Webinar ‘De vijf do’s van online leren’: een verslag

Op 28 mei organiseerde Studytube in haar studio te Amsterdam het webinar "De vijf do's van online leren". De presentatie lokte heel wat geïnteresseerde kijkers en bood gedetailleerde informatie over hoe je online leren faciliteert in tijden van corona. Hieronder lees je de belangrijkste conclusies.

Coronavirus en digitale transformatie

Joost Frijdal, Hoofd Customer Success bij Studytube, gaf allereerst aan hoe de coronacrisis een versnelde digitale transformatie heeft veroorzaakt in de bedrijfswereld. "De toekomst die we voorspelden voor 2030 is er ineens nu al," legde Frijdal uit. "Thuiswerken, videoconferenties… Maar ook producten en diensten moeten aangepast worden aan het nieuwe normaal, waardoor bedrijven genoodzaakt zijn om sneller dan verwacht een digitaal aanbod in te voeren."

In Studytube's L&D Monitor 2019 gaf het merendeel van de ondervraagde HR-managers al aan dat organisaties over tien jaar niet meer bestaan tenzij ze actief investeren in leren en ontwikkelen. Dat thema is nu actueler dan ooit, maar het coronavirus heeft voor enkele struikelblokken gezorgd.

"Wij hebben drie belangrijke zaken opgemerkt," aldus Frijdal. "Ten eerste is er een wildgroei aan online academies, waardoor je vaak door de bomen het bos niet meer ziet. Ten tweede zijn klassikale trainingen weggevallen, wat vele opleiders dwingt om zo snel mogelijk een digitaal aanbod te implementeren. Ten derde blijkt leren op afstand voor velen moeilijk, onduidelijk en uitdagend. Online leren is here to stay, dus bedrijven moeten daarmee leren omgaan – ze hebben geen andere keuze."

Organisaties die zich willen voorbereiden op de toekomst hebben dus een duidelijke opdracht: een online leeromgeving faciliteren om medewerkers bij hun groei en ontwikkeling te ondersteunen.

Leren faciliteren: vijf tips

Hoe kunnen bedrijven die leeromgeving concreet uitbouwen en promoten bij werknemers? Onderwijskundige Laura van Heesch, die verantwoordelijk is voor Studytube's Learning Center, gaf enkele handige tips.

Tip 1: maak gebruik van slimme technologie

De coronacrisis heeft de fundamenten van het klassieke 70-20-10-principe op lossen schroeven gezet. Volgens dat model verwerven we 70% van onze kennis in de praktijk, 20% via een mentor en 10% middels formele scholing. "Door corona is dat erg veranderd," zei van Heesch. "Klassikale trainingen zijn momenteel niet meer mogelijk, dus een deel van ons leren is letterlijk van ons weggenomen."

Bedrijven moeten die typerende sociale component van klassikale opleidingen proberen te integreren in een platform dat mensen bij elkaar brengt. Door het gebruik van bijvoorbeeld gamification-elementen stimuleer je medewerkers om samen te leren. Ook is het via het platform van Studytube mogelijk om automatische triggers in te schakelen. Zo kan je het learning management systeem bijvoorbeeld zodanig programmeren dat elke afgeronde cursus een nieuwe leersuggestie uitlokt ("Dit vonden je teamleden ook interessant!"), zodat je je medewerkers steeds actief betrekt in je leercultuur.

Tip 2: maak leren toegankelijk

Als werkgever moedig je kennisoverdracht aan door een platform te gebruiken dat altijd en overal toegankelijk is. Laagdrempeligheid is cruciaal: het moet mogelijk zijn om direct via een eigen portaal in te loggen, waar en wanneer je maar wil – en op het toestel van jouw keuze.

"Die openheid geldt ook voor overkoepelende regels en richtlijnen," vulde van Heesch aan. "Wees daarin soepel: zorg ervoor dat medewerkers de tijd krijgen om zich te ontwikkelen. Ga hen dus bijvoorbeeld niet vragen om alleen maar cursussen te volgen in hun vrije tijd."

Tip 3: bied een divers en relevant leeraanbod

Voor organisaties is het essentieel om een leeraanbod samen te stellen dat naadloos aansluit op de leerbehoeften van alle medewerkers. Je kan leerinterventies kiezen van externe opleiders of unieke bedrijfsspecifieke informatie verwerken in een zelfgemaakte cursus – de intuïtieve auteurstool van Studytube biedt daarbij ondersteuning.

De sleutel tot succes ligt in de combinatie van verschillende leerinterventies. "Gebruik een mix van online leren, virtuele klaslokalen en blended learning," stelde van Heesch voor. "Door diverse werkvormen te verenigen speel je in op verschillende leerbehoeften, en dat maakt je leeraanbod uiterst relevant voor je doelgroep."

Tip 4: maak of voeg eigen online content toe en verspreid (en borg) relevante kennis

Ieder personeelsbestand bevat werknemers met vakspecifieke kennis. Studytube noemt hen "kennisambassadeurs", en bij de integratie van een leerplatform verdienen zij een podium. "Het is heel belangrijk dat die kennis geborgd wordt," zei van Heesch. "Zeker nu we minder contact hebben met elkaar: je kan nu minder gemakkelijk naar iemand toelopen en iets vragen."

Voor organisaties is het dus belangrijk om die kennis te verzamelen op een leerplatform en vervolgens open te stellen voor andere werknemers. Dat is immers de content die jouw organisatie bijzonder maakt.

Tip 5: stimuleer leren

De aankoop van een leerplatform belandt vaak op de to-dolijst van HR-afdelingen, maar de daaruit voortvloeiende leercultuur moet alle lagen van de bedrijfshiërarchie bereiken. "Leren moet plaatsvinden in de hele organisatie," benadrukte van Heesch. "Top-down, bottom-up, iedereen moet daarbij betrokken zijn."

Het is geen goed idee om alleen maar te vertrouwen op de intrinsieke motivatie van alle werknemers; je moet echt actief een cultuur promoten waar leren centraal staat.

Online leren is een blijver

"Online leren zal niet verdwijnen," besloot Robert van den Eeckhout, Senior Content Marketeer bij Studytube en moderator van het webinar. "Het is nu tijd om te investeren in je medewerkers. Eén van de vaststellingen uit onze L&D Monitor – blijf leren voor je bestaansrecht – is door de coronacrisis nog nooit zo actueel geweest."