Doorzaam & Jigler: investeren in duurzame uitzendkrachten

Nu de economie aantrekt, kampen vele bedrijven alweer met een personeelstekort en moeten ze op zoek naar uitzendkrachten met specialistische kennis. Aan uitzendorganisaties de taak om daarop in te spelen. Maar hoe zorg je ervoor dat de kennis van je uitzendkrachten altijd weer past bij de steeds veranderende vraag vanuit de markt? Op donderdag 8 juli vertellen Chantal Huinder (Manager Duurzame Inzetbaarheid bij Doorzaam) en Daphne Lommers (Teamleider Contract & Duurzaam bij Jigler) er in onze studio meer over in het live webinar “Maak je uitzendkrachten duurzaam inzetbaar”.

Duurzame inzetbaarheid is de sleutel tot succes, en Leren & Ontwikkelen is een belangrijk onderdeel om je uitzendkrachten duurzaam inzetbaar te maken, zo blijkt uit een onderzoek van Doorzaam.

Wist je bijvoorbeeld dat ruim 80% van de uitzendkrachten die een opleiding hebben gevolgd hun werk beter kunnen uitvoeren? Bovendien heeft men er meer zelfvertrouwen door gekregen. Daarnaast is een groot deel van de uitzendkrachten door het volgen van een opleiding meer gaan nadenken over nieuwe dingen die ze willen leren om in de toekomst aan het werk te blijven.

Uitdagingen

Voordat dit bereikt kan worden, moet de industrie eerst een aantal uitdagingen overbruggen, voornamelijk in de manier van denken van de uitzendkrachten en hoe de uitzendbranche te werk gaat. “Veel uitzendkrachten zijn en kunnen vanwege hun flexibele arbeid namelijk minder toekomstgericht bezig zijn,” legt Lommers uit.

Voorwaarden voor een succesvol leerbeleid

Om je uitzendkrachten bij en om te scholen, geven zowel Huinder als Lommers aan dat je allereerst de juiste begeleiding moet bieden. “Het is aan ons om ze te laten zien waar ze naartoe kunnen groeien,” vult Lommers aan.

Een ander belangrijke voorwaarde is dat elke partij zijn verantwoordelijkheid neemt. Waar je normaal gesproken te maken hebt met een werkgever en een werknemer, heb je binnen de uitzendbranche ook nog te maken met de opdrachtgever. “Vanuit Doorzaam werken we er hard aan om continu het gesprek te laten plaatsvinden tussen de uitzendkracht, de opdrachtgever en de uitzendorganisatie,” aldus Huinder.

Tot slot moet het persoonlijk contact beter benut worden. Door digitalisering hoeft een werkzoekende immers geen persoonlijk contact meer te hebben met een intercedent. Wanneer werkzoekenden wél de hulp van een uitzendbureau inschakelen, is persoonlijk contact het grootste wapen in het aanzetten tot scholing en verduurzaming van de uitzendkrachten. Het is dus van belang dat uitzendbureaus de focus ook op human resource management leggen: het actief scholen, aansporen en belonen van uitzendkrachten.

Het gat dichten

Jigler heeft het gat tussen de vraag naar specialistisch personeel en het gebrek aan scholing op tijd herkend en is actief aan de slag gegaan om het arbeidspotentieel van haar uitzendkrachten te vergroten. Met de toenemende vraag naar gespecialiseerd personeel en een krap aanbod, ligt de keuze om bestaand personeel om te scholen voor de hand.

Met behulp van het leerplatform van Studytube hebben zij dit efficiënt kunnen organiseren en de rol van actieve HR-dienstverlener op zich genomen. Dit met het oog op het leveren van kwalitatief uitstekende uitzendkrachten, die beter aansluiten op de vraag vanuit de arbeidsmarkt en die duurzamer inzetbaar zijn.

Hoe Doorzaam en Jigler hun uitzendkrachten duurzaam inzetbaar maken.

Bekijk hier het webinar terug en leer hoe Chantal en Daphne hun uitzendkrachten duurzaam inzetbaar maken.

Wil jij graag persoonlijk advies voor de opstart van je eigen leercultuur? Onze experts beantwoorden graag al je vragen.