg inzicht in het aantal afgeronde online trainingen

Op het moment dat een cursist op een online academy een online training heeft afgerond, ontvangt hij een certificaat. Denk aan een EHBO certificaat of een certificaat voor een VCA training. Als L&D specialist kan je via een LMS het aantal behaalde certificaten per training inzien. Met deze data maak je gemakkelijk een overzicht van het aantal medewerkers dat een training heeft voltooid en wie de training nog dienen te voltooien. Het LMS stelt je vervolgens in staat om de medewerkers die de training nog niet hebben afgerond een herinnering te sturen. Via een LMS kun je dus bijhouden wat de status van het doorlopen van een training is en sturen op het afronden van de training. De resultaten van de afgeronde trainingen kunnen een leidende factor zijn in het meten of investeren in leren en ontwikkeling resulteert in meer afgeronde trainingen.

Analyseer de gespendeerde tijd om leertrajecten en online trainingen te voltooien

Het inzichtelijk maken van medewerkers’ leergedrag hangt, naast certificaten, samen met de hoeveel tijd die medewerkers investeren in het voltooien van complete leertrajecten of een losse training. Denk bijvoorbeeld aan een onderwerp waar een cursist moeite mee heeft. Zo kan het zijn dat een cursist problemen ervaart bij het begrijpen van de inhoud van de training waardoor de voltooiingstijd automatisch langer wordt. Door als L&D specialist aandacht te besteden aan de voltooiingstijd van trainingen, los je technische en inhoudelijke problemen van trainingen sneller op en kun je trainingen aanpassen en optimaliseren.

Stuur op de individuele prestatieresultaten van medewerkers

Via het learning management systeem kun je als L&D specialist prestatieresultaten van medewerkers meten. Aan de hand van deze meetresultaten bied je gemakkelijk gepersonaliseerde leertrajecten en online trainingen aan. Denk aan een salesmedewerker die je vanuit zijn functioneren stuurt op het aanleren van klantgerichte e-mails schrijven. Via een LMS zet je trainingen klaar die betrekking hebben op het onderdeel. Als L&D specialist kun je vervolgens zien op welke onderdelen de medewerker hoog scoort en welke onderdelen extra aandacht nodig hebben. Belangrijk is om open en breed te communiceren met de medewerker welke resultaten je als L&D specialist bekijkt en belangrijk zijn voor de ontwikkeling van de medewerker. Zo weet de medewerker op welke onderwerpen hij zichzelf kan verbeteren en krijgt hij ook persoonlijk advies over zijn ontwikkeling.

Verzamel feedback over een online training

Wat vinden medewerkers daadwerkelijk van een online training? Krijgen ze alle informatie die ze nodig hebben of hebben ze het gevoel dat er ruimte bestaat voor verbetering? In een learning management systeem wordt de feedback van medewerkers op online trainingen opgeslagen. Deze feedback kan over het leerplatform gaan, maar ook betrekking hebben op de inhoud van een online training.

Bijvoorbeeld: Het kan zijn dat jij als L&D specialist een training hebt ontwikkeld voor alle secretaresses binnen de organisatie. Uit de feedback blijkt dat de meeste secretaresses de training te lang vinden duren, een praktisch voorbeeld mist en enkele video’s in de online training niet afspelen. Het Learning Management Systeem verzamelt alle gegeven feedback en creëert een duidelijk overzicht van de problemen die medewerkers ervaren. Op basis van deze feedback besluit jij om de training te verkorten en in een blended vorm aan te bieden.

Conclusie

Als L&D specialist kun je leeractiviteiten inzichtelijk maken door de volgende vier resultaten te meten uit een learning management systeem:

  • Afgeronde trainingen en behaalde certificaten.
  • De voltooiingstijd van leertrajecten en trainingen.
  • Individuele prestatieresultaten van medewerkers.
  • Feedback op de inhoud en het gebruiksgemak van leertrajecten en trainingen.

Met beter functionerende trainingen wordt het leerrendement verhoogt. Het beste is om metingen periodiek uit te voeren. Op deze manier controleer je of het leergedrag van medewerkers met de tijd verandert en houd je rapportages actueel.

Benieuwd uit welke verschillende typen learning management systemen je kunt kiezen? Kijk dan eens naar ons artikel over 3 Typen learning management systemen en hoe jij het beste type kiest. Wil je meer informatie over welke functionaliteiten een LMS nog meer heeft? Download dan onze LMS Checklist.