regie eigen ontwikkeling

Hoe je medewerkers regie geeft over hun eigen ontwikkeling zonder grip te verliezen

Leren en ontwikkelen binnen organisaties ondergaat een transformatie. Waar voorheen de leidinggevenden de koers bepaalden en medewerkers volgden, zien we nu een verschuiving richting meer autonomie en eigen regie voor de medewerkers. Maar hoe geef je medewerkers de vrijheid om hun ontwikkeling vorm te geven zonder de controle te verliezen? In dit artikel gaan we dieper in op deze uitdaging en bieden we inzichten uit de praktijk om deze nieuwe benadering succesvol te integreren.

In een wereld die steeds sneller evolueert, moeten medewerkers voortdurend nieuwe vaardigheden en kennis opdoen om relevant te blijven. Dit vereist een proactieve houding ten opzichte van leren en ontwikkelen.

Medewerkers zijn niet langer tevreden met passief deel te nemen aan trainingen die hen worden opgelegd. Ze willen de vrijheid om hun eigen pad te kiezen, gericht op hun persoonlijke doelen en behoeften. Eigen regie. Dit vergroot niet alleen de betrokkenheid en motivatie van medewerkers, maar het stimuleert ook een cultuur van zelfgestuurd leren en innovatie.

De uitdaging van eigen regie voor organisaties

Maar hoe kunnen organisaties deze verschuiving naar eigen regie faciliteren zonder de grip te verliezen? Het antwoord ligt in een strategische benadering van leren en ontwikkelen.

Hieronder delen we een aantal goede voorbeelden uit de praktijk, waarbij organisaties optimaal gebruikmaken van het online leerplatform van Studytube om de regie uit handen te geven, zonder volledig de controle te verliezen.

VolkerWessels: Laat medewerkers gemakkelijk zelf trainingen zoeken en boeken

“We zochten een gebruiksvriendelijk leerplatform waar medewerkers eenvoudig zelf trainingen kunnen zoeken en boeken. Dat hebben we bij Studytube gevonden.”

– Daniëlle Wiegers, HR Directeur, VolkerWessels

Voor de komst van Studytube hadden alle 120 individuele werkmaatschappijen van VolkerWessels zelf de leiding in de aankoop van leerplatformen om de ontwikkeling van

werknemers te realiseren. Dit beperkte echter de uitwisseling van kennis en data, en daarmee ook de samenwerking in het algemeen. Er waren immers genoeg relevante ontwikkelingsprogramma’s beschikbaar bij andere werkmaatschappijen, maar dat wist men helemaal niet.

Met het leerplatform van Studytube kan de organisatie nu een collectief aangestuurde Learning & Development-strategie uitvoeren, waarbij alle werkmaatschappijen

hun eigen identiteit behouden en tegelijk de expertise van alle andere

deelorganisaties gebruiken. Het leeraanbod wordt centraal ingekocht en beschikbaar gesteld en medewerkers kunnen alle beschikbare trainingen zelf eenvoudig zoeken en boeken.

Hierdoor hebben medewerkers binnen de verschillende werkmaatschappijen nu gelijke leermogelijkheden en is de kennisdeling tussen maatschappijen en werknemers aanzienlijk

vergroot. En als klap op de vuurpijl bespaart VolkerWessels met behulp van de Opleidingsintermediair van Studytube maar liefst 16 FTE bij de inkoop van hun externe

leeraanbod.

MeanderGroep: Houd leervoortgang bij via een overzichtelijk LMS

“Medewerkers hebben zoveel mogelijk eigen verantwoordelijkheid als het gaat om hun ontwikkeling. Het is onze taak om hen daarin te ondersteunen en te faciliteren, zodat ze bekwaam en bevoegd blijven.”

– Marcel Dortants, Coördinator Meander Leren.

Het bijhouden van het kennismanagement van een grote groep zorgprofessionals is een hele opgave. Maar dankzij het Learning Management Systeem van Studytube is dat proces inzichtelijker dan ooit voor MeanderGroep.

“We besparen veel tijd, doordat vrijwel alle theoretische kennis nu via e-learning gaat. Daarbij is het belangrijkste winstpunt dat we een veel beter inzicht hebben in hoe onze professionals leren, hoe vaak en waar, ” aldus Marcel Dortants, Coördinator Meander Leren.

Zo geeft het platform altijd een overzicht van de leervoortgang van elke medewerker, en van wie er eventueel nog certificaten of kennis mist. Op die manier loopt Meander nooit achter de feiten aan.

Kibeo: Maak ontwikkeling mogelijk op elke plek en elk moment

“Overdag leren is voor pedagogisch medewerkers erg lastig. Terwijl persoonlijke ontwikkeling wel nodig is. Leren wanneer het je uitkomt, maakt het een stuk makkelijker.”

– Mara Oele, Clustermanager opleiding en training, Kibeo

Kinderopvangorganisatie Kibeo werkt er hard aan om haar pedagogisch medewerkers de kennis en vaardigheden te geven die ze nodig hebben, zodat ze een optimale zorg en begeleiding kunnen verlenen. Het leerplatform van Studytube helpt die medewerkers daarbij, en laat hen zelf de controle nemen over hun ontwikkeling.

Mara Oele, Clustermanager opleiding en training bij Kibeo: “Eén van onze belangrijkste eisen was dat we een systeem wilden aanschaffen dat tijd- en plaatsonafhankelijk laat

leren. Pedagogisch medewerkers staan overdag op de groep waarin veel van ze wordt gevraagd, hebben een druk privéleven en moeten daarnaast ook nog eens tijd maken voor persoonlijke ontwikkeling. Leren wanneer het jou uitkomt maakt het dan een stukje makkelijker.”

De microlearnings in de leeromgeving van Studytube stellen werknemers in staat om relevante informatie op een snelle manier en online tot zich te nemen. De opgedane kennis kan vervolgens direct in de praktijk toegepast worden.

Emil Frey: Prikkel je medewerkers om verder te blijven leren

“Studytube helpt je op een eenvoudige manier om medewerkers te prikkelen zelf met ontwikkeling aan de slag te gaan.”

– Sandy de Lange, Manager leren & ontwikkelen, Emil Frey

Met het leerplatform van Studytube kun je je medewerkers eenvoudig attenderen op de voor hen relevante trainingen. Zo kun je hen specifieke trainingen toewijzen op basis van hun functie of team. En als je medewerkers inloggen zien zij altijd relevantie suggesties op basis van hun profiel en voorkeuren.

Het is daarnaast ook mogelijk om je eigen leercollecties aan te maken, voor onboardingstrajecten bijvoorbeeld. Dit is ook een van de functies die dealerholding Emil Frey veelvuldig en succesvol benut op het leerplatform.

“Studytube helpt je op een eenvoudige manier om medewerkers te prikkelen zelf met ontwikkeling aan de slag te gaan.” Daarnaast is het een gebruikersvriendelijk systeem. “Met slechts een kleine instructie kunnen mensen zelf trainingen maken. Dat is heel krachtig!”

Nog een winstpunt: de administratieve rompslomp is 100% meegevallen. “En het is handig dat Studytube veel gebruikersvragen zelf direct beantwoordt.”

Meer leren over hoe Studytube zorgt voor meer eigen regie bij medewerkers, met behoud van grip voor de organisatie? Neem dan een kijkje op deze pagina.

L&D Monitor 2024: Leren in eigen tijd of tijd van de baas?

50% van werkgevers verwacht dat je leert in eigen tijd, maar medewerkers zien dat anders. Ontdek in de L&D Monitor 2024 de kloof tussen verwachtingen en de realiteit en hoe AI leren persoonlijker en effectiever maakt. Bereid je voor op de toekomst van leren.

Wil jij graag persoonlijk advies voor de opstart van je eigen leercultuur? Onze experts beantwoorden graag al je vragen.