5 Meest genoemde redenen om van LMS te veranderen

Onderzoek1 wijst uit dat 44% van de organisaties actief op zoek is naar een ander learning management system (LMS) én dat zij binnen 2 jaar van LMS willen veranderen. Daar liggen een aantal redenen aan ten grondslag. In deze blog zetten wij uiteen de top 5 redenen om van LMS te veranderen of het huidige LMS te upgraden.

LMS voldoet niet aan de leerbehoefte 

Leren en ontwikkelen verandert binnen organisaties. Deels door het toenemende aantal verschillende generaties op de werkvloer. Zo vullen millennials inmiddels een groot deel in. Deze generatie heeft een digitale mindset en houdt van vrijheid en flexibiliteit. Ze vereisen een technologische oplossing voor alles wat zij doen. Waaronder leren binnen de organisatie. Mede hierdoor ontdekken organisaties dat hun huidige LMS niet meer voldoet aan de leerbehoeften van hun medewerkers. Daarom vinden zij het tijd om beslissingen rond learning management systemen te overdenken en te bedenken welk type LMS nodig is om te voldoen aan de snel veranderende leerbehoeften. 

Top 5 redenen om van LMS te veranderen

Globaal zijn er vijf redenen op te noemen waarom de huidige learning management systemen niet meer voldoen:

1. Betere gebruikerservaring is essentieel 

Dat een LMS gemakkelijk in gebruik is, lijkt voor de hand liggend.  Toch wijst de realiteit uit dat het tegenovergestelde het geval is in veel gevallen. Learning management systemen zijn ingewikkeld, hebben te veel functies, te veel ruis of er moet te vaak geklikt worden om te komen bij de juiste bestemming. Het verbeteren van de gebruikerservaring is dan ook dè nummer 1 reden om te veranderen van LMS. 

Organisaties realiseren zich dat de focus op de gebruiker moet liggen bij het kiezen van een LMS. Essentieel is de samenhang tussen de gebruikerservaringen van de medewerker en de manier waarop zij werken en leren. Zij moeten leren niet zien als een bijzaak, maar als onderdeel van het werk. Een gebruiksvriendelijk LMS is daarom nodig voor een positieve gebruikerservaring. De reden hiervoor is simpel: het is vaak het eerste en soms het enige contactmoment met leren binnen de organisatie.

Momenteel werken organisaties regelmatig met platformen zonder gebruiksvriendelijke interface. Dit gaat ten koste van de leerervaring. Negatieve gebruikerservaringen staan gelijk aan lage betrokkenheid en interacties. Dit is iets dat moeilijk om te draaien is. Daarom is een intuïtieve interface waarbij de gebruiker centraal staat essentieel voor 43% van de organisaties. Voor 40% is het zelfs een cruciaal element bij de aanschaf van een nieuwe LMS.

2. De administratieve ervaring kan stukken beter

De gebruikerservaring geldt niet alleen voor de medewerkers. Het geldt ook voor de beheerders en managers. Oudere learning management systemen zijn vooral technologisch en complex voor de eindgebruiker. Voor elk klein probleem is men afhankelijk van het technische team. Dit tot de frustraties van beheerders en managers. Het maakt de administratie onoverzichtelijk en oncontroleerbaar.

De nieuwste generatie learning management systemen is doorontwikkeld tot een ondersteunend platform met een reeks aan functies. Met als doel het makkelijk maken van leren voor zowel de medewerker als de beheerder.

Organisaties integreren hun LMS gemakkelijk met andere systemen. Denk aan bijvoorbeeld HR suite, content management of talent management systemen. Deze integratie op één platform heeft een positieve uitwerking op de administratieve ervaring van de beheerder. Een nieuwe generatie LMS versimpelt en structureert het faciliteren, volgen en rapporteren van leren binnen de organisatie.

3. Een betere rapportage is noodzakelijk

De leerbehoefte van medewerkers verschilt per persoon en verandert in een razend tempo. Verschillende leermogelijkheden zijn nodig om te voldoen aan de uiteenlopende leerbehoefte van medewerkers. Een blended leeraanpak is dus steeds belangrijker. Naast klassikale en online trainingen, focussen organisaties zich daarom steeds meer op technologieën die mobiel leren, sociaal leren en assessments ondersteunen. De nieuwe learning management systemen bieden mogelijkheden tot zowel de ‘formele’ als deze ‘informele’ leermethodes.

Het leerrendement volgen en analyseren wordt steeds lastiger door deze nieuwe vormen van trainingen. Hoog op het verlanglijstje van managers staat dan ook het uitvoeren van krachtige rapportages en diepere analyses over alle leervormen. Met de huidige systemen kan niet de gewenste informatie verkregen worden. Dit leidt tot ontevredenheid. Met de nieuwe learning management systemen draai je wel geavanceerde rapportages uit en volg je  het leerrendement gemakkelijk.

4. Integratie van meerdere systemen is zeer wenselijk

Vaak gebruiken organisaties verschillende platformen. Het integreren van deze platformen vormt één van de grootste uitdagingen. Vooral als het gaat om het creëren en aanbieden van een gevarieerde en actuele leeromgeving.

Een kleine 80% van de organisaties vindt de mogelijkheid tot integratie met andere systemen essentieel of zelfs cruciaal voor het kiezen van hun LMS. Daarom zoeken steeds meer organisaties naar een platform met een reeks aan geïntegreerde technologieën van één leverancier. In plaats van een combinatie van de ‘beste-van-zijn-soort’ oplossingen die samen werken.

5. Mobiele mogelijkheden voor medewerkers is pré

Over het volgende bestaat geen twijfel: mobiele apparaten spelen een steeds prominentere rol in de wijze waarop mensen leven, werken en leren. Mobiele apparaten stellen mensen in staat om continu bezig te zijn met leren. Wat, wanneer, waar en hoe lang zij zelf willen. De personalisatie van mobiele apparaten biedt ook mogelijkheden voor meer contextuele en relevantere leermethodes. Nieuw learning management systemen ondersteunen een volledig blended leeraanbod. Hieronder vallen ook mobiele leermogelijkheden.

Leren kan veel natuurlijker door nieuwe technologieën

Voorheen bepaalde en beperkte de beschikbare technologie de leermethode. Tegenwoordig laat de technologie ons op een veel natuurlijke manier (samen)werken en leren. Een goed LMS helpt jouw organisatie dus de individuele en organisatieresultaten te verbeteren. Noodzakelijk is wel een effectiever gebruik van de beschikbare technologieën.

Bovenstaand aangehaald onderzoek suggereert de noodzaak voor 4 grote veranderingen:

  • Focus op de lerende persoon.
  • Onderzoek nieuwe leermogelijkheden.
  • Gebruik technologieën voor een compleet blended leerervaring. 
  • Realiseer de potentie van mobiele, social en samenwerkingstechnologieën.


Checklist om jou te helpen kiezen

Sommige organisaties ervaren de uitgebreide mogelijkheden van de nieuwste technologieën al. Vele andere organisaties weten niet waar te beginnen. Dit is de perfecte tijd om het LMS te (her)overwegen. Met onze checklist bepaal je gemakkelijk of het huidige LMS nog aansluit bij de leerstrategie en de leerervaring die jouw organisatie wil bieden. Of gebruik de checklist als tool bij het kiezen van een nieuw LMS.