De evaluatie-module: eenvoudig evalueren in jouw LMS

Met de evaluatie-module van het LMS kan je allerlei thema’s, opleidingen, evenementen en nog veel meer efficiënt en toegankelijk evalueren binnen jouw organisatie. Als je de juiste auteursrechten hebt, dan maak je in een mum van tijd gepersonaliseerde evaluatieformulieren, die je vervolgens handmatig of automatisch toewijst. De mogelijkheden zijn eindeloos, net als de voordelen en inzichten die ze opleveren. In dit blogartikel lees je daar alles over, en ontdek je de verschillende soorten evaluaties die jouw onderneming kan inzetten.

Er zijn verschillende vraagvormen beschikbaar: van open vragen en smileys tot lineaire schalen (van 1 tot 10), meerkeuzevragen, selectievakjes en sterren. Indien gewenst kunnen deelnemers hun antwoorden anoniem indienen. De (downloadbare) resultaten bekijk je achteraf rechtstreeks in het LMS.

Evaluaties zijn alleen zichtbaar voor medewerkers die de evaluatie toegewezen hebben gekregen, en verschillen in dat opzicht van de openbare sterren-reviews die je ziet na afloop van elke (online) training, leerlijn of opleiding.

Een evaluatie opstellen

“Voordat je een evaluatieformulier aanmaakt, is het belangrijk om je doel en doelgroep te bepalen,” zegt Product Manager Laura van der Ploeg. “Wat beoordeel je precies en waarom? Wie zijn je deelnemers? Moet je jargon gebruiken of net vermijden?”

Medewerkers zien evaluaties vaak als een noodzakelijk kwaad, maar met een combinatie van vraagvormen houd je het boeiend. Stel ook, waar mogelijk, open vragen zoals “Hoe heb je de training ervaren?” i.p.v. “Vond je de training goed of slecht?”, en geef deelnemers voldoende ruimte voor eigen opmerkingen.

Vergeet ook niet om de evaluatie eerst te testen met een collega voordat je de vragen verstuurt.

Soorten evaluaties

Interne evaluatie

Interne evaluaties geven CEO’s, HR-professionals en managers meer inzicht in wat er goed en minder goed gaat in de eigen organisatie. Op dat gebied is niets zo waardevol als feedback van medewerkers: hoe voelen ze zich? Is er sprake van werkplezier en een gezonde productiviteit? Of zijn er probleempunten die verzuim in de hand werken?

Je kan interne evaluaties doorvoeren op drie niveaus:

  1. Manager-niveau: bijv. thematische onderzoeken (waarbij de focus ligt op één specifiek knelpunt), en voorbereidingen op kwartaal- of halfjaarlijkse bijeenkomsten;
  2. Medewerker-niveau: bijv. team-evaluaties en voorbereidingen op ontwikkelgesprekken;
  3. Bedrijfsniveau: bijv. instroom en uitstroom (feedback verzamelen van nieuwe en vertrekkende medewerkers), en pulse-metingen (gerichte feedback over een belangrijk probleem, zoals bijv. de pandemie en haar invloed op thuiswerken).

Welke doelstelling en doelgroep je ook kiest: in het LMS personaliseer je je evaluatieformulier volledig volgens jouw behoeften.

Leerbehoeften-onderzoek

De evaluatie-module stelt je ook in staat om de leerbehoeften in je organisatie in kaart te brengen. Nieuwe personeelsleden hebben andere wensen dan ervaren medewerkers, en ook tussen de verschillende afdelingen (bijv. marketing, sales, IT,...) lopen de voorkeuren uiteen.

Door je nieuwe krachten een evaluatieformulier te laten invullen tijdens hun onboarding, krijg je bijvoorbeeld meteen inzicht in wat ze graag willen leren in jouw organisatie. Is je leerbeleid daarop voorbereid?

“Als je organisatie nog geen L&D-plan heeft, dan is een evaluatie bovendien het ideale startpunt,” vult Van der Ploeg aan. “De feedback van je medewerkers geeft je een goed overzicht van hun behoeften en een richtpunt voor de opstelling van je leerstrategie. Wie wil wat leren? En welke leermogelijkheden helpen hen daarbij?”

Aanvang en afronding leeritem

Ook voor trainers en experts levert de evaluatie-module tal van voordelen op, die veel verder gaan dan een beoordeling van de leerstof en de lesgever. Zo peil je met een evaluatie vóór de start van de training eenvoudig naar het kennisniveau van je deelnemers. Bezit iedereen al wat basiskennis over het onderwerp? Stem dan de inhoud van je cursus daarop af.

“Evaluaties kan je ook inzetten als follow-up,” vertelt Van der Ploeg. “Daarmee test je na afloop van een opleiding of de stof goed is blijven hangen, zonder dat je deelnemers zich moeten vrijmaken voor een examen.”

Hulp nodig?

Kan je wat ondersteuning gebruiken bij de instelling van je evaluatieformulieren? Onze Customer Service-afdeling helpt je graag verder. Voor specifieke vragen over de doelstelling en doelgroep van je evaluaties kan je terecht bij je Customer Success Manager.

Wil jij ook de vele voordelen ervaren van Studytube’s LMS?

Met het Learning Management Systeem (LMS) van Studytube kan je alle leeractiviteiten in jouw organisatie eenvoudig beheren en bijsturen op één overzichtelijke plek. We innoveren ons LMS voortdurend, zodat jij steeds geniet van de meest hoogstaande functionaliteiten.

Wil jij graag persoonlijk advies voor de opstart van je eigen leercultuur? Onze experts beantwoorden graag al je vragen.