Digitale vaardigheden ontwikkelen met blended learning

In bijna elke baan zien we computers terug; ze zijn niet meer weg te denken uit onze dagelijkse werkzaamheden - en dat vraagt om digitale vaardigheden bij medewerkers. Toch ontbreken die nog vaak, want hoewel de maatschappij digitaliseert, heeft ongeveer 11% van de Nederlanders tussen 16 en 65 jaar geen of weinig ervaring met de computer (1). Wat kan jouw organisatie daaraan doen? Hoe help jij jouw medewerkers digitaal vaardig te zijn?

Competentieprofielen voor veranderende beroepen

Het gebruik van IT en digitale middelen neemt hoogstwaarschijnlijk alleen maar toe binnen organisaties. Deze digitalisering verandert ook de beroepen zelf. Wie daar niet in mee kan of wil mist de boot.

Organisaties spelen daarop in door hun digitale vraag te verwerken in de samenstelling van competentieprofielen. Een competentieprofiel geeft inzicht in wat een medewerker de komende jaren in zijn functie moet kunnen en waar hij zichzelf in wil ontwikkelen.

Maar hoe stimuleer je de ontwikkeling van digitale vaardigheden na het opstellen van een competentieprofiel? Een oplossing is het inzetten van blended leertrajecten.

Digitale samenleving vraagt om nieuwe leermogelijkheden

Blended learning is een bekende term in het leerlandschap. Het is een leermethode die sociale en online trainingsmethodes combineert en integreert met traditionele klassikale activiteiten. Medewerkers kunnen met blended leertrajecten gemakkelijker op hun voorkeursmanier en tempo leren dankzij de mix aan leermethodes. Leren wordt hierdoor makkelijker en leuker gemaakt.

Het voordeel van een blended leertraject is de wisselwerking tussen theorie en praktijk. In een blended leertraject leer je eerst de theorie online en pas je deze vervolgens toe in klassikale lessen.

Aan de slag met blended leertrajecten

Hoe ziet zo'n blended leertraject eruit? Een leertraject begint met een goede mix van ingrediënten. Het gaat om het mixen van nieuwe leervormen met leervormen die al enige tijd bestaan en gegarandeerd succes bieden. Denk aan een online training die wordt aangevuld met gamification-mogelijkheden.

Een blended leertraject over digitale vaardigheden kan er bijvoorbeeld zo uitzien:

  1. Online training: Medewerkers volgen eerst een online training over het gebruik van een iMac en over digitale beveiliging tegen hacken en scamming.
  2. Klassikale training: Vervolgens wordt een klassikale sessie gegeven waarin wordt ingegaan op de praktische vaardigheden van het gebruik van de iMac en het instellen van beveiligingsopties op de computer. Ook is er de mogelijkheid om vragen te stellen.
  3. Social learning: Ook wordt kennisdeling en samenwerking gestimuleerd in de online en klassikale training. Medewerkers werken samen en leren van elkaar. Dit doen ze o.a. via een online academy, ofwel een centrale online omgeving waar medewerkers trainingen kunnen volgen en kennis kunnen uitwisselen met anderen. Op deze manier worden medewerkers in staat gesteld om hun verantwoordelijkheid te nemen in hun eigen leerproces.

De ontwikkeling van digitale vaardigheden stimuleren

Natuurlijk kun je nog veel meer leermethodes toepassen in een blended leertraject: denk bijvoorbeeld aan gamification, webinars of assessments. De kracht zit hem in het aanbieden van verschillende leervormen.

De leerdoelen van het traject sluit je aan bij de wensen en behoeften van de medewerkers. Ga in gesprek met medewerkers over hun behoeften, bepaal leerdoelen en stel aan de hand van het competentieprofiel een passend leertraject op.

Lees meer in onze whitepaper

Wil jij weten welke vaardigheden en competenties in de toekomst nog meer relevant zijn en hoe jij daarop kunt inspelen? Download dan hieronder het whitepaper "De organisatie, het werk en de medewerkers van de toekomst". Veel leesplezier!

Bronnen

(1) De Rijksoverheid: "Digitale vaardigheden ontwikkelen"