5 Voorbeelden van een online training maken

Wil je een bedrijfsspecifieke online training maken? Dan weet je misschien niet waar je moet beginnen. Een online training kan namelijk verschillende doeleinden dienen. Bijvoorbeeld het creëren van begrip voor een nieuwe regelgeving in de organisatie. Of als deel van de onboarding van medewerkers. Het is belangrijk om jezelf daarom af te vragen wat je wilt bereiken met een training. En waarom het jou helpt bij het uitvoeren van je doelstellingen. Om je op weg te helpen geven we in deze blog vijf voorbeelden hoe je een bedrijfsspecifieke online training inzet.

1. Informeren over nieuwe wet- en regelgeving

Allereerst is een bedrijfsspecifieke online training een goede manier om informatie te delen over een nieuwe wet- of regelgeving. Je vertelt in een training namelijk iets over de regelgeving door documenten en video’s hierover toe te voegen. Maak bijvoorbeeld video’s waarin de directeur uitlegt welke wijzigingen op de planning staan. Medewerkers bekijken de video in hun eigen tempo.

Maar welke regelgeving is interessant voor een online training? Een opvallende ontwikkeling is bijvoorbeeld de wetgeving General Data Protection Regulation (GDPR). Organisaties moeten voor 25 mei 2018 voldoen aan de GDPR. Veel organisaties moeten hun werkwijze aanpassen door de komst van deze wet.

2. Een organisatieverandering aankondigen

Een online training leent zich ook goed voor het informeren over een organisatieverandering. Wat gaat er precies veranderen?  Hoe en waarom is een bepaald besluit genomen? En wat is de impact op het dagelijkse werk?

Communiceer in een training het wat en waarom én nieuwe kennis die medewerkers direct kunnen toepassen in de praktijk. Een goed voorbeeld is een retailorganisatie die hun manier van werken verandert. Om te toetsen of medewerkers de verandering daadwerkelijk begrijpen, kun je de medewerkers opdrachten geven tijdens of na de training.

3. Leren werken met een nieuw systeem

Met een bedrijfsspecifieke online training kunnen medewerkers met een nieuw systeem of product leren werken. Zo introduceer je bijvoorbeeld een nieuw Customer Relationship Management systeem (CRM) voor sales en marketing. In de training vertel je hoe het product werkt en leg je het proces stap voor stap uit.

Het krachtige van het zelf ontwikkelen van een e-learning, is dat er geen sprake is van een one-size-fits-all product training van de leverancier. Je maakt de cursus zelf en dus aangepast aan de behoeften van jouw organisatie. Hierdoor kun je specifiek ingaan op de productconfiguratie voor jouw organisatie. Wel zo nuttig en efficiënt voor jouw medewerkers.

4. Ontwikkeling stimuleren van competenties en vaardigheden

Je kunt met een online training ook generieke competentiegerichte trainingen maken. Je stimuleert de ontwikkeling hiervan of toetst bijvoorbeeld op de vaardigheden die specifiek gelden voor de organisatie. Denk aan een adviesbureau dat een training maakt om de eigen advies methodologie over te brengen aan de medewerkers. Voeg vragen, opdrachten en video’s toe aan je training om het kennisniveau te toetsen. Met een online training maken medewerkers op hun eigen tempo competenties en vaardigheden eigen. Je kunt de online training ook adaptief aanbieden. Hiermee stimuleer je efficiënte en gerichte kennisdeling binnen de organisatie.

5. Inwerktrajecten optimaliseren

Tot slot kun je een bedrijfsspecifieke online training gebruiken als onderdeel van het inwerktraject van medewerkers. Zo kun je kosten besparen op het inwerkprogramma. Vaak is er in organisaties geen eenduidig inwerktraject of wordt een groot deel van het traject klassikaal gegeven. De geïnvesteerde tijd en kosten kunnen dan hoog oplopen.

In een e-learning sla je alle informatie op die je wilt vertellen. Met als doel: een uniforme en consistente informatieoverdracht. Zo weet je zeker dat alle medewerkers dezelfde informatie krijgen aangeboden, precies op het juiste moment.

Zelf een online training maken

Welke toepassing je gebruikt, hangt af van de situatie in jouw organisatie. Met jullie eigen bedrijfsspecifieke training leren medewerkers precies datgene wat nodig is in jullie organisatie. Bedenk voordat je de online training maakt dus goed wat je ermee wilt bereiken. Benieuwd hoe je dit aanpakt? En hoe je een bedrijfsspecifieke online training maakt? In dit e-book vind je een stappenplan voor het maken van jouw eigen online training. Download het e-book en ga direct aan de slag met je eigen bedrijfsspecifieke training!