‘Leren stopt niet zodra je de schoolbanken verlaat’ – Het belang van medewerkersbetrokkenheid bij L&D

Medewerkersbetrokkenheid en activatie zijn de sleutel tot succesvol leren en ontwikkelen binnen organisaties. Wil jij ook dat jouw medewerkers actief aan de slag gaan met hun persoonlijke en professionele ontwikkeling? Luister dan naar onze laatste Studytube L&D Talks podcast met Mia Bijman. Met haar vele jaren ervaring in het begeleiden van klanten bij het vergroten van de betrokkenheid bij leren en ontwikkeling in hun organisaties, weet Mia waardevolle inzichten en tips te delen in deze episode.

Beluister de podcast direct op Spotify of Apple Podcasts of bekijk op YouTube.

Mia Bijman, afgestudeerd in bedrijfskunde en Customer Success Manager bij Studytube, ontwikkelde in haar huidige rol een marketing- en activatiegids om de medewerkers van onze klanten optimaal te betrekken bij leren en ontwikkelen. Zij ondersteunt hen dagelijks bij hun activatie. En dat begint volgens haar bij het loskomen van ‘traditioneel leren’.

Loskomen van traditioneel leren

In onze laatste L&D Talks legt Mia uit waarom het zo belangrijk is om los te komen van het leren zoals we dat gewend waren op school. Voor velen was school niet altijd leuk, maar leren en ontwikkelen verandert in het werkende leven. “Het leren stopt eigenlijk niet zodra je de schoolbanken verlaat. Sterker nog, dan begint het eigenlijk. Dan moet je het allemaal in praktijk brengen.”

Het is cruciaal dat de organisatie waarvoor je werkt in leren en ontwikkelen gelooft en dat duidelijk overbrengt. Dit helpt je om de traditionele mindset “leren omdat het moet” achter je te laten en in plaats daarvan juist plezier te gaan beleven aan het vergroten van je kennis en vaardigheden op je werk. Zo blijf je sneller actief met je persoonlijke en professionele ontwikkeling.

Maar wat zijn nu de uitdagingen waar organisaties mee te maken krijgen bij het behouden van medewerkersbetrokkenheid en actieve medewerkers?

Is er wel voldoende draagvlak en motivatie?

Twee belangrijke uitdagingen die in deze L&D Talks-episode worden genoemd, zijn het draagvlak vanuit het managementteam en de motivatie van de medewerkers. Het is essentieel dat het MT betrokkenheid toont, een visie uitdraagt en middelen beschikbaar stelt om het L&D-plan uit te rollen. Mia: “Uit ervaring blijkt wel dat heel veel organisaties graag een lerende organisatie zouden willen bouwen. Maar er zijn er eigenlijk maar weinig die er echt handen en voeten aan geven.”

Om echt succesvol te zijn, is het noodzakelijk om actie te ondernemen, bijvoorbeeld door een leeroplossing te implementeren. En dan ben je er nog niet: “Op het moment dat je een leeroplossing hebt aangeschaft, dan is het alsnog belangrijk dat je content hebt die aansluit bij de doelgroep. Content is daarin echt koning. Dat zie je ook in het succes van Netflix,” aldus Mia. Daarnaast is het volgens haar ook belangrijk om de motivatie van medewerkers te begrijpen en hierop in te spelen.

Praktijkvoorbeeld: Bruynzeel Keukens

Om leren en ontwikkelen in de dagelijkse praktijk te integreren hebben organisaties een duidelijk beleid nodig. Wat wil je bereiken in je organisatie? Om de strategische doelstellingen te bepalen moet je soms even uitzoomen.

Mia haalt als voorbeeld voor succesvolle medewerkersbetrokkenheid bij L&D én het gewenste bedrijfsresultaat de case van Bruynzeel Keukens aan. Zij hadden te maken met een probleem waarbij verkoopmedewerkers te veel kortingen weggaven. Om deze situatie te verbeteren, ontwikkelden zij een leertraject om de verkoopmedewerkers op te leiden tot sterke verkoopadviseurs. Dit leertraject hielp hen om sterker in hun rol te staan, wat resulteerde in minder kortingen en meer omzet voor het bedrijf. Bovendien werden klanten beter geïnformeerd en konden zij betere aankoopbeslissingen maken.

Dit voorbeeld laat goed zien hoe leren en ontwikkeling een strategisch thema kan worden binnen een organisatie met veel impact als resultaat.

Rekening houden met leerstijlen en generatieverschillen

Het is ook van belang dat organisaties verschillende leervormen aanbieden om medewerkers te ondersteunen, geeft Mia aan. Hierbij kan onderscheid gemaakt worden tussen korte leerinterventies van enkele minuten, zoals video's, artikelen of podcasts, en trainingen die anderhalf uur in beslag nemen. Daarnaast blijft ook sociale verbinding belangrijk, wat betekent dat klassikale trainingen nog steeds relevant zijn.

Generatieverschillen spelen ook een rol bij de manier waarop content geconsumeerd wordt. Generatie Z raakt volgens Mia bijvoorbeeld vaak overprikkeld door de hoeveelheid content die ze dagelijks tegenkomen. Daarom is het belangrijk voor organisaties om verschillende leervormen aan te bieden die aansluiten bij alle generaties.

Hoe je sterke medewerkersbetrokkenheid bij L&D realiseert

Intrinsieke motivatie is afhankelijk van drie basisbehoeften: autonomie, competentie en sociale verbinding. Autonomie verwijst naar de mate waarin medewerkers vrijheid hebben om zelf keuzes te maken met betrekking tot hun ontwikkeling. Competentie draait om het gevoel van bekwaamheid en zelfvertrouwen om taken uit te voeren. En sociale verbinding richt zich op het contact met anderen, zoals samenwerking met collega's en van elkaar leren.

Technologie speelt ten slotte ook een belangrijke rol bij het verhogen van medewerkersbetrokkenheid en activatie. Algoritmes kunnen er bijvoorbeeld voor zorgen dat er een persoonlijk aanbod wordt gedaan dat goed aansluit bij de behoeften van de medewerker. En je kunt met de juiste tools zorgen dat medewerkers alleen relevante content te zien krijgen. Gamification wordt daarnaast ook steeds vaker gebruikt om mensen betrokken te houden.

Benieuwd naar het hele gesprek over het optimaliseren van medewerkersbetrokkenheid bij L&D? De aflevering van de L&D Talks Podcast is te beluisteren via je favoriete podcast app, zoals Spotify of Apple Podcasts. Of bekijk de aflevering op YouTube.

L&D Monitor 2024: Leren in eigen tijd of tijd van de baas?

50% van werkgevers verwacht dat je leert in eigen tijd, maar medewerkers zien dat anders. Ontdek in de L&D Monitor 2024 de kloof tussen verwachtingen en de realiteit en hoe AI leren persoonlijker en effectiever maakt. Bereid je voor op de toekomst van leren.

Wil jij graag persoonlijk advies voor de opstart van je eigen leercultuur? Onze experts beantwoorden graag al je vragen.