Een online training maken voor je medewerkers

Als (HR-) manager besef je je maar al te goed dat kennisdeling- en borging een zeer belangrijke voorwaarde is voor het behouden van kwaliteit binnen de organisatie. Hoewel medewerkers hun kennisniveau verhogen door online trainingen en cursussen, staan ze doorgaans niet in de rij om hun kennis met anderen te delen. Hoe zorg je ervoor dat medewerkers kennis efficiënt delen met de rest van de organisatie en de interne know-how blijft stromen?

Zet interne kennisdeling- en borging in gang

Dat doe je door een bedrijfsspecifieke online training te maken voor jouw medewerkers.

Door een online training te maken, zet je interne kennisdeling- en borging in gang. In een online training behandel je relevante informatie die je (her)gebruikt. Daarnaast kun je een online training delen met meerdere mensen in de organisatie. Met online leren is het in organisaties daarom makkelijker dan ooit om kennis te delen en borgen.

3 Essentiële stappen om een bedrijfsspecifieke online training te maken

Het maken van een geschikte bedrijfsspecifieke online training heeft wat tijd nodig. Uiteindelijk met als doel dat medewerkers het meeste uit een online training halen. Maar hoe begin je hiermee? Hieronder bespreken we drie stappen om een bedrijfsspecifieke online training te maken.

1. Ken je doelgroep

Het eerste wat je doet als je een bedrijfsspecifieke online training maakt is het bepalen van de doelgroep. Welke kennis, vaardigheden en expertiseniveau heeft de doelgroep? Als je geen duidelijk beeld hebt van wat de doelgroep al weet, is het moeilijk om een training te ontwikkelen die van waarde is voor je doelgroep.

2. Creëer een krachtige online training structuur  

Bij de creatie van je online training is het goed te bedenken wat je medewerkers wilt leren. Zet realistische verwachtingen op papier en voorkom overbodige informatie. Houd een structuur aan die de hoeveelheid content segmenteert in verschillende onderdelen. Hoe meer de structuur een ‘stap voor stap’ benadering heeft, des te makkelijker het voor medewerkers is om een effectief gedenkwaardig patroon te creëren.

3. Laat medewerkers de real time baten zien van de online training

Om een gedenkwaardige training te ontwikkelen, dien je de informatie in je online training te koppelen aan de realiteit. Bijvoorbeeld: aan de werkzaamheden van de medewerkers.

Informatie slaan we alleen in ons langetermijngeheugen op als we de gelegenheid krijgen om erover na te denken en het toe te passen in de praktijk. Sta medewerkers daarom toe om zichzelf in scenario’s te zien waar de voordelen van de training tot uiting komen. Maak een planning zodat de medewerker daadwerkelijk aan de slag kan gaan met de opgedane kennis uit de training.

Alle ins en outs over het maken van een online training

Naast deze stappen zijn er nog veel meer aspecten om rekening mee te houden bij het maken van een bedrijfsspecifieke online training voor jouw medewerkers.

Al deze stappen leggen wij uit in ons e-book Hoe maak ik een online training voor mijn medewerkers? In het e-book lees je informatie over de verschillende fasen die je doorloopt tijdens de ontwikkeling van een bedrijfsspecifieke online training.

In het e-book leer je:

  • Wat een online training is.
  • Hoe je een doelgroepanalyse uitvoert.
  • Hoe je leerdoelen samenstelt.
  • Het belang van kennis ambassadeurs.
  • Welke verhaalopbouw relevant is voor jouw online training.
  • Vraagvormen voor in de training.
  • Vragen die je jezelf stelt tijdens de testfase.
  • Het geleerde toe te passen in de praktijk.