Millennials willen leren! Hoe speel je hierop in als manager?

Ja, millennials (geboren tussen 1980 en 1995) leren anders dan hun voorgangers, generatie X en de babyboomers! De typische millennial, ook wel bekend als generatie Y, wil geen lappen tekst of saaie powerpoint presentaties. Zij willen bewegende beelden, video’s met toffe achtergrondmuziek en gamification in hun leerproces1. Geen langzaam, stap-voor-stap, één ding tegelijk en serieus leerproces, maar een snel, just in time en parallel leerproces2. Wat betekent dit voor leren op het werk en hoe ga je hier als organisatie mee om?

Millennials willen continu nieuwe dingen leren

“Je kunt alles worden wat je wilt, zolang je maar je best doet.” Deze gedachtegang kregen de millennials met de paplepel ingegoten. Deze generatie groeide op in een steeds verder digitaliserende en globaliserende wereld. Het internet geeft hen toegang tot een eindeloze hoeveelheid informatie, waardoor ze gewend zijn om direct antwoord te vinden op hun vraag. Hoewel gen Y werkt om te leven, willen zij wel continu presteren en zich verder ontwikkelen. Stilstaan is geen optie.

Vrijheid en verantwoordelijkheid binnen duidelijke kaders

Millennials willen vrijheid en verantwoordelijkheden voelen in hun werk. Maar, dat betekent niet dat zij geen structuur nodig hebben. Deze generatie heeft baat bij duidelijke kaders, zonder dat zij gemicromanaged wordt. Voor ontwikkeling geldt hetzelfde. Millennials nemen het liefste zelf initiatief voor hun eigen ontwikkeling, al willen zij wel graag regelmatig feedback ontvangen. Ze hebben een enorme drive om te leren, maar wel op de manier en het moment dat hen goed uitkomt.

Leren en ontwikkelen belangrijke factor binnen organisaties

Generatie Y is ondernemend en leergierig. En dus hechten zij veel waarde aan ontwikkelmogelijkheden binnen de organisatie waar zij voor werken. Ze willen continu kunnen presteren en nieuwe dingen leren. Daarnaast willen zij de ruimte om fouten te maken en constructieve feedback van collega’s ontvangen. Hun leertempo ligt hoog. Ze gaan geregeld zelf op onderzoek uit en vinden de benodigde informatie razendsnel op internet. Vooral kennis die direct toepasbaar is in de praktijk zien zij als nuttig. Naast zelf dingen uitzoeken, willen zij ook graag leren van ervaren collega’s.

Gemengde leervormen bieden de uitkomst voor gen Y

Blended leertrajecten passen goed bij de manier waarop millennials leren. De online onderdelen bieden vrijheid en ruimte om te leren op een moment en plek die hen uitkomt. Daarbij bepalen ze zelf hun eigen leertempo en kunnen zij zelfstandig studeren en verder onderzoek doen. Vragen stellen zij gemakkelijk online via het digitale leerplatform. Dit sluit weer helemaal aan bij de manier waarop zij gewend zijn om met elkaar te communiceren. Namelijk via online communicatiemiddelen.  

De klassikale onderdelen bieden de millennial de mogelijkheid om de opgedane theoretische kennis te oefenen in de praktijk. Bijvoorbeeld door het uitvoeren van een rollenspel. Daarbij ontvangen zij direct feedback en leren zij van hun meer ervaren collega’s.

Een blended leertraject is een traject met duidelijke kaders. Hierdoor weet de medewerker precies waar hij of zij aan toe is. Toch geeft de combinatie van verschillende leermethodes vrijheid aan de medewerker.  

Zelf een blended leertraject ontwikkelen?

Ben je benieuwd hoe jij zelf een dergelijk leertraject ontwikkelt? Download dan onze praktische gids met een stap-voor-stap uitleg.

1.https://www.pwnet.nl/organisatie-strategie/nieuws/2016/10/leren-van-millennials-10122903

2.https://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf