De 4 leerstijlen van Kolb; hoe leer jij het liefst?

Ben jij meer een denker, een doener, een dromer of een beslisser? De Amerikaanse psycholoog David Kolb onderscheidt vier leerstijlen die aantonen op welke manier iemand het liefst nieuwe kennis of vaardigheden opdoet. De leerstijlen van Kolb kunnen je helpen om voor jezelf of voor jouw medewerkers de best passende leerproducten te kiezen. En dat is handig, want daarmee behaal je het beste resultaat. In dit artikel gaan we dieper in op de vier leerstijlen van David Kolb en onderzoeken we hoe ze je kunnen helpen om jouw leerervaring (of die van je medewerkers) te verbeteren.

Wat zijn de 4 leerstijlen van Kolb?

Begrijpen hoe we het beste leren is een fundamenteel aspect van het verbeteren van onze leerervaringen. De theorie van David Kolb over leerstijlen werpt hier licht op. De vier leerstijlen die hij in zijn theorie onderscheidt zijn:

  1. Convergerend (de ‘beslisser’)
  2. Divergerend (de ‘dromer’)
  3. Assimilerend (de ‘denker’)
  4. Accommoderend (de ‘doener’)

Hoewel de termen ‘beslisser’, ‘dromer’, ‘denker’ en ‘doener’ niet direct van Kolb afkomstig zijn, worden deze wel geregeld gebruikt om zijn leerstijlen verder te duiden. Daarom verweven wij ze hier ook in dit artikel. Hieronder lichten we elk van Kolb’s leerstijlen verder toe en geven we je een paar tips om je leerervaring te optimaliseren als jij met een (of meerdere) van deze leerstijlen resoneert.

1. Convergerende leerstijl; omarm je probleemoplossend vermogen

Kolb’s convergerende leerstijl wordt gekenmerkt door een voorkeur voor praktische toepassing en probleemoplossing. Personen met deze leerstijl worden ook wel ‘beslissers’ genoemd. Als je resoneert met deze stijl, blink je uit in het vinden van praktische oplossingen en vind je het leuk om je kennis toe te passen in scenario's van de echte wereld.

Om je leerervaring als beslisser te optimaliseren, onderneem je bij voorkeur praktische activiteiten, zoek je praktische projecten uit, en neem je deel aan simulaties of case studies. Ga vooral uitdagingen aan waarbij je kritisch moet nadenken en je vaardigheden moet toepassen om problemen op te lossen. Dit stimuleert je groei.

2. Divergerende leerstijl; koester je creativiteit en reflectie

Als je merkt dat je meer neigt naar verbeelding, creativiteit en reflectie, dan bezit je waarschijnlijk leerstijl nummer twee van Kolb: de divergerende leerstijl of die van de ‘dromer’. Dromers gedijen goed in brainstormsessies, groepsdiscussies en creatieve ondernemingen. Om de leerervaring van dromers te verbeteren, kunnen zij zich volgens Kolb het beste verdiepen in artistieke uitingen, zoals schrijven, tekenen of verhalen vertellen, om hun gedachten en ideeën vast te leggen. Samenwerkende leeromgevingen (waar je bijvoorbeeld ideeën kunt uitwisselen met collega's) of reflectieve activiteiten, zoals het bijhouden van een dagboek of mediteren, zijn ook ideaal voor dromers. Deze zullen hun leerproces voeden en hen aanmoedigen om buiten de gebaande paden te denken.

3. Assimilerende leerstijl; omarm analytisch denken

Assimilerend is de derde leerstijl van Kolb en deze stijl draait om analytisch denken en het vermogen om informatie te synthetiseren in coherente kaders. Als je resoneert met deze stijl, ben je een echte ‘denker’ en blink je uit in het conceptualiseren van complexe ideeën en het organiseren van informatie.

Om je leerervaring als denker te optimaliseren, doe je onderzoek, verken je academische teksten en neem je deel aan lezingen of presentaties. Maak gebruik van de mogelijkheden om diep in theorieën te duiken, concepten te analyseren en zinvolle verbanden te leggen tussen verschillende stukken informatie. Door je kennis uit te breiden, zul je onderwerpen beter begrijpen.

4. Accommoderende leerstijl: richt je op praktijkervaring

De vierde en laatste leerstijl van Kolb is de accommoderende leerstijl. Personen met deze leerstijl noemen we ook wel ‘doeners’. Zij gedijen op praktische ervaring, intuïtie en aanpassingsvermogen. Doeners staan bekend om hun vermogen om snel in actie te komen. Ze leren met vallen en opstaan en passen zich snel aan aan veranderende omstandigheden.

Om de leerervaring voor doeners te verbeteren, moet je hen actief op zoek laten gaan naar mogelijkheden voor leren in praktijk, zoals stages, workshops of projecten in de echte wereld. Doeners hebben uitdagingen nodig die hen uit hun comfortzone halen en die hen in staat stellen om te leren door directe ervaring. Zo cultiveren zij hun instincten, veerkracht en aanpassingsvermogen.

Hoe kun je Kolb’s leerstijlen bij jezelf of een ander herkennen?

Door onze eigen unieke leerstijl van Kolb te identificeren en te omarmen, kunnen we ons volledige potentieel ontsluiten en beginnen aan een transformerend groei- en ontwikkelproces. Het ontdekken van je eigen leerstijl is een verhelderend proces dat je helpt begrijpen hoe je informatie het beste opneemt en verwerkt.

De beste manier om dit aan te pakken is door te reflecteren op eerdere ervaringen en door patronen te ontdekken die je voorkeuren onthullen. Experimenteer met verschillende leervormen en observeer je studiegewoonten om meer inzicht te krijgen. Er zijn ook online assessments die kunnen dienen als richtlijnen. Maar onthoud dat leerstijlen flexibel zijn. Pas daarom regelmatig je leermethoden aan, wees open voor verschillende benaderingen en maak je leerervaring op maat. Door je eigen leerstijl te begrijpen, verbeter je jouw hele leerproces en benut je je sterke punten. Dit geldt natuurlijk ook voor het begrijpen van de leerstijlen van jouw medewerkers als jij werkzaam bent als L&D-professional. Moedig je medewerkers in dat geval aan om hun leerstijl te onderzoeken en bespreek dit met elkaar om tot de beste leeroplossingen te komen.

Hoe kun je jouw leerervaring verbeteren met je eigen leerstijl?

Of je nu resoneert met de convergerende, divergerende, assimilerende of accommoderende stijl, er zijn specifieke strategieën die je kunt gebruiken om je leerervaring te verbeteren.

Zodra je je leerstijl hebt geïdentificeerd volgens de theorie van Kolb, kun je specifieke stappen ondernemen. Hier volgen enkele strategieën die zijn afgestemd op elke leerstijl:

Beslissers

  1. Ga op zoek naar praktijkgerichte trainingen
    Zoek naar mogelijkheden om je kennis toe te passen in scenario's uit de echte wereld. Werk aan praktische projecten, neem deel aan simulaties of doe mee aan probleemoplossende activiteiten om uw leerervaring te verbeteren.
  2. Ga de uitdaging aan met (complexe) problemen
    Ga op zoek naar uitdagingen die kritisch denken en probleemoplossende vaardigheden vereisen. Uitdagende taken omarmen stimuleert je groei en vindingrijkheid.

Dromers

  1. Stimuleer je creativiteit
    Doe mee aan activiteiten die je verbeelding en creativiteit stimuleren. Verken artistieke uitingen, zoals schrijven, tekenen of verhalen vertellen, om je ideeën vast te leggen en uit te drukken.
  2. Werk samen en reflecteer
    Neem deel aan groepsdiscussies, brainstormsessies of workshops om ideeën uit te wisselen met collega’s of vakgenoten. Doe daarnaast reflectieve oefeningen. Je kunt bijvoorbeeld dagboeken bijhouden of mediteren om je leerervaring te verdiepen.

Denkers

  1. Duik in de theorie
    Verken academische teksten, onderzoeksrapporten of meningen van experts om een uitgebreid begrip van een bepaald onderwerp te krijgen. Lees diepgaand en analyseer complexe concepten om informatie effectief te synthetiseren.
  2. Creëer conceptuele kaders
    Informatie in coherente kaders of modellen organiseren is wat voor jou. Visualiseer concepten door middel van mindmaps of diagrammen om je begrip en retentie te verbeteren.

Doeners

  1. Ga op zoek naar praktijkgerichte ervaringen
    Ga actief op zoek naar mogelijkheden om te leren in de praktijk, zoals stages, workshops of projecten. Door verschillende ervaringen op te doen, leer je al doende en ontwikkel je praktische vaardigheden.
  2. Versterk je aanpassingsvermogen
    Ga op zoek naar situaties die je uitdagen om je aan te passen en continu te leren. Sta open voor verandering, verken verschillende benaderingen en omarm een groeimindset.

Ongeacht je leerstijl zijn er ook nog enkele algemene strategieën waarmee je aan de slag kunt om jezelf te ontwikkelen. Het gebruik van verschillende leermiddelen, zoals video's, podcasts, interactieve websites of online cursussen, is bijvoorbeeld aan te raden. Door diverse middelen te proberen kun je ook ontdekken welke leerstijlen en -voorkeuren je hebt.

Onthou wel dat zowel de leerstijlen van Kolb, net als elk ander type leerstijl, geen starre categorieën zijn en dat iedereen een combinatie van stijlen kan vertonen. Sta open voor experimenten en pas je strategieën aan op basis van de context en het onderwerp. Door je leermethode steeds weer af te stemmen op je voorkeursstijl, kun je je leerervaring optimaliseren en meer succes boeken in jouw persoonlijke groei en professionele ontwikkeling.

L&D Monitor 2024: Leren in eigen tijd of tijd van de baas?

50% van werkgevers verwacht dat je leert in eigen tijd, maar medewerkers zien dat anders. Ontdek in de L&D Monitor 2024 de kloof tussen verwachtingen en de realiteit en hoe AI leren persoonlijker en effectiever maakt. Bereid je voor op de toekomst van leren.

Wil jij graag persoonlijk advies voor de opstart van je eigen leercultuur? Onze experts beantwoorden graag al je vragen.