Powerskill van de maand: plannen en organiseren

Plannen en organiseren is een vaardigheid die in veel situaties van pas komt. Je behoudt hierdoor inzicht, overzicht en controle over je projecten, ervaart minder stress, en je werkt efficiënter en effectiever met een hogere mate van wendbaarheid. Daarom is dit een van de powerskills waar de medewerker van de toekomst eigenlijk niet zonder kan. Wil jij jouw medewerkers helpen om deze skill te ontwikkelen of zelf vaardiger worden op dit gebied? Lees dan verder en ontdek je hoe je deze vaardigheid in no time een boost geeft.

Waarom plannen en organiseren een powerskill is

Powerskills zijn de vaardigheden die voorheen beter bekend stonden als soft skills. Maar door de huidige snelheid waarmee werk verandert, neemt de urgentie van dit type skill dusdanig toe, dat de term ‘soft’ de lading niet langer dekt. Remote werken, nieuwe technologieën en continu veranderende functieomschrijvingen maken dat je steeds weer iets anders moet kunnen om succesvol te zijn in je werk. De daarvoor benodigde ‘zachte’ vaardigheden geven je dus kracht. Bovendien zijn er ook skills die je vroeger misschien als ‘hard skill’ bestempelde die nu beter tot powerskill kunnen worden omgedoopt.

Effectief kunnen plannen en organiseren is een powerskill, omdat deze vaardigheid aan de basis ligt van veel andere vaardigheden. Wie dit goed kan, is resultaatgericht, bewaakt het overzicht, weet hoofd- en bijzaken goed te onderscheiden en kan daardoor beter prioriteiten stellen. Dit is allemaal van groot belang in een wereld waar de hoeveelheid informatie en taken steeds sneller toeneemt. Daarnaast maakt het vermogen om te plannen en organiseren je wendbaarder, want alleen met het juiste inzicht en overzicht kun je snel bijsturen. En dat is belangrijk in een snel veranderende maatschappij en werkomgeving.

Wat gepland wordt, wordt bovendien uitgevoerd. Het maakt je dus ook effectiever in je werk.

Wat valt er te leren op het gebied van plannen en organiseren?

Als je beter wilt worden in plannen en organiseren kun je je concentreren op verschillende deelvaardigheden en methoden. Deelvaardigheden die je hiervoor kunt ontwikkelen, zijn bijvoorbeeld: time-management, planning, organisatie, communicatie, probleemoplossing en stress-management. Hieronder vind je enkele voorbeelden van populaire plan- en organisatiemethoden:

  • Agile:
    Agile is een projectmanagementmethode ontworpen om teams te helpen sneller en flexibeler te werken. Het legt de nadruk op het snel leveren van werkende software, het werken in korte iteraties en het regelmatig reflecteren op en aanpassen van de aanpak.
  • Kanban:
    Kanban is een visuele methode voor het beheren van workflows en het verbeteren van de efficiëntie. Hierbij worden borden met kaarten gebruikt die de status van elke taak in het proces weergeven. Dit helpt teamleden om te zien welke taken nog moeten worden opgepakt, welke er in uitvoering zijn en welke al zijn voltooid.
  • Getting Things Done (GTD):
    GTD is een persoonlijk productiviteitssysteem ontworpen om mensen te helpen hun taken en projecten te beheren. Het gaat hierbij om het vastleggen van alle taken en ideeën die in je hoofd opkomen, het verwerken van die taken in een systeem en het regelmatig herzien van je takenlijst.
  • SMART-doelen:
    SMART is een acroniem dat staat voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden. Het is een methode voor het stellen van doelen die ervoor zorgt dat de doelen duidelijk en haalbaar zijn en dat er een tijdslijn is om de voortgang te meten.

Uiteraard zijn er nog veel meer vaardigheden en methoden te leren als je beter wilt worden in plannen en organiseren. Welke het meest geschikt is, hangt af van verschillende factoren, zoals het type werk dat je doet, de grootte van je team en je persoonlijke werkstijl. Experimenteer daarom vooral met verschillende methoden om te ontdekken welke manier het beste werkt voor jou, je team en je organisatie.

Hoe kun je deze powerskill het beste eigen maken?

Je kunt plannen en organiseren op verschillende manieren eigen maken, waaronder via online trainingen, boeken en workshops. Je kunt ook overwegen om een mentor of coach in te schakelen die je kan begeleiden en ondersteunen in het verbeteren van je (deel)vaardigheden. Het belangrijkste is om te blijven leren en oefenen. Daarom kan een online leerplatform zoals dat van Studytube een handige tool zijn bij het ontwikkelen van deze powerskill. Zo kunnen medewerkers op elk moment, waar en wanneer het hen uitkomt, met hun ontwikkeling aan de slag.

Welke trainingen vind je over plannen en organiseren via Studytube?

Als je beschikt over het alles-in-één-leerplatform van Studytube, kun je als HR- of L&D-manager het leren en ontwikkelen voor jouw medewerkers eenvoudig plannen en organiseren. En wil je hen helpen deze vaardigheid te verbeteren, dan kun je hen via jouw Online Trainingsbibliotheek met gemak attenderen op diverse trainingen over dit onderwerp. Jouw medewerkers kunnen hier vervolgens op elk moment mee starten: thuis, op het werk, of onderweg op hun telefoon.

Voorbeelden van trainingen over plannen en organiseren die je hier vindt, zijn:

  1. Projectmatig werken in de praktijk
  2. Stoppen met uitstellen
  3. Je hoofd leegplannen
  4. Lean Management - Orange Belt

En de onderstaande microlearning over het stellen van prioriteiten:

Maak jij nog geen gebruik van onze Online Trainingsbibliotheek? Neem dan contact op voor een demo.

Ook gepubliceerd in deze maandelijkse blogserie over powerskills:

L&D Monitor 2024: Leren in eigen tijd of tijd van de baas?

50% van werkgevers verwacht dat je leert in eigen tijd, maar medewerkers zien dat anders. Ontdek in de L&D Monitor 2024 de kloof tussen verwachtingen en de realiteit en hoe AI leren persoonlijker en effectiever maakt. Bereid je voor op de toekomst van leren.

Wil jij graag persoonlijk advies voor de opstart van je eigen leercultuur? Onze experts beantwoorden graag al je vragen.