Digitale vaardigheden ontwikkelen met blended learning

In bijna elke baan zien we computers terug. Ze zijn niet meer weg te denken uit onze dagelijkse werkzaamheden. Dat vraagt om digitale vaardigheden van medewerkers, die echter vaak ontbreken. Want, hoewel de maatschappij digitaliseert, heeft ongeveer 11% van de Nederlanders tussen de 16 en 65 jaar geen of weinig ervaring met de computer¹. Wat kan jouw organisatie hier aan doen? Hoe help jij jouw medewerkers digitaal vaardig te zijn?

Competentieprofielen voor veranderende beroepen

Het gebruik van IT en digitale middelen neemt hoogstwaarschijnlijk alleen maar toe binnen organisaties. Deze digitalisering verandert de beroepen. Wie daar niet in mee kan of wil, mist de boot. Organisaties spelen hierop in door hun digitale vraag te verwerken in de samenstelling van competentieprofielen. Een competentieprofiel geeft inzicht in wat een medewerker de komende jaren in zijn functie moet kunnen en waar hij zichzelf in wil ontwikkelen.

Maar hoe stimuleer je de ontwikkeling van digitale vaardigheden na het opstellen van een competentieprofiel? Een oplossing is het inzetten van blended leertrajecten.

Digitale samenleving vraagt om nieuwe leermogelijkheden zoals blended learning

Blended learning, een bekende term in het leerlandschap. Het is een leermethode die social en online trainingsmethodes combineert en integreert met traditionele klassikale activiteiten. Medewerkers kunnen met blended leertrajecten gemakkelijker op hun voorkeursmanier en tempo leren dankzij de mix aan leermethodes. Leren wordt hierdoor makkelijker en leuker gemaakt.

Het voordeel van een blended leertraject is de wisselwerking tussen theorie en praktijk. Waarom doet een apparaat wat het doet? Hoe ziet het eruit? In een blended leertraject leer je eerst de theorie online en pas je deze vervolgens toe in klassikale lessen.

Aan de slag met blended leertrajecten

Hoe ziet zo’n blended leertraject eruit? Een leertraject begint met een goede mix aan ingrediënten. Het gaat om het mixen van nieuwe leervormen met leervormen die al enige tijd bestaan en gegarandeerd succes bieden. Denk aan een online training die wordt aangevuld met gamification mogelijkheden.

Een blended leertraject over digitale vaardigheden kan er zo uitzien:

  1. Online training: Medewerkers volgen eerst een online training over het gebruik van een iMac computer en over digitale beveiliging tegen hacken en scamming.
  2. Klassikale training: Vervolgens wordt een klassikale sessie gegeven waarin wordt ingegaan op de praktische vaardigheden van het gebruik van de iMac computer en het instellen van beveiligingsopties op de computer. Ook is er mogelijkheid om vragen te stellen.
  3. Social learning: Ook wordt kennisdeling en samenwerking gestimuleerd in de online en klassikale training. Medewerkers werken samen via social media en leren van elkaar. Dit doen ze onder andere via een online academy. Dit is één online omgeving waar medewerkers trainingen kunnen volgen en kennis kunnen uitdelen met anderen. Op deze manier worden medewerkers in staat gesteld om hun verantwoordelijkheid te nemen in hun eigen leerproces en hun kennis te delen.

Stimuleer de ontwikkeling van digitale vaardigheden van medewerkers

Natuurlijk kun je nog veel meer leermethodes toepassen in een blended leertraject. Denk aan gamification, webinars of assessments. De kracht zit hem in het aanbieden van verschillende leervormen. De leerdoelen van het traject sluit je aan bij de wensen en behoeften van de medewerkers. Ga in gesprek met medewerkers over hun behoeften, bepaal leerdoelen en stel aan de hand van het competentieprofiel een passend leertraject op.

Wil jij weten welke vaardigheden en competenties in de toekomst nog meer relevant zijn en hoe jij hier op inspeelt? Download hieronder het whitepaper.

¹ https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/taal-rekenen-digitale-vaardigheden/digitale-vaardigheden