Studytube Blog

Webinar ‘Maak je uitzendkrachten duurzaam inzetbaar’: een verslag

Geschreven door Cas van Lier | 16 juli 2021

De uitzendbranche heeft veel te verduren gehad door de razendsnel veranderende arbeidsmarkt ten gevolge van de coronacrisis. In het webinar “Maak je uitzendkrachten duurzaam inzetbaar”, gehouden op 8 juli, bespraken wij dit onderwerp met twee experts uit de industrie: Daphne Lommers, Teamleider Contract & Duurzaam bij Jigler en Chantal Huinder, Manager Duurzame Inzetbaarheid voor Doorzaam.

Uitdagingen in de uitzendsector

Snelle verandering in branches is iets wat wij veel zien terugkomen, zeker nu de arbeidsmarkt zich weer aan het herstellen is en richting het oude “normaal” terugkeert. In de uitzendbranche is deze trend hard ingeslagen, waardoor de roep om duurzame inzetbaarheid extra luid klinkt.

Lommers: “Digitalisering zorgt voor het verdwijnen van banen en leidt tot de noodzaak voor om- en bijscholing. Zeker nu de vraag naar specialistisch personeel toeneemt.”

De noodzaak voor werkzoekende om zich aan te passen aan de vraag vanuit de arbeidsmarkt is dus groot. Daarnaast is het voor een uitzendbureau als Jigler lastig om direct persoonlijk contact te onderhouden met hun uitzendkrachten, omdat die werkzaam zijn bij de opdrachtgever.

Het uitzendbureau als persoonlijk begeleider

Persoonlijke begeleiding is van cruciaal belang bij het aanzetten tot de ontwikkeling van uitzendkrachten. Uitzendbureaus zullen een actieve rol moeten vervullen als het gaat om de begeleiding en sturing van hun uitzendkrachten.

Hiervoor zal er eerst een verandering in de manier van denken bij de uitzendkrachten teweeggebracht moeten worden. “Omdat uitzendkrachten tijdelijk bij organisaties aan het werk zijn, vinden zij het moeilijk om op de lange termijn aan hun toekomst te denken. Zo wordt er nu vooral gedacht aan het hebben van een baan en inkomen en niet over de toekomst,” aldus Lommers

Aan de branche de taak om uitzendkrachten bewust te maken van de voordelen van om- en bijscholing. Dit wordt bij Jigler gedaan door de uitzendkracht te blijven prikkelen en stimuleren om het plezier in leren te bevorderen. De uitzendkrachten meekrijgen in dit proces is niet altijd vanzelfsprekend:

“Ook bemerken wij ongeloof als wij onze uitzendkrachten een opleiding aanbieden. Er wordt vaak gedacht dat er een addertje onder het gras zit, of dat er voorwaarden aan verbonden zijn. Terwijl wij de uitzendkrachten juist zo goed mogelijk willen klaarstomen voor de toekomst.”

Learning en Development is de sleutel tot duurzame inzetbaarheid

Learning en Development maakt het mogelijk om je als uitzendkracht te laten om- of bijscholen en je zo aan te passen aan de vraag vanuit de arbeidsmarkt. Communicatie speelt daarbij een uiterst belangrijke rol om de uitzendkrachten over de initiële drempel te helpen. Zodra arbeidskrachten in aanraking zijn gekomen met het leerplatform gaat het balletje vanzelf rollen. Zo ziet Huinder dat leren bijdraagt aan het enthousiasme en de motivatie. Maar voordat het zover is moeten uitzendbureaus eerst het gesprek aangaan.

Huinder vult aan: “Het belangrijk is dat er tijd wordt gemaakt voor die dialoog. Daarnaast is het ook van belang om uit te gaan van de vaardigheden die de uitzendkrachten al bezitten. Hierbij spelen flexibiliteit en ‘learning on the job’ een grote rol”.

De ideale wereld

Zowel Jigler als Doorzaam blijven vooruit kijken met duurzame inzetbaarheid in het achterhoofd. Huinder laat weten: “Bij Doorzaam werken wij hard aan het op de kaart zetten van duurzame inzetbaarheid van uitzendkrachten. In de ideale wereld zie ik graag dat iedereen binnen de branche bewust is van de noodzaak en voordelen hiervan.”

Het is van belang dat de uitzendkrachten in staat zijn om mee te kunnen bewegen met de vraag vanuit de arbeidsmarkt. Zaken als digitale geletterdheid en het vermogen om vooruit te kijken spelen daarbij een grote rol. Ook hoopt Huinder dat alle betrokken partijen, zoals de overheid, opdrachtgevers en uitzendbureaus, blijven communiceren en samenwerken.

Lommers sluit zich hier volledig bij aan: “Wij zien in de praktijk dat onze uitzendkrachten het fijn vinden om zelf de regie te hebben over waar en wanneer zij leren. Een intuïtief leerplatform als dat van Studytube biedt ons die mogelijkheid. Maar ook het contact tussen alle betrokken partijen zoals Huinder dat beschrijft blijven belangrijk.”