‘Personeelstekort begint bij jezelf’ – Kirsten de Roo over het belang van onboarding

Goede onboarding is belangrijk voor elk bedrijf. Het zorgt er immers voor dat nieuwe medewerkers vlekkeloos integreren. Toch blijkt dat het onboardingsproces lang niet altijd de aandacht krijgt die het verdient. En dit heeft gevolgen. Maar liefst 30% van de nieuwe medewerkers vertrekt alweer binnen het eerste jaar. Niet handig, zeker op een krappe arbeidsmarkt. Maar hoe kun je dit nou voorkomen? We bespreken het met spreker, strategisch adviseur, mentor en auteur Kirsten de Roo in Studytube’s L&D Talks Podcast.

Beluister de podcast direct op Spotify of Apple Podcasts.

Waarom onboarding zo belangrijk is

Kirsten de Roo bracht onlangs haar laatste boek ‘Personeelstekort begint bij jezelf – Zo vind en behoud je wél de juiste mensen in een krappe arbeidsmarkt’ uit. Hierin beschrijft ze onder meer de centrale rol die onboarding speelt bij het behouden van talent. In de nieuwste aflevering van onze L&D Talks Podcast legt ze uit waarom dit onboardingsproces vooral nu zo belangrijk is.

Zo geeft ze bijvoorbeeld aan dat nieuwe medewerkers nou eenmaal tijd nodig hebben om zich thuis te voelen en hun plek te vinden in een nieuw bedrijf. Maar de tijd en aandacht hiervoor ontbreken te vaak, weet De Roo. Juist hierdoor gaan nieuwe medewerkers vaak al snel weer op zoek naar een andere baan.

De gevolgen van een slecht onboardingsproces

Helaas is het snelle vertrek van nieuwe medewerkers niet het enige gevolg van een slecht onboardingsproces. Het betekent ook dat het bedrijf opnieuw moet beginnen met het zoeken van geschikte kandidaten. Dit is zowel tijdrovend als kostbaar. Bovendien kan een hoog verloop van medewerkers ook leiden tot een slechte werksfeer en een lagere productiviteit.

Om dit toe te lichten, publiceerde De Roo eerder een LinkedIn post waarin zij vertelt over een geslaagde kandidaat die na 8 weken alweer vertrok. Deze post werd door meer dan een miljoen mensen bekeken en leidde tot talloze reacties van zowel werkgevers als werknemers die soortgelijke ervaringen hadden gehad.

Maar hoe zorg je dan wel voor een goede onboarding?

Om ervoor te zorgen dat nieuwe medewerkers zich snel welkom en thuis voelen, is het belangrijk om tijd en aandacht te besteden aan het onboardingsproces. Zo kan bijvoorbeeld gedacht worden aan een duidelijk inwerkplan, een mentorship-programma en het bieden van ondersteuning bij het aanleren van nieuwe taken. Het is ook belangrijk om regelmatig feedback te geven aan nieuwe medewerkers en ervoor te zorgen dat zij zich betrokken voelen bij het team.

Het onboardingsproces beslaat bovendien niet alleen de eerste weken. Het is een continu proces waarin de nieuwe medewerker regelmatig ondersteuning en begeleiding moet kunnen verwachten. Door te blijven investeren in dit proces kan je je als werkgever onderscheiden in de krappe arbeidsmarkt, legt De Roo uit tijdens de L&D Talks Podcast-aflevering. En zo kun je er ook voor zorgen dat je medewerkers langer aan boord blijven.

Kirsten de Roo’s nieuwe boek is nu verkrijgbaar via Managementboek of Bol.com.

Benieuwd naar het hele gesprek? De aflevering van de L&D Talks Podcast is te beluisteren via je favoriete podcast app, zoals Spotify of Apple Podcasts.

L&D Monitor 2024: Leren in eigen tijd of tijd van de baas?

50% van werkgevers verwacht dat je leert in eigen tijd, maar medewerkers zien dat anders. Ontdek in de L&D Monitor 2024 de kloof tussen verwachtingen en de realiteit en hoe AI leren persoonlijker en effectiever maakt. Bereid je voor op de toekomst van leren.

Wil jij graag persoonlijk advies voor de opstart van je eigen leercultuur? Onze experts beantwoorden graag al je vragen.