Studytube Blog

Hoe je je mensen optimaal betrekt bij leren & ontwikkelen met Studytube

Geschreven door Sofie Angevaare | 23 juni 2023

Door te blijven leren en ontwikkelen kom je vooruit. Als organisatie en als individu. Maar hoe faciliteer je dit nu optimaal in je bedrijf of organisatie? Wat jouw tool of oplossing ook is, zonder medewerkersbetrokkenheid zul je de gewenste resultaten niet behalen. Gelukkig zorg je met het Studytube-leerplatform eenvoudig voor meer actieve medewerkers die enthousiast aan de slag gaan met hun persoonlijke en professionele ontwikkeling. Hoe? Dat ontdek je in dit artikel.

De Studytube Academy is zo ontwikkeld dat je jouw medewerkers hiermee optimaal bij het ontwikkelen kunt ondersteunen, maar hen hierin vooral ook makkelijker activeert. Het leerplatform helpt je namelijk aan:

  1. Een gepersonaliseerde aanpak van leren
  2. Een relevant leeraanbod
  3. Eenvoudige kennisdeling & -borging
  4. Online leeraanbod van directe collega’s
  5. Korte learning bites
  6. Soepele communicatie over jouw relevante leeraanbod

Hieronder leggen we uit hoe het bovenstaande de medewerkersbetrokkenheid bij het leren vergroot en op welke manier het leerplatform van Studytube dit alles voor je verzorgt.

1. Een gepersonaliseerde aanpak van leren & ontwikkelen

Een gepersonaliseerde aanpak maakt het makkelijker om de betrokkenheid van je medewerkers te vergroten. Wanneer zij namelijk leren en ontwikkelen op basis van hun individuele behoeften, interesses en doelen, wordt het hele leerproces relevanter voor hen. Ze kunnen zich dan beter identificeren met de leerinhoud en zien direct de waarde ervan voor hun eigen werk en loopbaan.

Op je Studytube Academy kun je interne en externe kennis zo handig combineren en personaliseren dat je met dit leerplatform optimaal aansluit op de belangrijkste drijfveren voor leren en de persoonlijke leervoorkeuren van jouw werknemers. Personalisatie is bovendien mogelijk op diverse niveaus. Zo kun je eenvoudig leerlijnen aanmaken voor bepaalde teams of functies, maar ook zorgen voor de benodigde variëteit van leermiddelen en bronnen waardoor elke medewerker een training of cursus kan vinden die past bij zijn of haar eigen unieke voorkeuren en behoeften.

2. Een relevant leeraanbod

Met een relevant leeraanbod betrek je je medewerkers vanzelfsprekend beter bij de inhoud. Met het Studytube-leerplatform is het makkelijk om jouw leeraanbod voor iedere medewerker relevant te maken, omdat je de breedste variëteit aan leerwijzen kunt faciliteren via één centrale plek. Bovendien kun je elke gewenste leervorm (van fysieke trainingen tot e-learnings, masterclasses en microlearnings) en elk type kennisbron (intern en extern) aanbieden. En met onze prikkelende masterclasses van de beste experts en sprekers van Nederland bied je ook volop inspiratie voor medewerkers die iets ‘anders dan anders’ willen leren of die hun visie op hun eigen vakgebied willen verruimen.

Maar of je nu interne trainingen wilt promoten, online trainingen, of die van externe opleiders, met een leerplatform van Studytube attendeer je je medewerkers gemakkelijk op datgene wat relevant is voor hen. En medewerkers kunnen de gewenste leerinhoud hier zelf ook eenvoudig vinden. Via handige filters of via leerlijnen die jij kunt samenstellen als L&D-manager of leidinggevende bijvoorbeeld. En wil je zelf je eigen leerinhoud ontwikkelen? Dan krijg je hierbij, indien gewenst, didactisch advies van onze experts.

3. Eenvoudige kennisdeling & -borging

Ongeveer 20 procent van al het werkgerelateerde leren gebeurt door het delen van kennis en vaardigheden. Toch is kennis nog vaak versnipperd in organisaties en is kennisdeling en -borging niet optimaal ingericht. Hierdoor kunnen sneller fouten voorkomen, kunnen kansen blijven liggen en kan het vertrek van collega’s leiden tot kennisverlies. Dat is onwenselijk, want de kennis van jouw medewerkers is essentieel voor je concurrentievoordeel en in sommige gevallen zelfs voor jouw license to operate. Het goed faciliteren van kennisdeling en -borging is dus noodzakelijk. Regel je dit met eenvoudige processen? Dan zorgt dit voor een sterkere leercultuur in jouw organisatie en dus meer ontwikkeling. Delen wat je weet of leert, wordt hierdoor namelijk eerder een vaste waarde.

Met het Studytube-leerplatform kun je elke vorm van interne kennis borgen. Dit kan door het uploaden van documenten, presentaties of video’s, maar ook door zelf een korte training of complete e-learning te creëren als interne kennisexpert. Hester Offerman, Junior HR-Business Partner bij QTC Recruitment:

“Een voordeel van Studytube is dat het maken van trainingen redelijk simpel is en dat als het eenmaal staat, het heel gemakkelijk is om de inhoud aan te passen.”

Zo houd je alle informatie makkelijk actueel. Meer weten over hoe dit in de praktijk werkt? Lees dan ook de case study “Hoe QTC Recruitment kennis deelt en borgt met het leerplatform van Studytube”.

4. Online leeraanbod van directe collega’s

Hoe persoonlijker het leren wordt, hoe makkelijker het is om aan de slag te gaan en te blijven. En leren van mensen die je kent, is natuurlijk een persoonlijkere vorm van leren dan leren van een vreemde. Op het Studytube-leerplatform is het heel eenvoudig om digitale leercontent te maken. Stap voor stap kunnen je medewerkers hier zelf een online training maken, van een korte microlearning tot een compleet e-learningprogramma. Zo kunnen zij hun kennis effectief delen en directe collega’s inspireren tot leren.

Doordat zij zelf bovendien ook makkelijk de rol van de trainer kunnen aannemen, wordt kennis delen en borgen sneller onderdeel van de cultuur in je organisatie. En met een stevige leercultuur bereik je uiteindelijk de beste resultaten en ROI.

5. Korte learning bites

Korte trainingen of microlearnings maken het leren behapbaarder en leuker. Even een videootje van twee minuten kijken om nieuwe kennis op te doen, kost weinig moeite. En doordat de informatie zo compact en efficiënt wordt aangeboden, beklijft het ook makkelijk. Op het leerplatform van Studytube vind je daarom een uitgebreide Online Trainingsbibliotheek met behalve volledige e-learningprogramma’s ook diverse korte learning bites. Voor vakspecifieke kennis, maar ook voor het ontwikkelen van diverse powerskills waar elke toekomstgerichte medewerker tegenwoordig niet meer zonder kan. En je kunt je bibliotheek zoals je hierboven las dus ook uitbreiden met zelf ontwikkelde microlearnings.

Uiteindelijk motiveren de korte trainingen je medewerkers om vaker aan de slag te gaan met hun persoonlijke en professionele ontwikkeling. Dit komt vooral door de snelle winst die ze hiermee bereiken in hun dagelijkse praktijk. Het betekent vaker leren met meer gemak en merkbaar resultaat.

6. Soepele communicatie over leren & ontwikkelen

Met onze handige automation triggers, feedbackmechanismen en dashboards kun je belangrijke taken en processen binnen L&D eenvoudig stroomlijnen. Het wordt hiermee ook een stuk makkelijker om over jouw leeraanbod te communiceren. Zo kun je diverse reminders laten versturen op bepaalde momenten. Heb je bijvoorbeeld een nieuwe medewerker in je team? Dan kun je deze automatisch toevoegen aan het juiste onboardingstraject. De medewerker krijgt dan gelijk een berichtje in zijn of haar inbox om in te loggen en met de benodigde trainingen te starten.

Ook terugkerende trainingen of vervolgtrainingen kun je gemakkelijk laten toewijzen op basis van een (nieuwe) functie, een afgeronde training of een nieuwe compliance-eis. En met het dashboard krijg je niet alleen altijd een nauwkeurig overzicht van gevolgde trainingen, maar ook toegang tot leuke statistieken om met je team te delen. Hoeveel medewerkers hebben deze maand een training afgerond bijvoorbeeld? Hoeveel medewerkers zijn met een e-learning gestart? Of hoeveel trainingen zijn er nieuw toegevoegd door collega’s? Je kunt het allemaal delen om continu te blijven inspireren tot leren.

Peter Dirks, HR Project Manager en Product Owner bij bol.com:

“Door de data te combineren met de interne communicatie, kan je hele mooie dingen doen. Ik zie namelijk dat er op maandagen rond de lunch, veel activiteit is op de online academy. Misschien moet ik dan gaan communiceren voor het grootste bereik. Andersom werkt het ook. Als ik iets gecommuniceerd heb, kan ik zien of dit effect heeft gehad, door het aantal bezoekers na de boodschap te bekijken.”

Hoe bol.com medewerkers activeert en ontwikkelt met hun online academy, lees je in deze case study.

Meer leren? Download ons gratis e-book ‘Activeer je medewerkers en vergroot hun betrokkenheid’ of neem direct contact op voor een online demo van ons leerplatform.