Wat is just-in-time learning? Onmisbaar op de werkvloer

Wat is just-in-time learning en hoe kan jouw organisatie hierop inspelen? In dit blogartikel lees je waarom je deze leervorm als werkgever met open armen moet ontvangen.

"I want it all and I want it now!" Herken je dit vooral bij anderen en niet bij jezelf? Grote kans dat je 40 jaar of ouder bent. Het typeert namelijk hoe millennials in het leven staan. Deze generatie zoekt niet van tevoren de route uit; zij zetten de navigatie op hun smartphone pas aan als ze die nodig hebben. De actualiteit volgen ze niet om 20u stipt voor de buis, maar wanneer het beter past.

Deze levenswijze brengen ze ook mee de werkvloer op. En dat heeft een impact op hun manier van werken én hoe ze zich ontwikkelen - met name via just-in-time learning.

Wat is just-in-time learning?

De definitie van just-in-time learning of on-demand learning is leren op het juiste moment. Dat wordt mogelijk gemaakt door informatie vrij beschikbaar te stellen. Als een medewerker specifieke kennis nodig heeft, kan die het meteen vinden en gebruiken. In organisaties die deze vorm van leren ondersteunen, hebben medewerkers altijd en overal toegang tot trainings- en ontwikkelingsmateriaal. Loop je vast in je werk? Instant toegang tot de juiste info helpt je direct verder. In deze leermethode bepaalt de behoefte van de medewerker zijn eigen individuele ontwikkelingspad. De rol die HR daarin speelt is faciliterend en ondersteunend.

Het just-in-time-principe komt oorspronkelijk uit de maakindustrie. Het hele productieproces is erop ingericht dat iets wordt geleverd op het exacte moment dat het nodig is. Hierdoor blijven de kosten voor voorraad en verspilling zo laag mogelijk.

Wat is just-in-time learning niet?

Just-in-time learning verschilt van de traditionele wijze, waarbij een ontwikkelingsprogramma op voorhand werd bedacht door iemand van de HR- of L&D-afdeling. In zulke geplande sessies, trainingen of cursussen gaat het vaak om just-in-case learning: je leert er dingen "voor het geval je ze later nodig hebt".

Het grootste verschil tussen just-in-time en just-in-case learning zit 'm in de intrinsieke motivatie om te leren. Die ligt veel hoger bij de eerste, puur probleemgestuurde vorm van leren. Logisch, want als je zelf het antwoord op je eigen vraag opzoekt, zorg je dat je bij de les blijft.

Leer wat jij wilt, wanneer je dat wilt

Even aan je collega vragen waar een bepaald bestand staat. Googelen hoe je ook alweer een draaitabel maakt in Excel. En voor de écht moeilijke vragen zoeken we op LinkedIn of Facebook zo een expert die ons verder kan helpen. Het is duidelijk: just-in-time learning is al volop in ons leven aanwezig. Het betekent dat je precies datgene leert wat jij op dat moment nodig hebt.

Dankzij het internet vinden we tegenwoordig op bijna elke vraag binnen een paar klikken het antwoord. De nieuwe generatie medewerkers is daarmee opgegroeid. En met de steeds verdergaande technologische ontwikkelingen die elkaar in rap tempo opvolgen, biedt dit een grote kans om medewerkers zich steeds beter en sneller te laten ontwikkelen.

Verhoog de productiviteit van je medewerkers

Door als organisatie te focussen op just-in-time learning, verhoog je de algemene productiviteit binnen het bedrijf. McKinsey onthulde al een aantal jaar geleden dat werknemers 9,3 uur per week (!) aan het zoeken zijn naar informatie. Als essentiële informatie meteen beschikbaar is, levert dat een organisatie dus meerdere extra productie-uren op (9,3 x het aantal werknemers = ?). Tel uit je winst!

Op naar een lerende organisatie

In hoeverre is jouw organisatie al bezig om just-in-time learning te faciliteren? Het onderstaande e-book over het ontwikkelen van een leercultuur geeft praktische tips over het stimuleren en motiveren van leren onder jouw medewerkers. Download het e-book en zet de eerste stap op weg naar een leercultuur.