Waarom AI-kennis cruciaal is voor de professionals van morgen

Digitale vaardigheden. Het zijn de ultieme powerskills voor de medewerker van de toekomst; je kunt op weinig werkplekken nog zonder. Daarom zijn dit in oktober opnieuw de powerskills van de maand in de Studytube Content Kalender. En nu we aan de vooravond staan van een AI-gedreven toekomst, is AI-kennis binnen dit spectrum van vaardigheden niet langer een keuze, maar een noodzaak.

Lees verder en ontdek waarom AI-kennis zo belangrijk is en hoe je jouw AI-vaardigheden kunt ontwikkelen om uit te blinken in je vak.

Waarom is kennis van AI zo belangrijk voor de werknemer van de toekomst?

AI zorgt voor een revolutie in alle sectoren, van de gezondheidszorg tot de financiële wereld en daarbuiten. En het transformerende potentieel ervan kan niet worden overschat. AI-kennis is onmisbaar, omdat het je concurrentievoordeel zal opleveren op de arbeidsmarkt, het je in staat stelt om creatiever en oplossingsgerichter te werken en het je helpt om weloverwogen beslissingen te kunnen nemen op een verantwoorde manier:

Concurrentievoordeel

In een arbeidsmarkt waar technologie koning is, onderscheidt AI-vaardigheid je enorm. Werkgevers zoeken kandidaten die overweg kunnen met AI-tools en deze kunnen inzetten voor bedrijfsgroei.

Integratie van automatisering

Omdat AI routinetaken automatiseert, kun je je met voldoende kennis van de mogelijkheden richten op de complexere, creatievere en meer strategische aspecten van je functie, waardoor je van onschatbare waarde kunt zijn voor jouw organisatie.

Problemen oplossen

AI kan enorme hoeveelheden gegevens verwerken om trends en oplossingen te identificeren. Werknemers die zijn uitgerust met AI-kennis kunnen het oplossen van problemen benaderen met een datagestuurde, analytische instelling.

Ethische overwegingen

Inzicht in AI betekent ook inzicht in de ethische implicaties ervan, zodat je weloverwogen beslissingen kan nemen op een verantwoorde manier.

Wat kun je leren over AI dat je kunt gebruiken in jouw vakgebied?

De potentiële toepassingen van AI op de werkvloer zijn enorm. Maar hoe dit er precies uitziet is uiteraard voor elk vakgebied verschillend. Voor wie werkzaam is als L&D-professional, zijn dit bijvoorbeeld enkele belangrijke gebieden om te verkennen:

1. Personalisatie

AI kan gegevens van werknemers analyseren om leerervaringen op maat te maken, zodat trainingsprogramma's effectief en boeiend zijn.

2. Voorspellende analyse

AI kan lacunes in vaardigheden voorspellen, zodat je proactief kunt inspelen op de trainingsbehoeften binnen jouw organisatie.

3. Chatbots en virtuele assistenten

Door gebruik te maken van AI-gestuurde chatbots, zoals ChatGPT, kan de ondersteuning van werknemers worden verbeterd en kunnen veelvoorkomende vragen direct worden beantwoord.

4. Gegevensanalyse

Je kunt leren hoe je waardevolle inzichten kunt halen uit gegevens die door AI-systemen worden gegenereerd om je L&D-strategieën voortdurend te verfijnen.

Bovengenoemde vaardigheden kunnen ook veel waarde bieden voor werknemers die werken binnen de vakgebieden marketing, sales, klantenservice of HR. Maar ook voor medewerkers met andere specialisaties geldt dat AI-kennis op diverse manieren kan helpen om het werk te versnellen, vereenvoudigen en verbeteren. Daarom is het cruciaal om elke medewerker binnen jouw organisatie de mogelijkheid te bieden om deze powerskill te ontwikkelen.

AI-kennis webinar

Ontdek de kracht van AI in L&D! In ons webinar op 12 oktober werden essentiële vaardigheden en inzichten van experts gedeeld. Kijk het webinar nu terug!

Hoe kun je ChatGPT toepassen in jouw functie of beroep?

ChatGPT heeft, net als andere AI-gestuurde taalmodellen, een transformerend potentieel voor de gebruikers. Enkele voorbeelden van functies die ChatGPT voor je kan vervullen, zijn:

  • Het genereren van content:
    ChatGPT kan je helpen bij het creëren van boeiende en informatieve content. Dit kan op diverse plekken in jouw organisatie relevant zijn. Bijvoorbeeld bij de ontwikkeling van marketing- en verkoopmateriaal, maar ook bij de ontwikkeling van trainingsmateriaal, waardoor de ontwikkelingstijd van content wordt verkort.
  • Virtuele training:
    Je kunt ChatGPT gebruiken om virtuele trainers te creëren voor on-demand, gepersonaliseerde leerervaringen.
  • Klantenservice:
    ChatGPT is te integreren in de ondersteuningssystemen van jouw organisatie om directe hulp te bieden en vragen efficiënt op te lossen. Dit is toepasbaar in zowel interne (HR-)systemen voor medewerkers als in virtuele klantomgevingen, zoals een klantenportaal, of op je website, zodat jouw klanten snel en effectief vragen kunnen stellen via een chatfunctie.
  • Leerondersteuning
    Je kunt ChatGPT ook integreren in virtuele klaslokalen om het leren interactiever en aantrekkelijker te maken.

Hoe kun je AI-kennis en -vaardigheden ontwikkelen?

Er zijn vele wegen die naar Rome leiden en net zoveel manieren om jouw AI-vaardigheden te ontwikkelen. Maar als jij met deze belangrijke powerskill aan de slag wilt gaan, overweeg dan een of meer van de volgende stappen:

  • Schrijf je in voor online cursussen of MOOC's die AI en machine learning training aanbieden;
  • Streef certificeringen in AI en data science na bij gerenommeerde organisaties;
  • Experimenteer: maak kleine AI-projecten om je kennis toe te passen;
  • Word lid van AI-gerelateerde forums, woon conferenties bij en maak contact met AI-professionals om op de hoogte te blijven en inzichten uit te wisselen.

Als je beschikt over het leerplatform van Studytube, kun je je medewerkers via jouw Online Trainingsbibliotheek met gemak attenderen op trainingen die hun AI-vaardigheden helpen verbeteren. De online trainingscategorie ‘digitale vaardigheden’ wordt namelijk elke maand uitgebreid met nieuwe online trainingen. Jouw medewerkers kunnen hier op elk moment mee starten: thuis, op het werk, of onderweg op hun telefoon. Zo kun je jouw medewerkers perfect klaarstomen voor de toekomst!

Voorbeelden van trainingen over AI en ChatGPT die je hier vindt, zijn de online training ‘Superproductief met Kunstmatige Intelligentie (AI)’ en onderstaande twee microlearnings ‘Hoe komt een AI model tot stand?’ en ‘Welke rol kan Generatieve AI spelen in de toekomst van werk?’.

 

 


Maak jij nog geen gebruik van onze Online Trainingsbibliotheek? Neem dan een kijkje onze online brochure of neem contact op voor een vrijblijvende demo.

 

Eerder in deze serie over powerskills:

  1. Vitaliteit; de belangrijkste powerskill voor jouw medewerkers in 2023?
  2. Waarom de powerskill communicatie niet langer op een cv kan ontbreken
  3. Powerskill van de maand: plannen en organiseren
  4. Effectief samenwerken; de powerskill waar je gemeenschappelijke doelen mee bereikt
  5. Powerskill van de maand: omgevingsbewustzijn
  6. Digitale vaardigheden: de ultieme powerskill voor toekomstbestendige medewerkers
  7. De kracht van zelfkennis en zelfinzicht: presteer meer met deze powerskills
  8. Waarom vitaliteit een skill is en geen ‘gegeven’

L&D Monitor 2024: Leren in eigen tijd of tijd van de baas?

50% van werkgevers verwacht dat je leert in eigen tijd, maar medewerkers zien dat anders. Ontdek in de L&D Monitor 2024 de kloof tussen verwachtingen en de realiteit en hoe AI leren persoonlijker en effectiever maakt. Bereid je voor op de toekomst van leren.

Wil jij graag persoonlijk advies voor de opstart van je eigen leercultuur? Onze experts beantwoorden graag al je vragen.