Millennials willen leren! Hoe speel je hierop in als manager?

Millennials - ook wel bekend als generatie Y - leren anders dan hun voorgangers, generatie X en de babyboomers. De typische millennial (geboren tussen 1980 en 1995) wil geen lappen tekst of saaie Powerpointpresentaties. Zij willen bewegende beelden, video's met toffe achtergrondmuziek en gamification in hun leerproces (1). Geen langzaam of lineair leerproces, maar een snel, just-in-time en parallel leerproces (2). Wat betekent dit voor leren op het werk en hoe ga je hier als organisatie mee om?

Millennials willen continu nieuwe dingen leren

"Je kunt alles worden wat je wilt, zolang je maar je best doet." Deze gedachtegang kregen de millennials met de paplepel ingegoten. Deze generatie groeide op in een steeds verder digitaliserende en globaliserende wereld. Het internet geeft hen toegang tot een eindeloze hoeveelheid informatie, waardoor ze gewend zijn om direct een antwoord te vinden op hun vraag.

Hoewel gen Y werkt om te leven, willen zij wel continu presteren en zich verder ontwikkelen. Stilstaan is geen optie.

Vrijheid en verantwoordelijkheid

Millennials willen vrijheid en verantwoordelijkheden voelen in hun werk, maar dat betekent niet dat zij geen structuur nodig hebben. Deze generatie heeft baat bij duidelijke kaders, zonder dat zij gemicromanaged wordt.

Voor ontwikkeling geldt hetzelfde. Millennials nemen het liefst zelf initiatief voor hun eigen ontwikkeling, al willen zij wel graag regelmatig feedback ontvangen. Ze hebben een enorme drive om te leren, maar wel op de manier en het moment dat hen goed uitkomt.

Leren en ontwikkelen als belangrijke factor

Generatie Y is ondernemend en leergierig, en dus hechten zij veel waarde aan ontwikkelmogelijkheden binnen de organisatie waar zij voor werken. Ze willen continu kunnen presteren en nieuwe dingen leren. Daarnaast willen zij de ruimte om fouten te maken en constructieve feedback van collega's ontvangen.

Hun leertempo ligt hoog. Ze gaan geregeld zelf op onderzoek uit en vinden de benodigde informatie razendsnel op het internet. Vooral kennis die direct toepasbaar is in de praktijk zien zij als nuttig. Naast zelf dingen uitzoeken, willen zij ook graag leren van ervaren collega's.

De uitkomst: gemengde leervormen

Blended leertrajecten passen goed bij de manier waarop millennials leren. Een blended leertraject is een traject met duidelijke kaders. Hierdoor weet de medewerker precies waar hij of zij aan toe is, maar toch geeft de combinatie van verschillende leermethodes vrijheid aan de medewerker.

De online onderdelen bieden vrijheid en ruimte om te leren op een moment en plek die hen uitkomt. Daarbij bepalen ze zelf hun eigen leertempo en kunnen zij zelfstandig studeren en verder onderzoek doen. Vragen stellen zij gemakkelijk online via het digitale leerplatform. Dit sluit weer helemaal aan bij de manier waarop zij gewend zijn om met elkaar te communiceren, namelijk via online communicatiemiddelen.

De klassikale onderdelen bieden de millennial de mogelijkheid om de opgedane theoretische kennis te oefenen in de praktijk, bijvoorbeeld door het uitvoeren van een rollenspel. Daarbij ontvangen zij direct feedback en leren zij van hun meer ervaren collega's.

Zelf een blended leertraject ontwikkelen?

Ben je benieuwd hoe jij zelf een dergelijk leertraject ontwikkelt? Download dan hieronder onze praktische gids met een stap-voor-stap uitleg.

Bronnen

(1) PWnet: "Leren van millennials"

(2) Marc Prensky: "Digital Natives, Digital Immigrants"