Digitale vaardigheden: de ultieme powerskill voor toekomstbestendige medewerkers

Digitale vaardigheden. Je kunt er op vrijwel geen enkele werkvloer meer zonder. Maar ook als burger heb je ze op veel plekken nodig. Om je goed te kunnen redden in de samenleving en je administratieve zaken te regelen natuurlijk. Er vallen dan ook nogal wat verschillende vaardigheden onder. In dit artikel vind je de belangrijkste 10 voor de medewerker (en burger) van de toekomst. Je ontdekt ook hoe je jouw werknemers optimaal ondersteunt bij de ontwikkeling van deze powerskill.

Wat zijn digitale vaardigheden?

Digitale vaardigheden zijn alle vaardigheden die je nodig hebt om digitale technologie te gebruiken. Ze kunnen in verschillende situaties worden gebruikt, van werk tot vrije tijd. Je hebt dan ook veel verschillende soorten digitale vaardigheden. Denk bijvoorbeeld aan:

  • basisvaardigheden, zoals het gebruik van een computer en internet;
  • geavanceerde vaardigheden, zoals programmeren en data-analyse;
  • en en inhoudelijke vaardigheden, zoals het gebruik van een specifiek programma of bepaalde tool.

Deze vaardigheden zijn belangrijk omdat de samenleving steeds digitaler wordt.

Naast specialistische ICT-vaardigheden die op de arbeidsmarkt worden gevraagd, is digitale competentie inmiddels ook essentieel voor het zoeken en krijgen van een baan of om aan de slag te gaan als zelfstandige. Het is daarnaast ook belangrijk voor samenwerking en voor het uitvoeren van veel taken. Binnen informatie- en gegevensbeheer, de productie van content en voor interne en externe communicatie bijvoorbeeld.

Wat maakt digitale vaardigheden een powerskill?

Digitale vaardigheden zijn powerskills, omdat het vaardigheden zijn die je allround sterker maken en toekomstbestendiger. Voorheen stonden de meeste powerskills beter bekend als soft skills. Maar remote werken, nieuwe technologieën en continu veranderende functieomschrijvingen maken dat je steeds weer iets anders moet kunnen om succesvol te zijn in je werk. De daarvoor benodigde ‘zachte’ vaardigheden geven je de kracht die je nodig hebt. Daarom dekt de term ‘powerskills’ de lading beter.

Digitale vaardigheden werden vroeger vaker als ‘hard skill’ bestempeld, maar zijn nu ook omgedoopt tot powerskills, omdat deze voorheen nog voor een selecte groep belangrijk waren, maar nu voor vrijwel iedereen onmisbaar zijn!

Wat zijn de belangrijkste digitale vaardigheden om nu te ontwikkelen?

Wil jij een toekomstbestendige werknemer of ondernemer zijn? Of wil je ervoor zorgen dat jouw medewerkers dat worden? Dan zijn de onderstaande 10 skills goede voorbeelden van digitale vaardigheden waar je je op moet richten:

1. Digitale geletterdheid

Dit stelt je in staat om effectief te navigeren, communiceren en samenwerken in de digitale wereld. Ben je digitaal geletterd, dan heb je de nodige basiskennis van digitale tools en platforms en kun je je makkelijker aanpassen aan de voortdurend veranderende technologische omgeving.

2. Informatievaardigheden

In een tijdperk waarin informatie overvloedig en gemakkelijk toegankelijk is, is het vermogen om deze informatie op waarde te schatten van cruciaal belang. Informatievaardigheden stellen je in staat om de juiste bronnen te identificeren, de betrouwbaarheid en relevantie ervan te beoordelen en de informatie effectief te interpreteren.

3. Computational thinking

Computational thinking helpt je bij het ontwikkelen van een gestructureerde aanpak voor het oplossen van problemen. Het stelt je in staat om grote, complexe problemen op te delen in kleinere, beheersbare stappen. Dit komt van pas in diverse situaties, van het plannen van projecten tot het oplossen van technische, wetenschappelijke of sociale vraagstukken.

4. Mediawijsheid

Het vermogen om media-inhoud te begrijpen en te analyseren is van cruciaal belang om betrouwbare informatie te onderscheiden van misleidende of valse informatie. Met de overvloed aan informatiebronnen en de verspreiding van nepnieuws is het essentieel om kritisch te kunnen evalueren wat we lezen, bekijken en delen. Het omvat ook het begrijpen van online risico's, het beschermen van persoonlijke gegevens en het veilig omgaan met digitale technologieën.

5. ICT-basisvaardigheden

Van basiscomputervaardigheden tot het gebruik van internet, e-mail, tekstverwerkingsprogramma’s en spreadsheets; niemand kan meer zonder. Ze vergemakkelijken efficiënte communicatie, informatiebeheer, samenwerking en productiviteit.

6. Informatiebeveiliging en privacy

Of het nu gaat om wachtwoordbeheer of het bewustzijn van phishing en social engineering, je kunt geen security garanderen in jouw organisatie zonder vaardigheden op dit gebied. Deze skills zijn cruciaal om de vertrouwelijkheid, integriteit en beschikbaarheid van gegevens te waarborgen (en daarmee de reputatie en het voortbestaan van je bedrijf).

7. Programmeren en coderen

Deze digitale vaardigheden stellen je in staat om software en tools te ontwikkelen die aansluiten bij de specifieke behoeften van je organisatie, waardoor efficiëntie en productiviteit worden verhoogd. Hoewel niet iedere werknemer hoeft te kunnen programmeren, is het wel degelijk een vaardigheid die je toekomstbestendigheid vergroot.

8. Data-analyse en -interpretatie

Deze digitale vaardigheid stelt je in staat om op gegevens gebaseerde beslissingen te nemen. Door data te analyseren, kunnen organisaties inzicht krijgen in klantgedrag, markttrends, operationele efficiëntie en andere belangrijke aspecten van hun bedrijfsvoering. In een tijdperk waarin organisaties overvloedige hoeveelheden gegevens genereren is dit een onmisbare skill om je prestaties en concurrentieposities te blijven verbeteren.

9. Online samenwerken en communiceren

Tegenwoordig is online samenwerking en communicatie essentieel in vrijwel elke organisatie. Het stelt je in staat om efficiënt samen te werken, ongeacht de afstand, flexibel te werken, effectief te communiceren met klanten en stakeholders, snel informatie uit te wisselen en teamwork te bevorderen.

10. Creativiteit en innovatie

Creativiteit is een drijvende kracht achter innovatie. Het stelt je in staat om nieuwe ideeën, concepten en benaderingen te bedenken die kunnen leiden tot baanbrekende producten, diensten of processen. En in de snel evoluerende digitale wereld is het vermogen om te innoveren essentieel om te blijven voldoen aan veranderende klantbehoeften en markttrends.

NB Als je meer wilt lezen over de onmisbare vaardigheden van de medewerker van de toekomst, kun je ons e-book ‘13 onmisbare vaardigheden in de 21ste eeuw’ downloaden.

Hoe kun je digitale vaardigheden ontwikkelen?

De beste manier om digitale vaardigheden te ontwikkelen is door ze in de praktijk toe te passen. Maar je kunt alle bovenstaande skills en andere digitale vaardigheden ook ontwikkelen door de juiste cursussen en trainingen te volgen, gebruik te maken van online bronnen voor zelfstudie, zoals handleidingen, videolessen en forums, en vakliteratuur en -sites en andere vakmedia te blijven volgen. De ontwikkelingen volgen elkaar snel op, dus het zijn skills die je blijvend zult moeten ontwikkelen om toekomstbestendig te blijven.

Als je beschikt over het leerplatform van Studytube, kun je je medewerkers via jouw Online Trainingsbibliotheek met gemak attenderen op diverse trainingen die hun digitale vaardigheden helpen verbeteren. Deze online trainingscategorie wordt maandelijks uitgebreid met nieuwe online trainingen die de deelnemers klaarstomen voor skills die in de toekomst nodig zijn. Jouw medewerkers kunnen hier vervolgens op elk moment mee starten: thuis, op het werk, of onderweg op hun telefoon.

Voorbeelden van trainingen over dit onderwerp die je hier vindt, zijn:

En de onderstaande microlearning, De AVG wetgeving - Wat je moet weten!:

Maak jij nog geen gebruik van onze Online Trainingsbibliotheek? Neem dan contact op voor een vrijblijvende online demo.

Eerder in deze maandelijkse blogserie over powerskills:

  1. Vitaliteit; de belangrijkste powerskill voor jouw medewerkers in 2023?
  2. Waarom de powerskill communicatie niet langer op een cv kan ontbreken
  3. Powerskill van de maand: plannen en organiseren
  4. Effectief samenwerken; de powerskill waar je gemeenschappelijke doelen mee bereikt
  5. Powerskill van de maand: omgevingsbewustzijn

L&D Monitor 2024: Leren in eigen tijd of tijd van de baas?

50% van werkgevers verwacht dat je leert in eigen tijd, maar medewerkers zien dat anders. Ontdek in de L&D Monitor 2024 de kloof tussen verwachtingen en de realiteit en hoe AI leren persoonlijker en effectiever maakt. Bereid je voor op de toekomst van leren.

Wil jij graag persoonlijk advies voor de opstart van je eigen leercultuur? Onze experts beantwoorden graag al je vragen.