56% van CFO’s vindt dat er te veel budget aan L&D wordt besteed

Meer dan de helft van de CFO’s (56%) vindt dat er te veel geld wordt uitgetrokken voor L&D, terwijl 35% van de HR-professionals er juist méér budget voor wil vrijmaken. Dat blijkt uit de Studytube Learning & Development Monitor 2021, een jaarlijks onderzoek van Motivaction/Sparkey in opdracht van Studytube.

Studytube vroeg aan meer dan 1.000 professionals naar de leer- en ontwikkelcultuur van hun werkgever, waaronder de beschikbare leerbudgetten. Daarbij antwoordde 35% van de HR-professionals dat ze graag meer leerbudget zouden willen vrijmaken. Dat contrasteert met 56% van de CFO’s, die juist aangeven dat er te veel budget aan wordt besteed. Joost Frijdal, CDO bij Studytube, heeft een mogelijke verklaring én oplossing gevonden voor die argwaan.

Weinig efficiëntie

Uit de L&D Monitor 2021 blijkt dat een groot deel van het leerbudget op de plank blijft liggen: 61% van de HR-verantwoordelijken besteedt 75% of minder. “Er is veel onwetendheid,” zegt Frijdal. “Zo weten veel medewerkers, leidinggevenden en soms zelfs HR-professionals niet eens dat er een leerbudget is. Daarnaast is het leerproces ook niet gekoppeld aan beloningen of sancties. Zo krijg je niet bepaald een efficiënte leercultuur, waardoor CFO’s er niet meteen het voordeel van inzien.”

In de ogen van de CFO lijkt een leerbudget dus weinig duurzaam, en bovendien verbonden aan allerlei tijdrovende (en dus dure) administratieve processen. Het kost namelijk veel tijd om trainingen te zoeken en te boeken.

De voordelen van een leerplatform

Volgens Frijdal biedt een centraal leerplatform de oplossing. “Om je CFO te overtuigen van de vele voordelen van L&D, moet je aantonen dat je de leerbudgetten zo efficiënt mogelijk gaat besteden. Met een leerplatform heb je bijvoorbeeld steeds inzicht in alle kwalificaties van je medewerkers. Alleen zo kan je daarop sturen en de leerbudgetten gebruiken voor de certificaten die je écht nodig hebt om je bedrijfsdoelen te bereiken.”

Het is dus essentieel om L&D te kwantificeren voor je CFO, en te laten zien hoe deze bijdragen tot de grotere organisatiedoelstellingen. Zo kunnen extra opleidingen voor je salesteam resulteren in betere verkoopcijfers, en zullen servicemedewerkers met bijkomende certificaten je klanten nog beter kunnen helpen – met lovende klantbeoordelingen en een sterker merk als gevolg.

Bij Studytube kan je bovendien genieten van een aanzienlijke inkoopkorting én een volledig geautomatiseerd aankoop- en facturatieproces van externe (online) opleidingen, zodat je nog meer bespaart qua tijd en geld, maar niet op kwaliteit.

Relevanter dan ooit

“Laten we ook niet vergeten dat tijdens deze coronacrisis de tijd rijp is voor een centrale leeromgeving,” vult Frijdal aan. “Luister bijvoorbeeld naar minister Wiebes van Economische Zaken; die benadrukt dat de overheid in deze tijden niet gaat bezuinigen, maar bedrijven juist zal aanmoedigen om te investeren. Dit is dus het ideale moment om in te zetten op leren en ontwikkelen via een leerplatform. Je medewerkers vinden er alle relevante opleidingsmogelijkheden voor hun functie op één plek, allemaal zorgvuldig geselecteerd door HR. Dat bespaart iedereen tijd en geld, en dat zal je CFO als muziek in de oren klinken.”