Een Learning Management System (LMS) is software die helpt alle leeractiviteiten en trainingen binnen een organisatie te beheren. Een LMS wordt vaak benut voor het beheer van de administratie, documentatie, tracking en rapportage van leren binnen de organisatie. Denk hierbij aan het uitnodigen van medewerkers of inzicht krijgen in rapportages over lopende of afgeronde trainingen.
Daarnaast biedt een LMS een platform voor het aanbieden van online, klassikale en blended trainingen en micro-learnings. Zo helpt een LMS ook bij het krijgen van grip op de leerprocessen binnen een organisatie.
Om beter te begrijpen welke functie een LMS vervult, toont onderstaande afbeelding een typisch leerlandschap binnen organisaties: het leerplatform. Over het algemeen bestaat dit uit een leeromgeving met trainingen en een onderdeel voor beheer en administratie.
De bovenkant van de afbeelding toont de leeromgeving, vormgegeven als online academy. Dit is het gedeelte waarin medewerkers bezig zijn met leren en ontwikkelen. Dit is het portaal waarop zij inloggen en trainingen zoeken, boeken en volgen.
De leerervaring en het leeraanbod in de online academy worden beheerd in het learning management systeem: oftewel het ‘beheer- en administratiesysteem’. Hier wordt onder andere het leeraanbod beheerd en worden leeractiviteiten bijgehouden en geanalyseerd met rapportages over het leerrendement.