De kracht van generatie X op de werkvloer

Werken er in jouw organisatie ook medewerkers van allerlei verschillende leeftijden? We schreven al eerder dat de Nederlandse beroepsbevolking anno 2018 bestaat uit maar liefst 4 verschillende generaties. En laten we er niet omheen draaien: allemaal hebben ze op hun beurt een mening over ‘de ander’. Vaak berusten die op misverstanden, omdat elke generatie er andere normen en waarden op nahoudt. In deze blogserie onthullen we alle ins en outs van elk van deze 4 generaties die jij als manager of collega moet weten. Deze week de eer aan generatie X.

Even voorstellen: generatie X oftewel de verloren generatie


De
babyboomers worden opgevolgd door generatie X. Zij worden ook wel ‘de verloren generatie’ of ‘generatie nix’ genoemd en zijn geboren tussen 1961 en 1980. Dit is de eerste generatie die echt vrij werd gelaten door hun ouders. Ze groeiden op in minder florerende tijden dan hun voorgangers. Al jong kregen ze te maken met hoge jeugdwerkloosheid, tijdens het economische verval na de tweede oliecrisis. Veel afgestudeerden konden geen baan vinden. Academisch geschoolde generatie X’ ers zagen ‘hun’ banen na hun afstuderen naar hbo’ers gaan. Werkgevers vonden hen ‘te duur’ en bezuinigden op lonen. In tegenstelling tot hun voorgangers, protesteerde generatie X niet. Wel ontwikkelde ze een zelfredzame no-nonsense modus. Deze generatie is zelfstandig. Dankzij hen werden niet traditionele vormen van relaties populair. Denk aan lat-relaties en ongetrouwd samenwonen met kinderen.

Generatie X op de werkvloer

Deze generatie besteedde gemiddeld twee keer zoveel tijd aan de opvoeding van hun kinderen dan de protestgeneratie deed. Met gevolgen voor hun verdeling van werk- en privé tijd van dien. Maar dat doet geen afbreuk aan hun motivatie en arbeidsethos. Zij zijn vrijer opgevoed dan hun voorgangers en kozen vaak bewust voor een beroep dat dichtbij hun hart ligt. Generatie X is gedreven, wil verder leren en niet worden geremd door de generatie boven zich. Ze wil juist zelfstandig werken en houd van directe, open communicatie.

Wapenfeiten: nuchter, digitaal wegwijs en efficiënt

Een van de meest genoemde krachten van generatie X is dat zij met twee benen op de grond staan. Ze zijn dus nuchter, kunnen goed reflecteren en relativeren. Generatie X kent zijn eigen sterke en zwakke punten en kan goed omgaan met feedback. Ook deze generatie draait alweer enige tijd mee op de werkvloer en is daarom een perfect voorbeeld voor generaties Y en Z. Met name van hun reflectievermogen en inzicht in hun eigen sterke en zwakke kanten, kunnen millennials veel leren.

Deze generatie is daarnaast heel efficiënt. Ze deed de eindeloze polder-meetings á la generatie babyboom in de ban, door korte efficiënte meetings te introduceren. Daarnaast hebben deze digital immigrants, ondanks dat ze niet met internet zijn opgegroeid en digitale vaardigheden niet met de paplepel ingegoten hebben gekregen, digitaal werken helemaal onder de knie en slacken, trelloën en driven ze er lustig op los. Toch blijft e-mail voor deze generatie het favoriete digitale communicatiemiddel.

Misvattingen: generatie nix

Deze generatie wordt weleens ‘generatie nix’ genoemd. Daarmee wordt gesuggereerd dat ze ‘nergens voor strijden’. Dat de economische omstandigheden in hun jonge jaren slecht waren en dat niet erg toe lieten, wordt meestal vergeten. Juist de tegenslagen die ze als jong voor hun kiezen kregen, maken hen nuchter en krachtig. Ook wordt vaak onderschat dat deze digital immigrants zich, in tegenstelling tot de babyboomers, de nieuwe media helemaal eigen hebben gemaakt. Ze zijn in groten getale aanwezig op LinkedIn en gebruiken dit en andere social media kanalen succesvol voor hun werk.

Hoe komt generatie X het beste tot haar recht op de werkvloer?

De down-to-earth mentaliteit en het reflectievermogen maakt deze generatie prettige leidinggevenden. Ze kunnen jongere collega’s goed coachen en ondersteunen. Generatie X staat dan ook te trappelen om leidinggevenden die met pensioen gaan op te volgen. Toch zullen de X’ers, net als alle medewerkers, zich digitaal moeten blijven ontwikkelen. In die zin moeten zij zich aanpassen aan én leren van de jongere generaties Y en Z. Daarvoor is het essentieel dat organisaties de kennisoverdracht tussen de verschillende generaties goed faciliteren en stimuleren. Maar hoe pak je dat aan? Het e-book ‘Beter kennismanagement’ geeft je snel inzicht in de meest voorkomende belemmeringen die kennisuitwisseling in de weg staan. Download het e-book en ga direct aan de slag met de praktische handvatten!