Waarom zet je microlearnings in? De 4 belangrijkste voordelen

In mijn vorige blog besprak ik hoe jij zelf een microlearning ontwikkelt. Maar, waarom zet je microlearnings in binnen jouw organisatie? Welke voordelen bieden microlearnings? Om dit duidelijk te maken, ga ik in deze blog in op de 4 belangrijkste voordelen van het gebruik van een microlearning.

Microlearnings zijn kort en bondig

Het is voor medewerkers tegenwoordig vaak lastig om veel tijd te besteden aan leren. Medewerkers kampen soms met vragen die het uitvoeren van hun werk belemmeren. Microlearnings spelen hierop in. Ze geven een zo kort en bondig mogelijk antwoord op één specifiek probleem of vraagstuk. Je rondt ze dus gemakkelijk af in een kort tijdsbestek. Dit maakt het aantrekkelijker voor medewerkers om met continue ontwikkeling bezig te zijn. Ze zijn namelijk niet veel tijd kwijt aan het leren, maar doen toch de kennis op waar zij behoefte aan hebben.

Ze zijn makkelijk te updaten, dus altijd actueel

Is de informatie in een microlearning niet actueel of relevant meer? Dan is het aanpassen van een microlearning een veel minder ingrijpend proces dan die van een online of klassikale training. Microlearnings zijn namelijk kleine brokken aan kennis en informatie die je onafhankelijk van andere trainingen gebruikt. Je hoeft geen volledig lesprogramma te veranderen. In plaats daarvan pas je bijvoorbeeld alleen de inhoud van één video aan. Dit maakt het gemakkelijker, goedkoper en minder tijdsintensief om microlearnings te updaten als dat nodig is.

Microlearnings zijn altijd en overal beschikbaar

Doordat microlearnings altijd en overal beschikbaar zijn, kunnen medewerkers bij de informatie op het moment dat zij daaraan behoefte hebben. Al helemaal wanneer de medewerker microlearnings kan downloaden. Ook zonder toegang tot internet kan de inhoud dan bestudeerd worden. Medewerkers beschikken hierdoor continu over de juiste informatie. Op deze manier wordt altijd voldaan aan de behoeften van de medewerkers.

‘Just-in-time’ leerervaringen

Microlearnings leveren ‘just-in-time’ leerervaringen. Met deze term bedoelen we: ‘’leren op het juiste moment’’. Medewerkers zoeken en gebruiken de informatie op het moment dat ze het nodig hebben. Deze nieuwe kennis en vaardigheden passen zij direct toe in de praktijk. Hierdoor sluit het goed aan bij de dagelijkse werkzaamheden van medewerkers.

Dus, waarom zet je een microlearning in?

Als je een microlearning op een goede manier ontwikkelt, leidt dit tot een aantal voordelen. Medewerkers zijn weinig tijd kwijt aan het leren en zoeken de informatie op het moment dat ze het nodig hebben. Daarnaast zijn microlearnings altijd en overal beschikbaar en blijven ze actueel doordat je ze gemakkelijk update.

Wil jij meer weten over wat microlearnings zijn en hoe je ze inzet? Download dan ons e-book!