Leidinggeven aan generatie Z: do’s en don’ts

Een nieuwe generatie betreedt de werkvloer: generatie Z! Van deze groep jongeren heeft het oudste deel inmiddels (bijna) zijn opleiding afgerond. De eerste full-time baan is de volgende stap. Vergis je niet: ze zijn totaal anders dan hun voorgangers, de millennials - en dat vraagt om een nieuwe manier van communiceren, begeleiden en coachen op de werkvloer. In deze blog geven we jou als leidinggevende een kleine handleiding voor generatie Z.

Wie is generatie Z eigenlijk?

Baby's van deze generatie werden geboren tussen grofweg 1995 en 2010. Deze digital natives kennen geen andere wereld dan die vol internet en mobiele telefoons.

In tegenstelling tot hun voorgangers, de millennials, kiest generatie Z vaker voor stabiliteit, is nuchterder en verstandiger. Dat blijkt o.a. uit het feit dat gen Z meer geld spaart en de veel lagere cijfers van tienerzwangerschappen. Ook hun studiekeuzes weerspiegelen deze hang naar zekerheid: ze kiezen vaker voor een studie waar ze echt geld mee kunnen verdienen.

Toch moet je hen niet zien als materialistische geldwolven, want juist deze generatie heeft zich tot doel gesteld om de wereld te verbeteren. Maar hoe manage je deze jongste generatie op de werkvloer? Lees hier wat je beter wel en niet kunt doen:

Do's: zo manage je generatie Z

1. Geef opbouwende, constructieve feedback

Deze generatie Z is erg beschermd opgegroeid en opgevoed. Ze zijn perfectionistisch en niet erg gewend aan feedback, en vatten kritiek snel op als een persoonlijke aanval. Houd dit in je achterhoofd als manager van generatie Z-medewerkers.

Neem je tijd om rustig feedback te geven. Benoem nadrukkelijk wat er wél goed gaat. Leg daarnaast goed uit hoe het nog beter kan en waarom.

2. Communiceer visueel

Gen Z is extreem visueel ingesteld. Dat is o.a. te zien aan het social media-gebruik. Snapchat, Instagram en YouTube zijn de grote winnaars onder jongeren. Een video met een korte en krachtige boodschap grijpt de aandacht van deze generatie het best.

Houd hier rekening mee in je interne communicatie en de manier waarop jullie opleidingen en trainingen aanbieden. Bieden jullie al blended learning-mogelijkheden aan? En vergeet de werving van nieuw talent niet: is een startersvacature nog geschreven tekst of een video?

3. Laat ze multitasken

Deze generatie groeide op in een wereld vol schermen. Ze zijn dus als geen ander gewend om de hele dag door informatie te filteren en te selecteren. Ze kunnen zich prima concentreren, maar beslissen binnen 8 seconden of een boodschap relevant is en of ze willen verder lezen, kijken of luisteren.

Maak je dus geen zorgen als je gen Z-medewerker tussendoor zijn telefoon checkt of een appje stuurt. Hij is extreem goed in multitasken en snel schakelen.

leidinggeven-aan-generatie-Z-een-handleiding

4. Zorg ervoor dat ze hun passie kwijt kunnen in hun werk

Als er iets is waar jongeren bang voor zijn, is het wel "vast" komen te zitten in een baan of organisatie waar ze geen enkele passie voor hebben. Zorg ervoor dat ze zich kunnen ontwikkelen en geef hen de ruimte om zichzelf kwijt te kunnen in hun werk.

Of het nu het idee is om een eigen onderneming binnen jullie organisatie op te zetten, een evenement te organiseren of een campagne om papierverspilling tegen te gaan door minder printen: zorg voor ontwikkelingsmogelijkheden en maak ideeën bespreekbaar.

Don'ts: doe dit vooral niet als je leiding geeft aan generatie Z

1. Leg jouw (digitale) communicatienormen en -waarden niet aan hen op

Deze digital natives hebben hun tienerjaren sms'end, postend en likend doorgebracht en zijn hun verdere leven daarop blijven voortborduren. Waarom zouden zij dan op de werkvloer ineens op een hele andere manier moeten communiceren?

Het is niet handig - en ook niet denkbaar - dat generatie Z een stapje terug doet. En dus kun jij als leidinggevende beter zorgen dat jij hén bijhoudt. Maak jullie SCRUM-board digitaal op Trello en stop met eindeloze conversaties in e-mail, maar omarm Slack of WhatsApp.

2. Verwar minder ontwikkelde sociale vaardigheden niet met botheid

Deze generatie is enorm digitaal wegwijs en tech-savvy, maar heeft zich minder ontwikkeld op sociaal vlak in de "normale" wereld. Verwar deze beperkte sociale vaardigheden niet met een verlegen of bot karakter.

Je kunt ze helpen intrapersoonlijke en communicatieve vaardigheden te ontwikkelen om hun professionele vaardigheden naar een hoger niveau te brengen.

3. Denk niet dat generatie Z een concentratieprobleem heeft

Je las het net al: meerdere dingen tegelijk doen is deze generatie met de paplepel ingegoten. Oudere generaties zien dat multitasken nog weleens aan voor een concentratieprobleem. Het feit dat jij je misschien niet goed kunt concentreren op je werk met muziek aan, meerdere schermen of je telefoon in de buurt, betekent nog niet dat je jongste collega's dat ook niet kunnen. Beschouw deze multitasking-capaciteit als een talent!

4. Verlies de doelstellingen van de organisatie niet uit het oog

Generatie Z is er eentje van wereldverbeteraars. In tegenstelling tot millennials deed deze generatie al jong veel vrijwilligerswerk. Veel van hen richtten zelfs hun eigen goede doel op. Deze generatie vindt het belangrijk om te werken bij een organisatie die iets "goeds doet" of een wezenlijke bijdrage levert aan een betere wereld of maatschappij. Zorg dus dat je dit verhaal op een rijtje hebt als organisatie om generatie Z aan te trekken en aan je te binden.

5. Scheer generatie Z niet over één kam met millennials

Zoals ik in de introductie al schreef: deze generatie lijkt echt totaal niet op de millennials die vooral gericht zijn op ervaringen en "alles uit het leven halen". Generatie Z is financieel en qua carrière een stuk bewuster en conservatiever.

Waar je millennials misschien nog blij kunt maken met een pingpongtafel of leuke bedrijfsuitjes, is generatie Z meer onder de indruk van primaire arbeidsvoorwaarden: geld én betekenisvol werk doen waarin zij kunnen groeien.

Generatie Z is ambitieus en ondernemend

Zoals je al las, staan deze starters te popelen om carrière te maken en zich te ontwikkelen. Deze generatie is gewend te leren via YouTube en de manier van ontwikkelen die jullie organisatie aanbiedt moet hier dus bij aansluiten.

Daarnaast kun je als leidinggevende een plan opstellen met je medewerkers om bepaalde vaardigheden en talenten te ontwikkelen. In het competentiehandboek voor managers lees je hoe je vorm kunt geven aan persoonlijke ontwikkeling van medewerkers. Download het handboek via de onderstaande blauwe knop en ga direct aan de slag!