Wat heeft een marketing funnel te maken met een succesvolle Learning & Development-strategie?

Globalisering, digitalisering en wettelijke verplichtingen zetten jouw organisatie en haar concurrentiepositie onder druk. Nieuwe technologieën schieten de grond uit en je doet je best om bij te blijven. Je ziet in dat continu leren en ontwikkelen belangrijk is in de snel veranderende maatschappij en hebt een manier gevonden om in te spelen op deze nieuwe manier van werken. Nieuwe technologieën, zoals bijvoorbeeld een Medewerker Ontwikkelingsplatform, stellen jou in staat om trainingen en cursussen op een gemakkelijke manier aan te bieden.

Stel je kiest voor het aanschaffen van een Medewerker Ontwikkelingsplatform. Dan is stap één gezet. Stap twee is vervolgens zorgen dat het platform functioneert binnen jouw organisatie. Net als marketeers is het jouw taak om de aandacht van drukke en afgeleide medewerkers te vangen. Daarom hebben wij naar een aantal marketing tactieken gekeken en op basis hiervan een framework opgesteld. Dit framework voor Learning & Development helpt jou om leren onder medewerkers te promoten en te stimuleren en om een leercultuur te creëren.  

Marketing Framework

Om vast te kunnen stellen op welke manier (potentiële) consumenten met een product bezig zijn, wordt binnen de marketing onder anderen een aankoopfunnel gehanteerd. Deze funnel reflecteert vier fasen van consumentenbetrokkenheid tijdens het aankoopproces: bewustwording, overweging, besluitvorming & aankoop en loyaliteit. Zie voor een (Engelstalige) uitleg dit artikel.

Marketing Framework - Studytube

Om een leercultuur te creëren, kun je het promoten en stimuleren van leren zien als het verkopen van een product. Je probeert jouw leeraanbod aan de man te brengen en jouw medewerkers te veranderen in loyale consumenten. Daarom hebben wij op basis van de marketing-sales funnel, het bovenstaande framework opgesteld. Zoals je kunt zien bestaat dit framework uit drie fasen: informeren, activeren en behouden & inspireren.

Informeren: Wek interesse

Een goed leeraanbod in huis hebben is niet alles. Het is geen garantie dat men het ook daadwerkelijk gaat gebruiken. Je zult actief bewustzijn moeten creëren en interesse moeten wekken onder jouw medewerkers.

Dit begint bij het opstellen van de Key Business Objectives en het creëren van een geloofwaardig ‘merk’ van de L&D afdeling. Wat bied en beloof jij als L&D team aan je medewerkers? Verdiep je ook in de behoeften van de medewerker. Hoe sluit jouw aanbod aan op de vraag van de medewerker? Het is belangrijk dat jij je medewerkers duidelijk maakt wat zij kunnen verwachten en hun belangrijkste vraag “What’s In It For Me?” (ook wel WIIFM) kunt beantwoorden.

Activeren: Zet je medewerkers aan tot leren

Je hebt inmiddels helder wat jouw medewerkers nodig hebben, willen bereiken en zij weten wat ze kunnen verwachten. De volgende stap is medewerkers kennis te laten maken met het leeraanbod dat je in huis hebt gehaald en hun interesse te wekken door bijvoorbeeld een exceptionele kick-off te organiseren.

Vervolgens is het tijd om overtuigende berichten te gaan sturen die inspelen op deze behoeften. Kijk voor het kiezen van de juiste kanalen waar jouw doelgroep zich fysiek en online bevindt. Op basis hiervan kun je beslissen via welke kanalen jouw doelgroep het beste te bereiken is.

Elke keer dat jij met je medewerkers communiceert, heb je opnieuw de mogelijkheid om hen aan het leren te krijgen. Zorg dat je content schrijft voor de scannende lezer. Het moet direct duidelijk zijn wat je van de lezer vraagt. Vergeet daarom niet om een Call-To-Action aan jouw bericht toe te voegen. Een duidelijke vraag om een specifieke handeling. Denk bijvoorbeeld aan het activeren van hun account. 

Behouden en inspireren: Creëer een liefde voor leren

Medewerkers aan het leren krijgen is geen gemakkelijke opgave. Is dit eenmaal gelukt, heb je te maken met de volgende hobbel: hen aan het leren houden. Hoe zorg je ervoor dat je medewerkers geïnspireerd en uitgedaagd blijven? Je wilt namelijk dat je medewerkers blijven terugkomen om te leren.

Eén van de tactieken die je kunt toepassen, is het delen van succesverhalen. Laat medewerkers hun leerervaringen vertellen en uitleggen hoe een leerprogramma hen heeft geholpen in hun werk. Of plan een standaard leermoment in om medewerkers te herinneren om aan hun persoonlijke ontwikkeling te werken.

Al met al zijn er een talloze manieren om medewerkers te activeren, behouden en te blijven inspireren. Het uiteindelijke doel is het creëren van een leercultuur. Het zijn van een lerende organisatie.   

Benieuwd hoe je succesvol een effectieve leercultuur creëert? Wij hebben het e-book ‘Creëer en stimuleer een lerende organisatie’ ontwikkeld. Hierin kun je lezen hoe het inzetten van marketing tactieken helpt bij het creëren van een leercultuur in jouw organisatie. In het e-book leren wij je meer over het hierboven beschreven framework, de drie fasen en 11 tactieken die wij verzameld hebben. Klik op de button hieronder.

Learning & Development Monitor 2021

Het definitieve onderzoeksrapport over het Nederlandse leerlandschap van 2021. Zijn we klaar voor een massale omscholing?

Wil jij graag persoonlijk advies voor de opstart van je eigen leercultuur? Onze experts beantwoorden graag al je vragen.