Blended learning stimuleren binnen mijn organisatie; hoe doe ik dat?

De manier waarop medewerkers zich ontwikkelen verandert. Technologische innovaties volgen elkaar steeds sneller op. Dat heeft ook impact op de leeromgeving van organisaties. Alleen traditionele klassikale opleidingen passen niet meer in deze digitale wereld. Steeds meer organisaties zijn daarom actief bezig met het ontwikkelen van modules voor blended learning. Door nieuwe technieken te gebruiken, leren we steeds meer met online en social learning methodes. Maar waarom is dit belangrijk en hoe stimuleer je blended learning binnen jouw organisatie?

Medewerkers vragen om technologische toepassingen

Medewerkers zijn gewend aan de technologische veranderingen. Haast iedereen gebruikt Netflix en Spotify. Zulke tools zetten de toon voor ons verwachtingspatroon. Intuïtieve en gebruiksvriendelijke software systemen zijn dagelijkse kost. Niet zo gek dat dergelijke digitale toepassingen populairder worden binnen het leren en ontwikkelen.

Alleen maar klassikaal leren is uit de mode

Maar niet alleen gebruiksvriendelijkheid speelt een grote rol in ons verwachtingspatroon. Er zijn nog twee gemene delers: personalisatie en vrijheid. We hebben dankzij de nieuwe technieken namelijk zelf de controle en keuzevrijheid over wat, wanneer en waar we kijken of luisteren. We zijn gewend aan maatwerk. We gebruiken media op onze eigen tijd en tempo en kiezen zelf waar wij dit willen. Dit geldt ook voor opleiden en ontwikkelen. We willen gepersonaliseerd leren met trainingen op maat. Urenlang luisteren naar een theoretische uitleg in een traditionele klassikale setting gaat in tegen deze nieuwe ervaringen.

Blended learning motiveert medewerkers om te leren

Belangrijk om te onthouden bij blended learning, is dat online leermogelijkheden de traditionele klassikale settingen niet vervangen maar juist aanvullen. Door IT-oplossingen toe te passen binnen het leertraject kunnen organisaties gepersonaliseerde leertrajecten aanbieden. Het toevoegen van adaptieve leerpaden binnen online trainingen geven de medewerker de mogelijkheid om informatie over te slaan als deze al bekend is. Of om meer informatie op te vragen als het concept nieuw is.

De keuzevrijheid in aanbod, tempo en trainingsinhoud hebben een positieve invloed op de houding ten opzichte van leren1. Blended leermogelijkheden motiveren medewerkers aan de slag te gaan met hun persoonlijke ontwikkeling.

Blended learning stimuleren met een auteurstool

Online leren is dus een belangrijk onderdeel van blended leren is. Om online trainingen te faciliteren is een auteurstool een geschikt middel. Met een auteurstool kun je namelijk zelf gemakkelijk precies die unieke training ontwikkelen die voor jouw organisatie nodig is. Met deze tool digitaliseer je bijvoorbeeld heel makkelijk het theoriegedeelte van de klassikale training. De theorie kun je in de online training vervolgens uitsplitsen op niveau, waardoor iedereen met dezelfde basiskennis aan het klassikale deel van de training begint. Het voordeel van blended learning wordt in onderstaand filmpje beter uitgelegd.

 

 

Leer hoe jij je eigen blended leertraject maakt

Enthousiast geworden over blended learning? En benieuwd hoe je zelf een blended leertraject maakt? Download dan ons e-book waarin we je stap voor stap meenemen in het ontwikkelproces. Je vindt het e-book achter de downloadknop.

1 López-Pérez, M.V., Pérez-López, M. C., & Rodríguez-Ariza, L. (2011). Blended learning in higher education: Students’ perceptions and their relation to outcomes.