Powerskills: dé vaardigheden voor werknemers van nu

Houd jij je bezig met leren & ontwikkelen in jouw organisatie? Dan zul je de term ‘powerskills’ ongetwijfeld al eens zijn tegengekomen. Het is namelijk de nieuwe verzamelnaam voor wat we eerder vaak ‘soft skills’ noemde. Maar er is meer aan de hand dan een simpele naamsverandering! In dit artikel leggen we uit wat powerskills precies zijn en waarom ze zo ongekend belangrijk zijn voor de medewerker van de toekomst.

‘Hard skills’ versus ‘soft skills’. Het leek zo’n handig onderscheid. Maar het lijkt hierdoor eigenlijk alsof de ene skill beter is, of meer waard is, dan de ander. Soft skills werden vaak beschouwd als secundaire en minder kritische vaardigheden. In werkelijkheid zijn deze vaardigheden natuurlijk altijd ook erg belangrijk geweest. Maar mede door de pandemie beseffen we nu pas de volledige impact.

Waarom de term ‘soft skills’ plaatsmaakt voor ‘powerskills’

De arbeidswereld verandert in versneld tempo. Remote werken, nieuwe technologieën en continu veranderende functieomschrijvingen maken dat je steeds weer iets anders moet kunnen om succesvol te zijn in je werk. En dat betreft niet alleen nieuwe hard skills.

De vaardigheden die je nu vooral extra hard nodig hebt, zijn ‘zachte vaardigheden’. Maar door de urgentie van deze skills, dekt deze term de lading niet meer. Bovendien zijn er ook skills die je vroeger misschien als ‘hard skill’ bestempelde die nu beter tot ‘powerskill’ kunnen worden omgedoopt.

TLDR;

  • Powerskills vormen een belangrijke troef op de werkplek van vandaag;
  • Als je succesvolle managers en leiders wilt, moet je ze powerskills bijbrengen;
  • Onder powerskills vallen vaardigheden als emotionele intelligentie, integriteit, empathie, communicatie en meer;
  • Als je wilt dat jouw werknemers over powerskills beschikken, zul je hen de juiste trainingen aan moeten bieden.
  • Moedig werknemers bij voorkeur aan om 1 of 2 skills per keer te ontwikkelen;
  • Nog sneller resultaat boeken? Maak dan duidelijk dat powerskills ook een troef zijn bij promoties.

De twee belangrijkste redenen om powerskills meer aandacht te geven

1. Remote werken vereist andere vaardigheden

Wanneer je op afstand werkt, worden communicatie- en sociale vaardigheden nog belangrijker dan ze al waren. Maar ook digitale skills worden hierdoor onmisbaar. Daar komt bij dat de wereld om ons heen complexer is geworden. Dit vereist behalve communicatieve, digitaal vaardige medewerkers, emotioneel intelligente managers die begrijpen wanneer hun teamleden tegen een muur beginnen te lopen. De manager van nu dient over excellente communicatievaardigheden te beschikken om medewerkers, dichtbij én veraf, goed te kunnen begeleiden en ondersteunen.

2. Meer vraag naar echt ‘mensenwerk’

De menselijke component binnen werk wordt ook steeds belangrijker nu veel taken worden overgenomen door computers en robots. Of zoals een artikel in Forbes vorig jaar aangaf, "nu steeds meer werkzaamheden worden geautomatiseerd, zijn zachte vaardigheden, die nog niet door machines kunnen worden nagebootst, belangrijker geworden." Daarom kunnen ‘soft skills’ beter ‘powerskills’ worden genoemd; ze zijn echt een troef op de werkplek van vandaag.

Het verschil tussen soft skills en powerskills

In essentie is de term ‘powerskills’ een rebranding van ‘soft skills’. Maar de verschuiving die de nieuwe benaming teweegbrengt is een belangrijke. Want hoewel skills met betrekking tot leiderschap, teamwerk, communicatie, productiviteit en welzijn, altijd al van belang waren, is dit belang nu drastisch toegenomen.

Het bijhouden van constante veranderingen, zowel in de sector als op de werkplek, is een serieuze uitdaging. En het nieuw vereiste aanpassingsvermogen heeft een aanzienlijke impact op werknemers en hun vermogen om uit te blinken. Er wordt inmiddels van iedereen verwacht dat zij kunnen werken (en presteren!) in een staat van constante verandering. Daarom is het zo belangrijk om de skills die je daarvoor nodig hebt om te dopen tot powerskills.

Powerskills stellen medewerkers in staat om te voldoen aan de volgende drie criteria:

  1. Waarde toevoegen die verder gaat dan wat kan worden gedaan door automatisering en slimme technologie;
  2. Werken in een digitale omgeving;
  3. Zich voortdurend kunnen aanpassen aan nieuwe manieren van werken en nieuwe beroepen.

Wat zijn voorbeelden van powerskills op de werkplek?

Powerskills, of ‘de skills van de toekomst’, zijn terug te voeren op een aantal brede skills die allemaal cognitief, emotioneel, sociaal en menselijk van aard zijn en niet door technologie te vervangen. Bij Studytube hebben we deze skills onderverdeeld in vier thema’s:

powerskills indeling
De vier powerskill-thema’s bij Studytube

Onderzoek van McKinsey, in combinatie met Studytube’s markt- en klantonderzoek, hebben voor ons geleid tot het definiëren van twaalf powerskills die medewerkers nodig hebben om toekomstbestendig te zijn. Voorbeelden hiervan zijn: kritisch denken, communicatie, effectief samenwerken, vitaliteit en digitale vaardigheden.

Studytube stelt per thema en powerskill een divers leeraanbod samen in haar online trainingsbibliotheek, bestaande uit verschillende leervormen. Laura Starreveld, Head Learning Content bij Studytube:

“Wij geloven in het continu ontwikkelen van het potentieel van iedere medewerker, nu en in de toekomst, en we zijn ervan overtuigd dat medewerkers steeds meer skills online zullen ontwikkelen. Daarom bieden wij een eigen online leeraanbod dat inspeelt op wat medewerkers in de toekomst moeten kunnen. Powerskills spelen hier voor ons het komende jaar en daarna een centrale rol in.”

Hoe zorg je ervoor dat jouw medewerkers over powerskills beschikken?

Als je wilt dat jouw werknemers over powerskills beschikken, bied dan de juiste trainingen aan, en moedig werknemers bij voorkeur aan om 1 of 2 skills per keer te ontwikkelen. Zo kunnen zij gericht aan de slag en sneller resultaat boeken. Maak ook duidelijk dat powerskills een troef zijn bij promoties. Dat biedt extra motivatie om de skills te ontwikkelen.

Het ontwikkelen van een powerskill is nooit af, want je kunt elk van deze skills steeds beter leren beheersen. Zorg er dus voor dat medewerkers inzicht krijgen in hun eigen level en trainingen of cursussen op dit vlak niet als een eenmalige interventie zien, maar als iets waar zij continu mee aan de slag moeten blijven. Maak het dus laagdrempelig en leuk.

Meer leren?

In 2023 besteden we op dit blog elke maand aandacht aan één van de twaalf door ons en McKinsey gedefinieerde powerskills. Je ontdekt zo precies waarom elk van deze skills zo belangrijk is voor de medewerker van de toekomst. En je leert hierin ook wat je kunt doen om je medewerkers te helpen bij het ontwikkelen van powerskills. 

Tot nu toe gepubliceerde artikelen over powerskills in deze serie:

Stay tuned!

Studytube Learning & Development Monitor 2022

Maar liefst 63% van de HR-professionals geeft aan dat er (te) veel onbenut potentieel is in hun organisatie. De nodige leermiddelen zijn er vaak wel, maar bij 52% van de bedrijven is ontwikkeling geen topprioriteit. Benieuwd naar meer interessante bevinden uit ons jaarlijkse rapport?

Wil jij graag persoonlijk advies voor de opstart van je eigen leercultuur? Onze experts beantwoorden graag al je vragen.