Culture eats strategy for breakfast

Studytube heeft 4 kernwaarden gedefinieerd die samen de cultuur vormen. Tijdens een openhartig interview vertellen collega's van Studytube wat zij verstaan onder cultuur en waarom deze cultuur heilig is binnen de organisatie.

Waarom is cultuur zo belangrijk voor jullie?
Homam: “Wij willen belemmeringen wegnemen voor groei en ontwikkeling, zodat werknemers hun volledig potentieel kunnen realiseren. Dat is onze purpose. Om deze purpose te vervullen, hebben we een vier waarden gedefinieerd: onze cultuur. Deze zijn heilig, omdat het bepaalt waar we voor staan en hoe we met elkaar omgaan.”

Wat is jullie belangrijkste kernwaarde?
“Never stop improving”, zegt Homam als eerste. “Dit is voor mij de heiligste der heiligen. Om de volledige potentie te realiseren moet je jezelf continue verbeteren, zowel als organisatie als de mensen binnen je organisatie. Zonder deze kernwaarde stonden we niet waar we nu staan. Wat veel mensen
niet weten is dat we begonnen zijn als online tentamentrainingsplatform voor academische rechtenstudenten. Door naar de markt en onze klanten te luisteren hebben wij ons continue opnieuw uitgevonden.” Gerhard: “Klopt, we hebben elke dag ons platform, processen, content en aanpak verbeterd. En dat zullen we altijd blijven doen. Het zit in de DNA van onze organisatie om elke dag beter te willen zijn dan de dag daarvoor. We willen beter zijn dan onze concurrenten. Dus leggen we de lat hoog, heel hoog. En dat is waarom de vandaag de dag ruim 80 werknemers hebben en meer dan 200 klanten gebruikmaken van ons platform.”

Jullie andere kernwaarde is ‘be ambitious’?
Homam: “Klopt. We are in this to win it. We zijn ambitieus in wat we willen bereiken en de doelen die we onszelf stellen. Status quo is voor ons niet genoeg. We zijn echt een scale up. Dat betekent dat we elke dag moeten verbeteren. Onze ambitie is dat we elk jaar 100% willen groeien.” Farzad: “Deze spreekt mij het meeste aan. Dit is een van de redenen waarom ik hier ben komen werken. Ik werkte als VP bij Stericycle in London. Maar toen ik door Studytube werd benaderd en op gesprek kwam, zag ik het al snel: hier leggen de mensen de lat heel hoog. Daar houd ik van. Ook echt gaaf om te zien hoe snel dingen worden ontwikkeld.” Homam: “Om je een voorbeeld te geven: begin 2017 waren we nog met 35 man. Eind 2018 met 80. We trekken met onze ambitie toptalenten aan. Als je niet ambitieus en ondernemend bent, heb je hier weinig te zoeken. Wij willen een succesverhaal worden, a la booking.com. Daarom hebben we ook stevig ingezet op innovatiekracht en development. Wij willen de standaard zetten voor leren & ontwikkelen en leven naar een missie van groei & ontwikkeling.

Wat verstaan jullie onder ‘stay lean’?
Wessel: “Wij proberen met zo min mogelijk effort, zoveel mogelijk te bereiken. Vergaderen bijvoorbeeld hoort daar niet bij. We zijn heel bewust bezig met tijd versus inzet. Daar dagen we elkaar ook op uit.” Gerhard: “Een goed voorbeeld hiervan is de totstandkoming van ons platform. Onze business processen zijn zo ingeregeld dat we organisaties in staat te stellen om zo lean mogelijk de learning recourses aan hun personeel ter beschikking te stellen. Het resultaat daarvan is we jou ontlasten, zodat jij je bezig kan houden met waar jij je als Learning & Development Manager mee bezig zou moeten houden, namelijk de strategie van je organisatie. Homam: “Dit is wat we bedoelen met belemmeringen wegnemen voor groei en ontwikkelingen.”

Tot slot: we are in this together
Marion: “Dit is een belangrijke! Wij zijn een heel hecht team. Iedereen is er zich ervan bewust dat we elkaar nodig hebben om het maximale resultaat te behalen. We weten dat we van elkaar afhankelijk zijn. Product kan niet zonder sales, sales kan niet zonder marketing etc. Maar we weten ook dat we afhankelijk zijn van onze klanten. Daarom gaan we altijd voor een partnership.” Gerhard: “Een goed bewijs hiervan is de oorsprong van ons leerplatform. Dit hebben we met onze oudst zittende klanten ontwikkeld. Door klantboardgroepen te organiseren hebben onze klanten veel van onze roadmap ontwikkeld. We nemen onze klanten heel serieus. Voorheen, nu en ook zeker naar de toekomst toe.”