Creëer een leeromgeving met een online academy

De afgelopen jaren is de technologie van online academies ontzettend snel ontwikkeld. Steeds meer mogelijkheden ontstaan om een totaal leeraanbod aan te bieden of de administratie te organiseren. Digitalisering, automatisering en globalisering stimuleren organisaties in de behoefte aan efficiënte kennisdeling en continue ontwikkeling van kennis en vaardigheden. Hoe voorzie je als HR in deze veranderende behoefte en welke mogelijkheden biedt een online academy hierin? Dat lees je in deze blog.

De functie van een online academy binnen het leerlandschap

Over het algemeen bestaat het leerlandschap binnen organisaties uit een leeromgeving met trainingen en een beheer- en administratiekant. Deze leeromgeving met trainingen wordt ook wel de online academy genoemd.

Studytube-leerlandschap.pngDe online academy is het gedeelte waarin medewerkers bezig zijn met leren en ontwikkelen. Het is het portaal waarop zij inloggen en hun trainingen zoeken, boeken en volgen.

Zoals in de afbeelding zichtbaar is, bestaat het leerlandschap ook uit een learning management system (LMS). De functie van het LMS is het beheren van het leeraanbod in de online academy. Ook wel het beheer- en administratiesysteem waarmee je leeractiviteiten bijhoudt, analyseert en rapportages omtrent het leerrendement opstelt.

Behoefte aan een geïntegreerde online academy

Technische ontwikkelingen zorgen voor veranderende verwachtingen van leren waardoor behoefte is naar een volledig geïntegreerde online academy. Medewerkers willen meer regie over hun eigen ontwikkeling, meer inspraak op waar en wanneer zij leren en de leervorm waarop zij leren.

Dit maakt het aanbieden en beheren van het leeraanbod voor HR een stuk complexer. Waar voorheen klassikale trainingen de overhand hadden, wordt nu verwacht dat HR ook rekening houdt met facetten zoals:

  • Informeel en formeel leren.
  • Live of asynchroon.
  • Tijdens of buiten werktijd om leren.
  • Leren van een klassikale trainer of on-demand.
  • Toegankelijk via een apparaat naar keuze.

Speel met een online academy in op de leerbehoefte

Hoe zorg je als HR dat je naadloos inspeelt op de veranderende leerbehoefte van jouw medewerkers? Een optie is de inzet van een online academy. De academy biedt jou de mogelijkheid medewerkers vanuit één plek toegang te geven tot een volledig leeraanbod met microlearnings, online- en klassikale trainingen en blended leertrajecten.

Stimuleer social learning met een online academy

Naast een toegankelijk leeraanbod stimuleert de online academy leren met verschillende social learning functionaliteiten, zoals:

  • Het netwerken van medewerkers.
  • Het delen van kennis en ervaringen.
  • Het samenwerken en het uitwisselen van ideeën voor het oplossen van uitdagingen van het leeraanbod.

Het inzetten van social learning draagt bij aan de ontwikkeling van een bredere kennisdeling. Omdat iedere medewerker weer iets anders kan of weet, leren collega’s veel van elkaar. Social learning gaat verder dan het gebruik van nieuwe technologie. Het vraagt afdelingen om bereid te zijn om met elkaar samen te werken en kennis met elkaar uit te wisselen.

Op naar een learning experience platform in de toekomst

Op dit moment leven we in een wereld waarin de focus op continu leren overgaat in digitaal leren. Leren gebeurt altijd en overal. Online, offline, via formele en informele manieren. Denk aan praktijkervaring, social learning en het volgen van microlearnings.

Enkel een online academy zal niet voldoende zijn om aan deze veranderende leerbehoefte te voldoen. Een goed ingericht LMS is ook van belang. Een LMS zal in de toekomst fungeren als een Learning Experience Platform (LEP), bestaande uit samengestelde en gepersonaliseerde leerinterventies, tracking software, microlearningplatformen en een uitgebreide contentbibliotheek. Een LEP creëert voor medewerkers de mogelijkheid leerinterventies te zoeken, lezen, delen, consumeren en beoordelen via een platform.