8 veelgebruikte e-learning tools vergelijken

Wil je bedrijfsspecifieke trainingen voor je medewerkers gaan maken? Dan wil je misschien wel een paar e-learning tools vergelijken. De populairste platformen zijn Easygenerator, Ucourse, Gomo, Articulate Storyline 360, Studytube, Claro, Adobe Captivate en Lectora. In deze blog bespreken we vijf criteria waarmee jij kan bepalen welke e-learning tool het best bij je past.

1. Welk type trainingen wil je maken?

Niet met elke e-learning tool maak je alle soorten trainingen. Het type trainingen dat ze ondersteunen is dus het eerste punt waarop we de tools vergelijken. Is in jouw organisatie online leren, klassikaal leren of juist blended learning belangrijk? Wil je ook bestaand lesmateriaal uploaden, van bijvoorbeeld YouTube, Vimeo of externe blogartikelen? Houd daar rekening mee bij je keuze. Denk ook na over hoe en waar je medewerkers de trainingen volgen. Is dat ook offline nodig?

2. Hoe wil je kennis toetsen en interactie aangaan?

Wil je vragen stellen voor, tijdens of na een training? Moeten cursisten opdrachten maken? Kijk goed naar de mogelijkheden om interactie aan te gaan of kennis te toetsen. Met sommige tools kan dit beter dan met andere.

3. Onderdeel van een LMS of een apart systeem?

Sommige content creators zijn stand-alone. Zo'n tool koop je los en koppel je daarna aan het leerportaal van jullie organisatie. Gebruik je een elektronische leeromgeving en ben je niet van plan om te switchen? Dan is misschien een SCORM-compliant auteurstool nodig. Check even of dat geldt voor jullie huidige learning management system (LMS). Willen jullie toch een nieuw LMS aanschaffen? Kies dan een LMS met geïntegreerde auteurstool-functie. Dan weet je zeker dat ze naadloos op elkaar aansluiten.

4. Cloud-based versus on-premises software

Verkiezen jullie een software-as-a-service oplossing (SaaS) of on-premises software? Bij SaaS moet je zelf geen software aankopen, maar betaal je - bijv. via een abonnementsvorm - voor het gebruik van de software via een online dienstverlening. Bij on-premises software koop en installeer je de software op de computers van het bedrijf zelf.

Bij een cloud-based e-learning tool (SaaS) hoef je waarschijnlijk niet om te kijken naar product updates. Tools die op je computer staan (on-premises) moet je zelf regelmatig updaten. Dat kost je niet alleen tijd; vaak moet je ook betalen voor een nieuwe versie.

5. Hoe gebruik je de auteurstool?

Niet alle tools om trainingen te maken zijn even gebruiksvriendelijk. Zo moet je met Adobe Captivate bijvoorbeeld echt leren werken. Wil je eerst een training volgen, voordat je zelf een training kunt maken? Of wil je meteen zelf aan de slag met een intuïtieve dummy-proof content creator?

Kies de e-learning tool die past bij jouw organisatie

Hopelijk geeft deze blog je inzicht in de grootste verschillen en overeenkomsten tussen de populaire tools om trainingen te maken. Om je keuze nóg gemakkelijker te maken, hebben we alle selectiecriteria voor auteurstools in één handige checklist gezet. Je kan deze downloaden via de onderstaande knop.