Hoe creëer ik een feedbackcultuur?

Of het nu gaat om een verplichting of een positieve ervaring, feedback is één van de beste middelen om erachter te komen of iets goed of fout gaat. Goede feedback kan namelijk leiden tot betere prestaties van medewerkers. De terugkoppeling helpt medewerkers zich op termijn te verbeteren en het geeft ze meer zelfvertrouwen in hun eigen competenties. Maar niet alleen medewerkers hebben baat bij goede feedback. Ook managers profiteren hiervan. Het geeft hen namelijk de nodige informatie om een organisatiecultuur te creëren waarin medewerkers efficiënt met elkaar werken.

Een feedbackcultuur komt echter niet zomaar aanwaaien. Om feedback onderdeel te maken van je organisatie, moet je bereid zijn om de handen uit de mouwen te steken. Dus hoe creëer je een goede feedbackcultuur? In deze blog bespreken we een aantal tips.

1. Stimuleer de groeimindset van je medewerkers

Allereerst is het belangrijk dat medewerkers beschikken over een mindset die gericht is op ontwikkeling en groei. Medewerkers met zo’n mindset geloven dat zij hun capaciteiten ontwikkelen door toewijding en hard werken. Ze staan open voor nieuwe dingen en beschouwen feedback als een kans om zichzelf te verbeteren.

Helaas voelen veel medewerkers zich nog regelmatig ongemakkelijk bij het geven en ontvangen van feedback. Het wordt vaak als negatief ervaren en gezien als kritiek. Hoe stimuleer je een groeimindset bij deze medewerkers?

  • Maak feedback onderdeel van het wervingsproces: heeft de medewerkers leren en ontwikkeling hoog op de agenda staan? Hoe gaat de kandidaat om met tegenslagen? Hoe ziet hij zijn groeiproces voor zich? Leg tijdens het wervingsproces uit hoe feedback geven en ontvangen in jullie cultuur is verweven en hoe dit terugkomt in iemands werkzaamheden.
  • Bied medewerker interne- en externe leermogelijkheden aan om direct iets met de feedback te doen: wijs medewerkers niet alleen op hun ontwikkelingen en verbeterpunten, maar geef ze ook handvatten iets met de feedback te doen. Bied bijvoorbeeld online of klassikale trainingen aan. Op deze manier maak je medewerkers bewust van de leermogelijkheden en stimuleer je continue ontwikkeling bij de medewerker.

Het is belangrijk dat de manager medewerkers begeleidt in het openstaan voor feedback. Alleen dan kun je een positieve feedbackcultuur creëren. Deel daarom het belang van ontwikkeling in de organisatie en zorg ervoor dat medewerkers zich herkennen in opbouwende feedback.

2. Geef als manager het goede voorbeeld

Het creëren van een feedbackrijke cultuur is afhankelijk van de input vanuit het hoger management. Als manager is het jouw taak om constructieve feedback te geven aan je medewerkers en hier draagvlak voor te creëren. Zorg daarom dat je zelf ook openstaat voor het ontvangen van feedback en dit niet alleen geeft aan je teamgenoten. Dit geeft medewerkers het zelfvertrouwen om hun gedachten uit te spreken.

3. Creëer een veilige sfeer

Sommige medewerkers vinden het lastig om directe feedback te ontvangen. Zorg er daarom voor dat medewerkers zich niet overvallen of aangevallen voelen op het moment dat zij dit krijgen of moeten geven. Maak het gemakkelijk om met elkaar te schakelen en verlaag de drempel voor feedback geven. Plan bijvoorbeeld speciale teammeetings waarin je elkaar positieve feedback geeft en de mogelijkheid biedt openlijk te spreken over werkzaamheden.

4. Zorg voor routine: geef regelmatig feedback

Met af en toe feedback geven ben je er nog niet. Het is belangrijk om het onderdeel te maken van de dagelijkse werkzaamheden. Zorg voor regelmatige en constructieve feedback die gebaseerd is op eerlijkheid en vertrouwen. Dit doe je door bijvoorbeeld de jaarlijkse beoordelingsgesprekken aan de kant te zetten en in plaats daarvan medewerkers per project feedback te geven. Het geven van routinematige en constructieve feedback motiveert medewerkers om zichzelf continu te blijven verbeteren. En vergeet niet om naast constructieve feedback ook eens een compliment te geven over de resultaten.

Samen naar een feedbackcultuur

Het effectief geven en ontvangen van feedback, is niet alleen een krachtig hulpmiddel om de professionele vaardigheden te verbeteren, maar ook om te motiveren, de productiviteit te verhogen en de werkcultuur te verbeteren. Zowel de manager als medewerkers moeten hun manier van denken aanpassen om goede feedback te kunnen geven en ontvangen. Wanneer de mindset gericht is op ontwikkeling en groei, ligt een goede feedbackcultuur in het verschiet.

Benieuwd naar de rol van feedback voor de organisatie van de toekomst? Of wil je meer weten over hoe ons werk gaat veranderen en welke vaardigheden medewerkers moeten beheersen? In de whitepaper De organisatie, het werk en de medewerker van de toekomst komen deze vraagstukken uitgebreid aan bod. Download de whitepaper hier.