Hoe zet je microlearnings in? 5 Top voorbeelden

Als we aan microlearnings denken, hebben de meesten onder ons vast een idee hoe deze eruit kunnen zien. Toch komen vaak vragen boven als: In welke formats worden microlearnings gemaakt en gepresenteerd? En welke content is het meest geschikt voor microlearnings? Kortom, hoe zet je microlearnings in? Daarom in deze blog een aantal voorbeelden ter inspiratie.

Microlearnings bevatten kleine hoeveelheden content die we dagelijks bekijken of gebruiken. Vaak zonder dat we het doorhebben. Denk bijvoorbeeld aan video’s over organisatieprocessen, artikelen op nieuwssites of in de krant. Maar ook documenten als de informatiesheet over het onboarding traject binnen een organisatie.

Om je een beter beeld te geven van de mogelijke content opties en formats voor microlearnings, bespreken we hieronder een aantal voorbeelden.

NDC mediagroep brengt organisatorisch proces in beeld

In een microlearning verhelder je onder andere organisatieprocessen door een informatief filmpje te creëren. Denk hierbij aan het stap voor stap doorlopen van een logistiek proces binnen de organisatie. Een mooi voorbeeld hiervan is de microlearning van NDC mediagroep.

NDC mediagroep heeft in een video beschreven hoe het logistieke proces van drukpers tot deurmat verloopt. In de video wordt het dagelijkse productie- en transportschema uitgelegd. Ook zie je hoe kranten vanuit de drukkerijen verspreid worden en op de deurmat in Noord-Nederland belanden.

Op internet bestede tijd weergegeven in een infographic

Naast het maken van een microlearning video over een beschrijvend proces, kun je ook een microlearning ontwikkelen in de vorm van een infographic. Het begrijpen van complexe concepten of concepten die nieuw zijn voor de lezer maak je gemakkelijk visueel via een infographic. Belangrijk is dat de informatie en relaties duidelijk worden uit de afbeeldingen die je gebruikt. Het gaat erom dat de lezer in een korte tijd een globale visie van bijvoorbeeld een complete workflow ontvangt of de belangrijkste onderzoeksresultaten begrijpt.

Een voorbeeld hiervan is de infographic over de tijd die mensen op internet besteden. In de infographic krijg je een beperkte hoeveelheid informatie aan de hand van cijfers. Deze cijfers geven je een globaal beeld van internetgebruik op werk.Best-Productivity-Infographic-Examples-The-Crazy-Way-We-Work-Infographic- Michael Hyatt

SBB verwerkt platform kick-off in een video

De lancering van een nieuw product of de introductie van een nieuw platform organiseer je door middel van een kick-off. Zo kan een succesvolle kick-off bijvoorbeeld ervoor zorgen dat jouw medewerkers gemotiveerd aan de slag gaan met het nieuwe leerplatform. Of in het geval van het voorbeeld hieronder met de nieuwe auteurstool.

In het filmpje zie je hoe één van onze klanten hun visie over online leren op beeld heeft gezet. Zij vertellen hun medewerkers via de video wat het organisatiedoel is met online leren en hoe het actief creëren van trainingen past binnen de organisatie. Een testimonial zoals deze inspireert medewerkers en zorgt voor binding met het groter geheel: de visie van de gehele organisatie.


In dit geval is gekozen voor een introductiefilmpje, maar je kunt hiervoor natuurlijk ook andere vormen van microlearning gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan het rondsturen van een testimonial of een case study via een blogpost of nieuwsbrief. Bij het creëren van dit soort content is het belangrijk om in je achterhoofd te houden wat je wilt overbrengen en hoe de microlearning past in het grotere geheel.

Microlearning in de vorm van een blog

Blogs kom je overal tegen, over elk onderwerp en elke dag lees je er hoogstwaarschijnlijk minstens één. Het zijn dan ook perfecte voorbeelden van een microlearning. De meeste blogs gaan over één specifiek onderwerp en behandelen daar één specifiek onderdeel van. Zo kunnen blogs bijvoorbeeld een bepaald concept uitleggen, tips geven hoe je iets het beste doet of de voor- en nadelen van product of dienst opsommen.

Voorbeelden van microlearnings in de vorm van een blog zijn dan ook overal te vinden. Neem bijvoorbeeld deze blog of kijk eens naar de blog over hoe je een microlearning creëert.

Duolingo, een microlearning met spelelementen 

Bovenstaande zijn relatief passieve vormen van microlearnings, je kijkt er naar of leest iets zonder dat een reactie van jou verwacht wordt. Een trend die juist voor meer interactie in het leerproces zorgt, is de gamification van trainingen. Spelelementen worden aan de training toegevoegd waardoor meer betrokkenheid vanuit de ‘student’ gegenereerd wordt.

Een mooi microlearning voorbeeld waarin gamification wordt toegepast is de taal-app Duolingo. Deze app gebruikt korte lessen waarin spreken, luisteren en vertalen aan bod komen. Door verschillende soorten korte quizzen verdien je punten, waarmee je jouw vooruitgang kunt zien. De app heeft de taalcursus in korte afzonderlijke lesjes opgesplitst, waardoor veel van de basisprincipes van microlearnings terug te vinden zijn.

Duolingo - Studytube

Wil je naast de algemene tips ook weten wat het verschil is tussen micro- en macrolearnings? Benieuwd naar de opbouw van een microlearning? Download dan hieronder ons e-book.