Leren en ontwikkelen cruciaal in de war for talent

Het aanbieden van leer- en ontwikkelmogelijkheden is een belangrijk wapen geworden voor bedrijven om talent binnen te halen en te houden. Ontwikkelmogelijkheden staan namelijk hoog op de agenda van huidige en potentiële nieuwe werknemers. In de praktijk wordt learning & development (L&D) echter nog niet écht strategisch ingezet. Een gemiste kans, want met het uitblijven van de daadwerkelijke uitvoering van L&D is het moeilijk om talent vast te houden en toekomstbestendig te zijn. Dat blijkt uit de L&D Monitor, een onderzoek uitgevoerd door Multiscope in opdracht van Studytube.

Door de schaarste op de arbeidsmarkt zetten veel bedrijven L&D in als wapen in de war for talent. De belangrijkste doelstellingen van L&D zijn volgens het onderzoek goed werkgeverschap (68%) en het behouden van talent (65%). Het inzetten van L&D om een goed werkgeversimago te creëren sluit aan bij de behoeften van werknemers. Zo wezen eerdere onderzoeken uit dat zij salaris minder belangrijk vinden dan doorgroei- en ontwikkelmogelijkheden.

Motivatie voor L&D: aantrekkelijk als werkgever

"Talent aantrekken is essentieel voor het voortbestaan van een organisatie," zegt Homam Karimi, CEO van Studytube. "Het is dus logisch dat bedrijven L&D inzetten om een sterk werkgeversmerk te creëren en hiermee de juiste mensen proberen aan te trekken. Ook als het talent al aan boord is, blijft ontwikkeling een belangrijke rol spelen. Het gaat er namelijk om dat je als organisatie kunt inspelen op veranderende omstandigheden. Zolang werknemers zich kunnen blijven ontwikkelen en hiervoor de juiste handvaten aangereikt krijgen, zal de organisatie in zijn geheel ook wendbaar zijn. En juist dat is essentieel om als organisatie toekomstbestendig te zijn."

Acties blijven uit

De aandacht voor L&D in het bedrijfsleven is dus aanwezig en ook de overheid ziet het strategische belang in. Dat blijkt uit de nieuwe SLIM-regeling. De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid stelt met deze regeling vanaf dit jaar 48 miljoen euro per jaar beschikbaar voor initiatieven gericht op leren en ontwikkelen in het mkb. Daarnaast komt 1,2 miljoen euro vrij voor hetzelfde doel in grootbedrijven uit de landbouw-, horeca- en recreatiesector.

"In 1/3 van de gevallen is geen leerplan"

Maar om dit budget goed te kunnen besteden, is er wel nog werk aan de winkel. Bedrijven zullen moeten werken aan de doorvertaling van visie naar concrete acties op de werkvloer. Die blijven op dit moment namelijk nog vaak uit. Zo laat het onderzoek zien dat minder dan een op de drie organisaties (29%) regelmatig en structureel rapporteert over gehaalde leer- en ontwikkeldoelstellingen. Ook is de stuurloosheid van L&D terug te zien in de manier waarop leren en ontwikkelen is opgenomen in het functioneringsproces. In de meeste beoordelingsgesprekken wordt er structureel gesproken over leermogelijkheden, maar in een derde van de gevallen wordt er geen leerplan ontwikkeld op basis van deze gesprekken.

"L&D is een toegevoegde waarde in de profilering van een sterk werkgeversmerk," beaamt Karimi. "Maar als het talent binnen is, moeten we niet vergeten deze ook binnen te houden door de daadwerkelijke uitvoering van L&D. Een sterke visie is een mooi begin, maar een succesvolle lerende organisatie bepaalt vervolgens ook welke leerprogramma's en concrete acties er nodig zijn om van A naar B te komen. De eerste stappen zijn vaak gedeeltelijk gezet, en nu is het zaak dat bedrijven de plannen structureel uitrollen en evalueren, zodat L&D méér is dan alleen een paradepaardje in werving."