Een bedrijfsacademy opzetten: iets voor mijn organisatie of niet?

Op de vraag of een bedrijfsacademy opzetten voor elke organisatie een nuttige toevoeging is, kunnen we kort zijn. Ja, in de meeste gevallen wel. Een academy biedt mogelijkheden voor zowel grote als kleine organisaties, in elke sector, met laag- en hoogopgeleide medewerkers. Het is namelijk de manier waarop een organisatie de bedrijfsacademy inricht, promoot en integreert in de dagelijkse werkzaamheden die bepaalt of de academy succesvol wordt geadopteerd en ingezet.

In deze blog bespreken we de rol die een organisatie precies speelt bij de adoptie van de bedrijfsacademy. Ook gaan we in op hoe je als organisatie een positieve bijdrage levert in dit geheel.

Help medewerkers met kiezen

Hoe zorg je als organisatie dat de academy en het leeraanbod optimaal worden gebruikt? Help medewerkers kiezen. Bereid medewerkers voor op en help hen bij het maken van hun keuzes. Denk daarbij goed na over de inrichting van de academy.

Om je hierbij te helpen een aantal tips:

  1. Stel een aangepast leeraanbod samen

Zorg dat het leeraanbod een selectie is van relevante en interessante trainingen voor jouw medewerkers. Ontdek waar de behoefte ligt van jouw medewerkers. Willen zij online, klassikale of blended trainingen? Met welk doel zetten medewerkers trainingen in? Willen zij enkel functie- of bedrijfsspecifieke informatie consumeren, of juiste gericht bezig zijn met hun persoonlijke ontwikkeling? Een leeraanbod dat aansluit op de behoefte van medewerkers, stimuleert het gebruik van de academy.


  1. Geef sturing met verplichte trainingen en vrije keuze

Een academy biedt de mogelijkheid om te spelen met de balans tussen een top-down en bottom-up structuur omtrent leren. Is het noodzakelijk dat medewerkers bepaalde trainingen volgen? Wijs hen die trainingen aan. Komen een aantal nuttige trainingen uit het persoonlijk ontwikkelingsplan? Zet deze trainingen in een leerlijn en koppel de leerlijn aan de medewerker. Wil je medewerkers de vrijheid geven zelf trainingen te zoeken en boeken? Zorg dat de academy een duidelijk overzicht van de trainingsmogelijkheden biedt. Het creëren van de juiste balans zorgt dat leren niet aanvoelt als verplicht en opgelegd. Dit stimuleert de wil om te leren onder medewerkers.  


  1. Maak het leeraanbod overzichtelijk met behulp van categorieën

Naast het aanpassen van het leeraanbod naar relevantie, bevordert het overzichtelijk presenteren van het leeraanbod het gebruik. Help medewerkers bij het vinden, vergelijken en kiezen van trainingen door trainingen in categorieën te plaatsen. Categorieën helpen namelijk onderscheid te maken tussen het aanbod en de medewerker geleidelijk voor te bereiden op de keuze van een training.

Speel als organisatie een actieve rol bij het opzetten van de bedrijfsacademy

De rol van de organisatie houdt dus niet op bij de aanschaf van een academy. Het is belangrijk dat de organisatie een actieve rol speelt in het promoten en integreren van de academy. Bedenk daarom goed welke doelgroep de academy gebruikt, waar hun leerbehoefte ligt en met welk doel zij leren. Stel op basis hiervan een passend leeraanbod samen. Biedt sturing door in samenspraak met de medewerker trainingen aan te wijzen. Vergemakkelijk het zoeken en boeken van trainingen met het categoriseren van het leeraanbod. Keuze bieden is goed, te veel keuze niet. Ondersteun medewerkers daarom bij het uitkiezen van trainingen die voor hen van belang zijn.

Met een passend leeraanbod inspelen op de intrinsieke motivatie van medewerkers

Een passend trainingsaanbod helpt medewerkers niet alleen met kiezen. Het speelt ook in op de intrinsieke motivatie van medewerkers om te leren. Wil je hier meer over weten? In ons e-book “Motiveer medewerkers om te leren met een passend L&D trainingsprogramma” geven we 3 adviezen.