Wat is het verschil tussen vaardigheden en kwaliteiten?

Vaardigheden en kwaliteiten; iedere medewerker heeft ze hard nodig. Welke precies wisselt uiteraard per functie en sector. Maar de twee termen worden nog wel eens door elkaar gebruikt. Verwarrend! Daarom ontdek je in dit artikel wat het verschil is tussen kwaliteiten en vaardigheden en hoe je beide goed in beeld brengt bij jouw medewerkers. Zo kun jij hen optimaal werven, onboarden en ontwikkelen.

Vaardigheden versus kwaliteiten: de belangrijkste verschillen

Vaardigheden en kwaliteiten zijn allebei belangrijk voor medewerkers om succesvol te zijn in een bepaalde rol of functie. Maar ze zijn wel verschillend van aard. Waar vaardigheden vooral praktische en meetbare bekwaamheden zijn, zijn kwaliteiten juist de meer persoonlijke en minder eenvoudig meetbare eigenschappen van een persoon.

Vaardigheden stellen medewerkers in staat om bepaalde taken of activiteiten uit te voeren, zoals programmeren, schrijven, onderhandelen of communiceren. Dit betekent dat vaardigheden hoofdzakelijk door training, oefening en ervaring worden opgedaan.

Kwaliteiten daarentegen zijn eigenschappen die medewerkers bezitten die niet noodzakelijkerwijs meetbaar of aangeleerd zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan zaken als geduld, betrouwbaarheid, empathie, creativiteit en doorzettingsvermogen.

Voorbeelden vaardigheden

Vaardigheden zijn zeer functie- en branchespecifiek. Welke vaardigheden jouw medewerkers nodig hebben, is dus grotendeels afhankelijk van hun rol. De volgende voorbeelden worden echter vaak gevraagd in verschillende werkomgevingen, net als de powerskills die de medewerker van de toekomst nodig heeft:

  • Communicatievaardigheden, zoals: effectief kunnen communiceren met klanten, collega's en leidinggevenden, zowel mondeling als schriftelijk.
  • Probleemoplossende vaardigheden, zoals: problemen kunnen identificeren, analyseren en oplossen, zowel zelfstandig als in een team.
  • Technische vaardigheden, zoals: specifieke software, apparatuur of systemen kunnen gebruiken die nodig zijn voor je functie, zoals Microsoft Office, sociale media, CRM-software, etc.
  • Organisatorische vaardigheden, zoals: prioriteiten kunnen stellen, projecten kunnen plannen en organiseren en deadlines kunnen halen.
  • Analytische vaardigheden, zoals: gegevens kunnen verzamelen, analyseren en interpreteren om trends en inzichten te identificeren die kunnen helpen bij het nemen van strategische beslissingen.

Andere, meer rol- en branchespecifieke voorbeelden zijn programmeren als IT-specialist, redigeren als editor, verkoopgesprekken voeren als salesmanager of het aanleggen van een infuus als verpleegster.

Voorbeelden kwaliteiten

Wie echt succesvol wil zijn in zijn of haar werk, heeft vaardigheden én kwaliteiten nodig. Hoewel kwaliteiten niet allemaal even makkelijk aan te leren zijn, zijn voor de meesten evengoed geschikte trainingen te vinden. Vaak vind je deze in de categorie persoonlijke ontwikkeling of persoonlijke effectiviteit. Voorbeelden zijn:

  • Betrouwbaarheid: medewerkers dienen zich te houden aan afspraken en deadlines en hun werk nauwkeurig en zorgvuldig uit te voeren.
  • Flexibiliteit: medewerkers dienen bereid te zijn om extra inspanningen te leveren en hun taken opnieuw te evalueren en opnieuw te plannen.
  • Teamwerk: medewerkers dienen in staat te zijn om effectief te werken in teams en samen te werken met collega's van verschillende achtergronden en perspectieven.
  • Creativiteit: medewerkers dienen in staat te zijn om nieuwe ideeën en oplossingen te bedenken en innovatief te zijn in hun werk.
  • Geduld: medewerkers dienen in staat zijn om om te gaan met stressvolle situaties. Ze moeten in staat zijn om kalm te blijven en hun emoties onder controle te houden.

Andere voorbeelden zijn integriteit, empathie, zelfdiscipline, resultaatgerichtheid en een positieve attitude.

Hoe breng je vaardigheden en kwaliteiten in beeld?

Het regelmatig bijhouden van de vaardigheden en kwaliteiten van je medewerkers helpt om de ontwikkeling van medewerkers te stimuleren en de prestaties van de organisatie te verbeteren. Dit kun je op verschillende manieren doen en je kunt hier gelukkig diverse tools bij gebruiken die dat makkelijker maken, zoals het alles-in-één-leerplatform van Studytube.

Het is vooral belangrijk om een methode te kiezen die past bij jouw organisatiecultuur en de doelstellingen van jouw organisatie. Voorbeelden zijn:

  1. Performance beoordelingen
    Performance beoordelingen bieden de mogelijkheid om vaardigheden en kwaliteiten van medewerkers in kaart te brengen en te evalueren. Dit kun je doen via gesprekken, vragenlijsten, feedback van collega's en andere beoordelingsinstrumenten.
  2. Competentieprofielen
    Competentieprofielen zijn een overzicht van de vereiste vaardigheden en kwaliteiten die nodig zijn voor een bepaalde functie. Duidelijke profielen helpen om verwachtingen in kaart te brengen en eventuele tekortkomingen aan te pakken.
  3. Zelfevaluaties
    Zelfevaluaties bieden medewerkers de mogelijkheid om hun eigen vaardigheden en kwaliteiten in kaart te brengen en feedback te vragen en ontvangen van hun leidinggevenden en collega's.
  4. 360-graden feedback
    Het verzamelen van feedback van verschillende bronnen, zoals collega's, leidinggevenden en klanten, kan een vollediger beeld geven van de vaardigheden en kwaliteiten van medewerkers.
  5. Projectevaluaties
    Het evalueren van de resultaten van projecten kan helpen om de vaardigheden en kwaliteiten van medewerkers te beoordelen en te identificeren welke sterke punten kunnen worden ingezet voor toekomstige projecten.

Meer leren? Lees dan ook Wat is het verschil tussen competenties en vaardigheden? of bekijk hoe Studytube medewerkers helpt bij het ontwikkelen van kwaliteiten en vaardigheden met ons Learning Experience Platform.

Werkzaam bij de overheid? Download dan ons whitepaper ‘8 onmisbare kwaliteiten van de smart city-ambtenaar’. Hierin ontdek je precies welke kwaliteiten de ambtenaar van de toekomst nodig heeft.

L&D Monitor 2024: Leren in eigen tijd of tijd van de baas?

50% van werkgevers verwacht dat je leert in eigen tijd, maar medewerkers zien dat anders. Ontdek in de L&D Monitor 2024 de kloof tussen verwachtingen en de realiteit en hoe AI leren persoonlijker en effectiever maakt. Bereid je voor op de toekomst van leren.

Wil jij graag persoonlijk advies voor de opstart van je eigen leercultuur? Onze experts beantwoorden graag al je vragen.