De kracht van social learning in organisaties; van wie leer jij vandaag?

Social learning, je hoort de term als HR- of L&D-professional steeds vaker voorbij komen. Maar wat is het eigenlijk precies? Wat is de waarde ervan? En hoe kun je jouw medewerkers hierin ondersteunen? We delen het met je in dit artikel.

Wanneer je je over opleiden en ontwikkelen ontfermt, wil je uiteraard de beste leermogelijkheden aan jouw medewerkers aanbieden. Maar als je je daarvoor uitsluitend op traditionele leerproducten richt, ben je er tegenwoordig nog niet…

Wij weten dat als geen ander, want Studytube helpt organisaties om hun medewerkers te verbinden met de meest relevante leerbron. En die bron blijkt in veel gevallen een collega. 70 procent van wat werknemers leren, leren ze namelijk van elkaar.

Dus hoewel je zeker een divers aanbod van opleidingen en trainingen beschikbaar wilt maken om aan verschillende leerbehoeften tegemoet te komen, doe je er verstandig aan om nóg een vorm van leren in je organisatie stimuleren. En dat is: social learning. Vooral als jij wilt dat leren & ontwikkelen niet alleen hoog op jouw agenda staat, maar ook op die van jouw medewerkers. Maar hoe pak je dat aan?

Wat is social learning?

Social learning, of sociaal leren, is leren door observatie van het gedrag van anderen. Het is een concept dat mensen gedurende hun hele leven automatisch en instinctief toepassen om hun plaats in de wereld en de samenleving te vinden.

Fundamentele overtuigingen en wereldbeelden, zoals rolpatronen van mannen en vrouwen, godsdienst, politieke opvattingen en eigenwaarde, worden in eerste instantie gevormd door sociaal leren. Dit gebeurt door te observeren hoe de mensen om ons heen reageren op verschillende meningen.

Hoofdgedachte van de Sociale Leertheorie

Het is de menselijke natuur om door anderen geaccepteerd te willen worden, dus observeren wij automatisch hoe anderen zich gedragen en wat de gevolgen daarvan zijn om ons gedrag aan te passen. Bij sociaal leren gebruiken wij deze techniek om het gedrag over te nemen waarmee een ander succes heeft gehad om zo het gewenste resultaat te bereiken.

Social learning begint met observatie

Doordat social learning plaatsvindt door observatie van gedrag, is het een vorm van leren die iedereen zowel bedoeld als onbedoeld op dagelijkse basis ervaart. Je wordt namelijk altijd in zekere mate beïnvloed door de mensen om je heen. Door hen in actie te zien en met hen om te gaan, neem je bijvoorbeeld bepaald gedrag over. Ook word je je in relatie tot anderen bewust van jouw eigen gedrag. Maar het gaat bij social learning niet alleen over hoe je je gedraagt of over je normen en waarden. Het gaat ook over het overdragen en overnemen van vaardigheden.

Voorbeelden van omgevingscontexten die sociaal leren bevorderen zijn scholen, media, familieleden en vrienden, maar ook de werkvloer met je collega’s.

sociaal leren

De waarde van social learning in organisaties

Social learning is van waarde voor bedrijven om verschillende redenen. Zo speelt het bijvoorbeeld een belangrijke rol bij het overdragen van de cultuur binnen een organisatie. Hoe gaan we in deze organisatie met elkaar om? Wat is wenselijk gedrag en wat niet? En wat zijn de belangrijkste waarden binnen het bedrijf?

Maar ook voor het aanleren van vaardigheden is social learning in organisaties van grote waarde. Want wat gebeurt er precies wanneer een werknemer iets nieuws wil leren? Waar wendt hij of zij zich dan het eerst toe? Volgens een rapport gepubliceerd in Harvard Business Review, kijken werknemers dan eerst naar hun collega's voor begeleiding, en daarna naar hun leidinggevenden. Geen slecht idee dus om aan het leren van collega’s extra aandacht aan te besteden in jouw bedrijf.

Jouw organisatie is een netwerk

Edo van Royen, Group PM LXP, deelde eerder dit jaar tijdens het Studytube Klantevent onze visie op het gebied van social learning. Als medewerkers in de toekomst steeds vaker moeten leren om bij te blijven, hoe houd je ze dan “engaged”? Volgens Studytube kan social learning kan hier een grote rol in spelen. Elke organisatie is namelijk een netwerk, legde Edo tijdens zijn presentatie uit: “We zijn eigenlijk een netwerk van experts. En die expertise verbindt ons. Mijn interesse plus jouw expertise is ons raakvlak.”

Peer-to-peer leren als onderdeel van je leerstrategie

Peer-to-peer leren kan een krachtig ontwikkelingsinstrument zijn. Toch werd het tot voor kort niet als waardevol of meetbaar beschouwd. Een van de redenen was de perceptie dat experts buiten een organisatie lange tijd als deskundiger werden beschouwd dan mensen binnen de organisatie. Bedrijven begonnen later echter te redeneren dat externe consultants hoogstwaarschijnlijk dezelfde expertise delen met andere bedrijven in hun sector, waardoor concurrenten dus zouden profiteren van hetzelfde advies. In de race om concurrerend te blijven, zijn bedrijven daarom begonnen intern expertise te zoeken – én te behouden. Nu nemen zij dit leren van elkaar dus al vaker op in hun algehele leerstrategie.

Sociaal leren via je eigen leerplatform

Je kunt natuurlijk op diverse manieren aandacht besteden aan social learning in jouw organisatie. We geven je hieronder een aantal generieke tips. Maar hoe handig zou het zijn als social learning ook gestimuleerd wordt op je eigen leerplatform?

Bij Studytube streven we ernaar om de gebruikers van ons Learning Experience Platform (of LXP) niet alleen met e-learningprogramma’s, microlearnings en externe opleidingen of trainingen te verbinden, maar ook met elkaar.

Onze visie op social learning

Edo van Royen: “Het is onze visie om iedereen een publiek profiel te geven, waarop je duidelijk ziet wat zijn jouw vaardigheden, wat zijn jouw bijdragen, en wat kan ik van jou leren?” Door iedere medewerker vervolgens aan te bevelen om bepaalde collega’s op basis van hun interesse of expertise te volgen, vergroten we de vindbaarheid van interne expertise. Daarnaast willen we het ook mogelijk maken om jouw collega-experts te vinden als je naar een bepaald opleidingsonderwerp zoekt. Zo kun je sneller verbinding met elkaar maken voor tips of advies.

social learning visie studytube

Andere initiatieven die we bij Studytube op de agenda hebben staan, zijn bijvoorbeeld het zichtbaarder maken van comments van collega’s en de mogelijkheid om als medewerker zelf eigen leercontent te uploaden. Ook zijn we druk bezig om de mogelijkheid te bieden om leercontent nog eenvoudiger met elkaar te delen, zoals je dat bijvoorbeeld op Youtube gewend bent. Door al deze elementen bij elkaar, wordt social learning door het hele leerplatform heen verwoven en sterker ingebed in de organisaties van onze klanten.

Hoe kun je social learning ondersteunen in je organisatie?

Ook als je nu nog geen alles-in-één-leerplatform van Studytube hebt, kun je al stappen zetten om social learning te stimuleren in jouw bedrijf. Want onthoud: social learning begint met observatie. Als je bepaald gedrag wilt stimuleren in jouw organisatie, is het dus belangrijk om de zichtbaarheid van dit gedrag te verhogen. We lichten hier een paar tips voor je uit:

1. Maak vaardigheden en competenties van (directe) collega’s zichtbaar

Als je wilt dat jouw medewerkers elkaar vaker of sneller opzoeken om van elkaar te leren, is het belangrijk dat zij inzicht hebben in elkaars competenties. Duidelijke rol- en functiebeschrijvingen die voor iedereen inzichtelijk zijn, kunnen hier een bijdrage aan leveren. Dit kun je bijvoorbeeld op een intranet publiceren, waardoor collega’s elkaar makkelijker kunnen vinden. Een andere mogelijkheid is om collega’s een podium te bieden in workshops, brown bag sessions of townhall meetings. Daarin kunnen zij hun expertise dan delen met de rest van de organisatie.

2. Laat collega’s hun succesverhalen met elkaar delen

Is een belangrijke mijlpaal behaald? Of hebben collega’s juist iets essentieels geleerd van een fout in het verleden? Zorg ervoor dat successen en lessen worden gedeeld met de rest van de organisatie. Dit kan bijvoorbeeld via een interne nieuwsbrief, een blog-artikel, een video-interview, of in een maandelijkse (team-)meeting. Dit zorgt bovendien niet alleen voor een kans om van elkaar te leren; het zorgt er ook voor dat degene die de les heeft opgedaan hier nog eens extra of reflecteert en trots kan zijn op behaalde resultaten.

3. Maak de leeractiviteiten van jouw medewerkers zichtbaar

Wanneer jouw medewerkers iets nieuws leren hoeft dat niet onder stoelen of banken te worden geschoven! Laat hen in plaats daarvan met hun team delen welke leeractiviteiten zij van plan zijn, en achteraf: wat zij hiervan hebben opgestoken. Door persoonlijke ontwikkelplannen, trainingen en opleidingen voor iedereen inzichtelijk te maken, zorg je ervoor dat medewerkers elkaar eenvoudig kunnen inspireren om verder te leren.

Meer leren over hoe je social learning optimaal ondersteunt in je organisatie? Studytube helpt je graag verder. Van discussiëren met collega’s, tot peer reviews lezen en zelf eigen leercontent uploaden: het zijn allemaal voorbeelden van social learning die je faciliteert en stimuleert met ons leerplatform. Ook kunnen medewerkers hier samen een online training volgen waarbij ze actief overleggen. Je kunt je collega zelfs taggen als je hen wilt attenderen op een bepaalde training.

Benieuwd wat er nog meer mogelijk is? Neem dan eens vrijblijvend contact op voor een demo.

L&D Monitor 2024: Leren in eigen tijd of tijd van de baas?

50% van werkgevers verwacht dat je leert in eigen tijd, maar medewerkers zien dat anders. Ontdek in de L&D Monitor 2024 de kloof tussen verwachtingen en de realiteit en hoe AI leren persoonlijker en effectiever maakt. Bereid je voor op de toekomst van leren.

Wil jij graag persoonlijk advies voor de opstart van je eigen leercultuur? Onze experts beantwoorden graag al je vragen.