Kan het opstellen van leerprofielen de communicatie vanuit Learning & Development verbeteren?

In onze vorige blog bespraken we het Marketing Framework dat Learning and Development kan helpen om leren onder medewerkers te promoten en een leercultuur te creëren. Om leren en de besproken marketingtactieken effectief in te kunnen zetten, is het van belang te weten wie jouw doelgroep is. In deze blog gaan wij daarom verder in op het vergaren van diepgaande kennis over jouw medewerkers, het effectief inzetten van de ‘What’s In It For Me’(WIIFM) en het samenstellen van leerprofielen.  

Diepgaande kennis

Weten en begrijpen wie jouw medewerkers zijn, gaat verder dan het bijhouden van basis demografische gegevens zoals functieniveau en afdeling, leeftijd en geslacht. Om achter de juiste informatie te komen, gebruiken marketeers vaak vragenlijsten. Learning and Development kan deze tactiek gemakkelijk overnemen. Een goed ontworpen en gestructureerde vragenlijst helpt jou namelijk om bijvoorbeeld de persoonlijke en professionele doelstellingen alsook de leerinteresses van medewerkers te achterhalen. Het in kaart brengen van deze kennis geeft jou vervolgens de mogelijkheid om je medewerkers op de juiste manier te kunnen motiveren om te blijven leren.

What’s In It For Me?

En weten wat jouw medewerkers motiveert om te leren is essentieel. Want, goed om in je achterhoofd te houden is dat over het algemeen bij alles wat jij van je medewerkers vraagt, hun eerste reactie zal zijn: 'Maar, wat heb ik hieraan?' Waarom is dit voor mij interessant? Waarom zou ik hieraan meedoen? Of te wel, de vraag: What’s In It For Me?  

Des te belangrijker dus om hier continu goed antwoord op te kunnen geven. Vertel hen waarom jouw leeraanbod interessant is voor hen. Wat het belang van een leercultuur is en hoe leren hen kan helpen in hun dagelijkse werkzaamheden. Stel vooral niet jouw eigen beweegredenen centraal, maar focus op de motivatie triggers van jouw doelgroep. Door over te brengen wat voor jouw medewerkers uit het leeraanbod te halen valt, zullen zij eerder aan de slag gaan.

Leerprofielen

Maar hoe vat je de resultaten en dus vergaarde diepgaande kennis uit je vragenlijst samen? Alhoewel iedere medewerker anders is, zul je overeenkomsten in motivaties om te leren vinden. Deze overeenkomsten kun je verwerken door 3 à 4 leerprofielen op te stellen. Uiteindelijk geven de leerprofielen een overzicht van de meest voorkomende beweegredenen om actief bezig te zijn met leren tijdens het werken.

Hieronder hebben we een voorbeeld uitgewerkt om te laten zien hoe leerprofielen opgesteld kunnen worden. Bedenk wel dat dit natuurlijk organisatie-afhankelijk is en in jouw organisatie geheel anders kan zijn.  

leerprofielen.jpg

Zoals je kunt zien zijn er in dit voorbeeld, op basis van de motivatie die medewerkers hebben om te leren, vier ‘typen’ werknemers gedefinieerd: 1) de nieuwe vaardigheden leerder, 2 ) de constante leerder, 3) de bange leerder, en 4) de veranderingen leerder. Het verschil tussen de leerprofielen zit in dit voorbeeld voornamelijk in de mate van intrinsieke motivatie, de behoefte aan sturing vanuit het management en de wens voor aanbevolen trainingen. Deze drie factoren bepalen de rol die het L&D team of de manager kan aannemen om leren centraal te stellen onder de medewerkers.

Conclusie

Het onderzoeken en definiëren van leerprofielen heeft even wat voeten in de aarde, maar uiteindelijk zal het de communicatie binnen de organisatie en de implementatie van een leercultuur vergemakkelijken. Leerprofielen zorgen ervoor dat jij weet wat voor type leerders binnen de organisatie zitten en waar hun motivatie om te gaan leren vandaan komt. Zo kun jij de optimale omstandigheden creëren en kun jij effectiever communiceren met jouw werknemers.

Benieuwd hoe je succesvol een effectieve leercultuur creëert? Wij hebben het e-book ‘Creëer en stimuleer een lerende organisatie’ ontwikkeld. Hierin kun je lezen hoe het inzetten van leerprofielen helpt bij het creëren van een leercultuur in jouw organisatie. In het e-book leren wij je ook meer over het marketing framework, de drie fasen Informeren, Activeren en Behouden en 11 tactieken die wij verzameld hebben. Klik op de button hieronder.

Learning & Development Monitor 2021

Het definitieve onderzoeksrapport over het Nederlandse leerlandschap van 2021. Zijn we klaar voor een massale omscholing?

Wil jij graag persoonlijk advies voor de opstart van je eigen leercultuur? Onze experts beantwoorden graag al je vragen.