Coachen op competenties: help medewerkers de juiste trainingen kiezen

De praktijk wijst het uit: er heerst keuzestress onder medewerkers! Een overvloed aan beschikbaar leeraanbod en gebrek aan sturing verlamd de medewerkers. Hoewel zij de regie over hun eigen ontwikkeling willen en krijgen, laten zij de keuzevrijheid onbenut in de te volgen trainingen en opleidingen. Het aanboren van persoonlijke leerbudgetten wordt niet of onvolledig gedaan. De online academy wordt zelfs amper aangeraakt in sommige gevallen. Hoe komt het dat medewerkers haast bezwijken onder de vrijheid die je hen geeft?

Medewerkers willen keuzevrijheid, maar coachen op competenties is nodig

De hypothese dat medewerkers keuzevrijheid willen maar sturing nodig hebben, wordt onderkend door menig wetenschappelijke onderzoeker. Waaronder door Iyengar en Lepper (2000). Zij hebben onderzoek gedaan aan de hand van een experiment in een kruidenierswinkel.

Bij keuze uit veel potjes jam, proeft men alleen

De winkel heeft onder anderen 348 verschillende soorten jam in het assortiment. Tijdens het experiment stond bij de ingang van de winkel een proef-kraampje met verschillende soorten jam. Voorbijgangers kregen de keuze uit zes of uit 24 verschillende soorten jam. Het resultaat bleek dat mensen vaker stopten en jam proefden bij 24 keuzes (60%), terwijl bij een keuze uit zes jamsoorten mensen vaker een pot jam kochten (30%, bij 24 keuzes was dit slechts 3%).

Teveel keuze leidt tot geen keuze

Het voorbeeld hierboven toont aan dat mensen zich aangetrokken voelen tot een uitgebreid assortiment. Toch zijn zij eerder geneigd iets te kopen als de hoeveelheid keuzes beperkt is. Mensen prefereren een keuze boven geen keuze hebben. Teveel keuze werkt verlammend, eist te veel verantwoordelijkheid en leidt tot uitstelgedrag. Het effect is dat mensen die een te grote of ingewikkelde keuze moeten maken, liever geen keuze maken. Zelf als dit tegen hun eigenbelang ingaat, aldus Iyengar en Lepper (2000).

Aan de andere kant helpt een groter assortiment wel op het moment dat iemand precies weet wat hij wilt hebben. Hoe groter het assortiment, hoe hoger de kans dat de specifieke keuze ertussen zit.

Te groot leeraanbod leidt tot het nalaten van leren

Laten we bovenstaande situatie vertalen naar het kiezen van trainingen uit het leeraanbod op een online academy. Deze situatie wijst uit dat een te groot en uitgebreid leeraanbod leidt tot uitstellen en nalaten van het maken van een keuze. Het resultaat van een te groot leeraanbod is dus dat een medewerker geen training kiest en volgt. Zonde van de onbenutte mogelijkheden met een online academy. Help hen daarom met kiezen!

Maak leren makkelijk voor medewerkers

Voor medewerkers is coachen op competenties een manier om de juiste training te kiezen. Maar, hoe stimuleer je competentieontwikkeling in jouw organisatie? Hoe je dit doet, leggen we uit in ons "Competentiehandboek voor managers". Hierin vertellen we wat competentieontwikkeling precies is en hoe jij een competentieplan voor jouw medewerkers opstelt. Benieuwd? Download hem hier of via de downloadknop hieronder.