Wat is de functie van een auteurstool binnen het leerlandschap?

Steeds meer organisaties ontwikkelen hun eigen bedrijfsspecifieke trainingen om medewerkers op te leiden en zo de interne kwaliteit te verbeteren. Om die cursussen vorm te geven gebruiken ze een auteurstool. In dit artikel lees je meer over de precieze functie van zo'n auteurstool, en hoe die past binnen het leerlandschap.

Een leeromgeving en beheerderskant

Over het algemeen bestaat het leerlandschap binnen organisaties uit een leeromgeving (online academy) met trainingen en een administratieve beheerderskant (learning management systeem (LMS)).

De leeromgeving: online academy

De online academy is het gedeelte waar medewerkers bezig zijn met leren en ontwikkelen. Het is het portaal waarop zij inloggen en hun trainingen zoeken, boeken en volgen.

De beheerderskant: het LMS

Met een LMS beheer je het leeraanbod van de online academy. Het is het beheer- en administratiesysteem waarmee je leeractiviteiten bijhoudt, analyseert en rapporteert.

De functie van de auteurstool

Naast een online academy en een learning management systeem is er in het leerlandschap ook plaats voor een auteurstool. Deze gebruik je op het moment dat je als organisatie eigen content wilt ontwikkelen. Dit leeraanbod kan bestaan uit microlearnings, online of klassikale trainingen.

De auteurstool biedt dus een aanvullende functie op de online academy en het learning management systeem. De trainingen die je ontwikkelt hebben namelijk een platform nodig waarop je medewerkers ze kunnen bekijken en beluisteren. Daarnaast kun je in het beheercentrum (het LMS) meetresultaten inzien en de administratie van de trainingen optimaliseren.

Kennis vastleggen en verspreiden

Medewerkers hebben veel werkgerelateerde kennis en expertise die ook waardevol is voor andere collega's. Steeds meer organisaties zijn zich daarvan bewust, en gebruiken een auteurstool om deze kennis vast te leggen en te borgen, waarna ze die verder kunnen verspreiden doorheen de verschillende niveaus van de organisatie.

L&D Monitor 2024: Leren in eigen tijd of tijd van de baas?

50% van werkgevers verwacht dat je leert in eigen tijd, maar medewerkers zien dat anders. Ontdek in de L&D Monitor 2024 de kloof tussen verwachtingen en de realiteit en hoe AI leren persoonlijker en effectiever maakt. Bereid je voor op de toekomst van leren.

Wil jij graag persoonlijk advies voor de opstart van je eigen leercultuur? Onze experts beantwoorden graag al je vragen.