Multiethnic group of happy business people working together in office

Een online training maken voor je medewerkers

Als (HR-)manager besef je maar al te goed dat kennisdeling en -borging een zeer belangrijke voorwaarde is voor het behouden van kwaliteit binnen de organisatie. Hoewel medewerkers hun kennisniveau verhogen door online trainingen en cursussen, staan ze doorgaans niet in de rij om hun kennis met anderen te delen. Hoe zorg je ervoor dat medewerkers kennis efficiënt delen met de rest van de organisatie en de interne know-how blijft stromen? Je leest het hier.

Een bedrijfsspecifieke online training

Met een bedrijfsspecifieke online training kan je interne kennisdeling en -borging in gang zetten. Omdat je een online training eenvoudig kunt delen met meerdere collega's binnen de organisatie, is het dankzij online leren gemakkelijker dan ooit om bedrijfsspecifieke kennis te delen en te borgen.

Het maken van een geschikte bedrijfsspecifieke online training heeft wat tijd nodig, zodat je medewerkers een maximaal leerrendement behalen. Maar hoe begin je hiermee? Hieronder bespreken we drie stappen om een bedrijfsspecifieke online training te maken.

1. Ken je doelgroep

Het eerste wat je doet als je een bedrijfsspecifieke online training maakt is het bepalen van de doelgroep. Welke kennis, vaardigheden en expertiseniveau heeft de doelgroep? Als je geen duidelijk beeld hebt van wat de doelgroep al weet, is het moeilijk om een training te ontwikkelen die van waarde is voor je doelgroep.

2. Creëer een duidelijke structuur

Bij de creatie van je online training is het goed om te bedenken wat je jouw medewerkers wilt aanleren. Zet realistische verwachtingen op papier en voorkom overbodige informatie. Houd een structuur aan die de hoeveelheid content segmenteert in verschillende onderdelen. Hoe meer de structuur een "stap-voor-stap" benadering heeft, des te makkelijker het voor medewerkers is om een effectief gedenkwaardig patroon te creëren.

3. Toon de real-time voordelen

Om een gedenkwaardige training te ontwikkelen, dien je de informatie in je online training te koppelen aan de realiteit, bijvoorbeeld aan de werkzaamheden van de medewerkers.

Informatie slaan we alleen op in ons langetermijngeheugen als we de gelegenheid krijgen om erover na te denken en het toe te passen in de praktijk. Sta medewerkers daarom toe om zichzelf in scenario's te zien waar de voordelen van de training tot uiting komen. Maak een planning, zodat de medewerker daadwerkelijk aan de slag kan gaan met de opgedane kennis uit de training.

Alle ins en outs over het maken van een online training

Naast deze stappen zijn er nog veel meer aspecten om rekening mee te houden bij het maken van een bedrijfsspecifieke online training voor jouw medewerkers.

Al deze stappen leggen wij uit in ons e-book Hoe maak ik een online training voor mijn medewerkers? In het e-book lees je informatie over de verschillende fasen die je doorloopt tijdens de ontwikkeling van een bedrijfsspecifieke online training.

In het e-book leer je:

  • Wat een online training is.
  • Hoe je een doelgroepanalyse uitvoert.
  • Hoe je leerdoelen samenstelt.
  • Het belang van kennisambassadeurs.
  • Welke verhaalopbouw relevant is voor jouw online training.
  • Vraagvormen voor in de training.
  • Vragen die je jezelf stelt tijdens de testfase.
  • Het geleerde toe te passen in de praktijk.

Learning & Development Monitor 2021

Het definitieve onderzoeksrapport over het Nederlandse leerlandschap van 2021. Zijn we klaar voor een massale omscholing?

Wil jij graag persoonlijk advies voor de opstart van je eigen leercultuur? Onze experts beantwoorden graag al je vragen.