5 digitale hacks om een leercultuur te starten

De wereld verandert razendsnel en de arbeidsmarkt verandert mee. Organisaties die zich niet aanpassen, sterven uit. Het is dus uiterst belangrijk dat je bedrijf en je medewerkers zich voorbereiden op die veranderingen door zichzelf te blijven ontwikkelen.

Met een paar slimme digitale trucjes toon je je werknemers dat leren méér is dan saaie uren in duffe klaslokalen, en bouw je een leercultuur waarin mensen zélf gretig aan het leren slaan.

Begin klein

Natuurlijk is het mogelijk om meteen groots uit te pakken door een uitgebreide digitale leeromgeving te installeren en het hele proces te automatiseren. Gelukkig zijn er ook meer laagdrempelige oplossingen waarmee je mooie resultaten boekt.

Begin met de problemen die het meest kosten en het makkelijkst op te lossen zijn ("low-hanging fruit"), zoals de onboarding van nieuwe werknemers. Een kersvers personeelslid moet een heleboel informatie verwerken, van praktische zaken tot de waarden en geschiedenis van de organisatie. Je kan dat proces aan managers overlaten, maar je kunt die broodnodige informatie ook opnemen op video.

Dat is een relatief kleine investering: je moet één keer input leveren, maar vervolgens kan je die eindeloos opnieuw gebruiken. Doordat een manager hierbij telkens weer veel tijd bespaart, verdient het zich bijzonder snel terug. Bovendien helpt het je werknemers om goed te landen in je organisatie. Ervaringscijfers van online leerplatform Studytube geven aan dat op deze manier tot 71% op onboarding kosten bespaart kan worden.

Maak het relevant met een simpel zoeksysteem

Het internet staat vol leermogelijkheden. YouTube, Ted Talks, noem maar op: als je weet waar je moet zoeken, zijn de mogelijkheden eindeloos. Maar iedereen die al een keer radeloos door de grenzeloze opties van Netflix heeft gescrold, heeft wel eens het gevoel gehad dat psycholoog Barry Schwartz de keuzeparadox noemt: als je te veel keuzemogelijkheden hebt, loop je vast.

Met een leeraanbod werkt het net zo: als je je werknemers een massa ongesorteerde opties voorschotelt, komt er van leren waarschijnlijk niet zoveel terecht. Maak het aanbod dus zo overzichtelijk mogelijk. Met hulpmiddelen als tags en filters kan je het materiaal sorteren en per leerinterventie aangeven voor wie en welk vakgebied het relevant is.

Het is buitengewoon nuttig om daarbij een goed dashboard te implementeren, waar iedere werknemer zelf inlogt en zijn of haar voortgang bijhoudt. Dat hoeft niet ingewikkeld te zijn, maar het vereist wel wat programmeerwerk.

Waarborg de kwaliteit

Je leeraanbod moet niet alleen relevant zijn, maar ook kwalitatief. Als werkgever is het dus slim om alvast een voorselectie te maken van potentiële effectieve leerbronnen voor je organisatie. Toch mag je zeker niet het belang onderschatten van de selectie en evaluatie die je werknemers doorvoeren.

Met behulp van een eenvoudig reviewsysteem maak je de kwaliteitscontrole al een stuk gemakkelijker. Als je een cursus tegenkomt die je teamleden positief hebben beoordeeld, dan zal die waarschijnlijk ook voor je geschikt zijn.

Ook kan je pas een aantal weken of maanden ná de cursus om een beoordeling vragen. Dan gaat het minder over de lekkere broodjes tijdens de pauze, want die zijn ze inmiddels vergeten. Wat blijft hangen is: wat heb ik aan deze cursus gehad?

Maak het nóg relevanter met een algoritme

Met behulp van slimme algoritmes kun je de relevantie nog verder vergroten. Het systeem leert immers om elke werknemer te begrijpen. Wat is hun leergeschiedenis? Wat zijn hun competenties? Wat voor soort content slaat aan bij hun directe collega's? Op basis van zulke informatie kan een lerend algoritme steeds gerichter content voorleggen die aansluit bij de behoeften van elke specifieke werknemer. Als we even afkijken bij het online leerplatform Studytube dan zien we dat "Mijn Dashboard" bestaat uit drie delen:

  1. Geschiedenis: hier staan de cursussen die je al gedaan hebt, samen met leerinterventies die daarop voortborduren;
  2. Bibliotheek: hier kun je gericht zoeken naar nieuwe content die aansluit bij je profiel;
  3. Inspiratiepagina: op basis van de informatie die het algoritme over je verzamelt, suggereert dit onderdeel leercontent die waardevol voor je zou kunnen zijn.

Studytube gebruikt voor haar dashboard meerdere technieken, aangevuld met algoritmische voorspellingen, zodat leren en ontwikkelen zo laagdrempelig mogelijk wordt.

Leer met een doel

Als je weet waarom je leert, is het een stuk makkelijker om bij de les te blijven. Met een algoritme kun je bijvoorbeeld mensen aansporen om een cursus te volgen die hun vaardigheden verbreedt, zodat die beter aansluiten op toekomstige veranderingen in hun vakgebied.

Concreet kan een algoritme voorspellen welke functie er in het verlengde ligt van iemands huidige vaardigheden, zodat leren en ontwikkelen voor de medewerker concreter en aantrekkelijker wordt. Het programma zegt eigenlijk: "Je bent er bijna! Je hoeft alleen nog maar deze dingen bij te leren om door te stromen naar functie X" – die misschien wel gepaard gaat met 15% loonsverhoging.

Zo leer je je werknemers iets dat misschien nog waardevoller is dan de vaardigheden zelf, namelijk dat ze niet bang hoeven te zijn voor verandering. Mensen kunnen gemakkelijker bijleren dan ze zelf denken, en slaan zo nieuwe paden in die ze zelf misschien niet eens voor ogen hadden. Het wegnemen van die weerstand is misschien wel de belangrijkste stap naar een écht lerende organisatie.