5 Redenen waarom onboarding soms misgaat…

Niet iedere nieuwe medewerker komt zijn of haar onboarding periode goed door. Wat zijn mogelijke valkuilen?

  1. Werkgever en werknemer voldoen niet aan elkaars verwachtingen. Zorg dat je weet wie je nodig hebt voor je organisatie en welke skills en mentaliteit je zoekt, vóórdat je begint met werven. Maak je verwachtingen al in de vacaturetekst duidelijk.

  2. Praktische zaken zijn niet geregeld: de nieuwkomer heeft geen werkplek, niemand heeft er aan gedacht om een account aan te vragen of de beoogde laptop is niet beschikbaar. Met een checklist voorkom je deze missers.

  3. Het lukt niet om de nieuwe werknemer betrokkenheid te laten voelen bij het bedrijf. De oorzaak is vaak dat werknemers wel te horen krijgen wat de regels van de organisatie zijn, maar niet wat de missie, waarden en doelen zijn.

  4. De medewerker slaagt er niet in een sociaal netwerk op te bouwen in de organisatie. HR of de leidinggevende kan helpen door vooraf na te denken wie de nieuwkomer moet kennen om zijn werk goed te kunnen doen.

  5. De medewerker krijgt te weinig feedback. Nieuwkomers willen graag weten wat ze goed doen en waar ze zich kunnen verbeteren. Vraag de medewerker of het werk voldoet aan zijn of haar verwachtingen.