competenties-POP-gesprek-Studytube

Competenties toepassen in POP-gesprekken: zo doe je dat

“Wat is de ambitie en drijfveer van jouw medewerkers?” Vervolgens blijft het even stil. Na een halve minuut antwoordt de leidinggevende met: “Goede vraag, ik heb eigenlijk geen idee”. Helaas zien we dit vaak terugkomen binnen organisaties. Veel leidinggevenden weten niet wat hun medewerkers drijft.

Daar kan verandering in komen! Voer eens POP-gesprekken waarin je competentieontwikkeling centraal stelt. Kom erachter wat jouw medewerkers motiveert. Denk vervolgens samen na en maak afspraken over de toekomst en het ontwikkelen van de gewenste competenties. In deze blog leggen we in drie stappen uit hoe je competenties top-of-mind maakt in POP-gesprekken.

Wat zijn POP-gesprekken eigenlijk?

POP-gesprekken richten zich op de uitvoering van een persoonlijk ontwikkelingsplan. Veel organisaties werken met deze gesprekken, mede doordat het in veel CAO’s verplicht is gesteld. Samen met de medewerker stel je een plan op waarin je concrete afspraken maakt over zijn loopbaan en ontwikkeling. De afspraken baseer je op de persoonlijke ambitie van de medewerker en de doelstellingen van de organisatie. Uiteindelijk is het de kunst om deze twee factoren zo goed mogelijk op elkaar aan te laten sluiten.

Stap 1. Bepaal samen met de medewerker welke competenties relevant zijn

In een POP-gesprek bespreek je de ontwikkelbehoeften van de medewerker. Doe dit door competenties vast te stellen. Deze competenties zijn onder te verdelen in functiegebonden en persoonsgebonden competenties.

Bepaal op functieniveau de meest relevante competenties die nodig zijn om de rol goed uit te voeren. Daarnaast is het belangrijk om competenties te bepalen die de medewerker bezit en zelf wil ontwikkelen. Ook wel de persoonsgebonden competenties genoemd. Moet de medewerker bijvoorbeeld communicatief vaardiger worden om de functie beter uit te voeren? Besteed dan aandacht aan competenties zoals: mondelinge communicatie, effectief samenwerken of feedback geven en ontvangen. Wil een medewerker een vreemde taal aanleren? Maak dan de kansen bespreekbaar. Tijdens het POP-gesprek formuleer je de mogelijkheden en maak je een competentieplan. Zo geef je de medewerker gelijk handvatten om aan de slag te gaan met de eigen ontwikkeling.

Stap 2. 360 graden vooruit!

Oké, stel dat je de te ontwikkelen competenties hebt bepaald. Hoe beoordeel je dan of een medewerker de besproken vaardigheden in zijn werk goed uitvoert? Eén manier is het toepassen van de 360 graden feedbackmethode tijdens een vervolggesprek. Je geeft de medewerker dan niet alleen zelf feedback, maar betrekt ook andere collega’s bij het proces. Ook dient de medewerker zijn eigen werkzaamheden te beoordelen.

Daarnaast kun je jouw feedback baseren op de meetresultaten van online trainingen en de uitkomst van praktische opdrachten. Leren is namelijk niet alleen een kwestie van doen. Ook motivatie, intelligentie, talent en kansen spelen een grote rol. Gebruik schaalverdelingen om de resultaten te vergelijken en inzicht te verkrijgen in de scores op de gedragsindicatoren van een competentie.

Stap 3. Coach je medewerkers in hun ontwikkeling

De volgende stap is medewerkers stimuleren in hun ontwikkeling. Neem als leidinggevende een actiegerichte en coachende rol aan. Zet samen met de medewerker de visie op competentieontwikkeling om naar praktische acties. Zorg voor genoeg training, opdrachten en routine. Laat leren onderdeel uitmaken van de dagelijkse werkzaamheden. Hierdoor maak je de ontwikkeling top-of-mind bij de medewerker.

POP-gesprekken en competentieontwikkeling: een gouden combinatie

Goede medewerkers wil je behouden en vooruit helpen binnen de organisatie. Zet een stap in de goede richting door competentieontwikkeling onderdeel te maken van POP-gesprekken. Zo coach je actief op de ontwikkeling van je medewerkers. Dit helpt medewerkers om proactief aan de slag te gaan met hun eigen drijfveren.

Benieuwd hoe jij competentiemanagement inzet in jouw organisatie? In het competentiehandboek voor managers leggen we stap voor stap uit hoe jij medewerkers competent maakt en behoudt.

Learning & Development Monitor 2021

Het definitieve onderzoeksrapport over het Nederlandse leerlandschap van 2021. Zijn we klaar voor een massale omscholing?

Wil jij graag persoonlijk advies voor de opstart van je eigen leercultuur? Onze experts beantwoorden graag al je vragen.