Generatie Z gaat aan het werk! Dit moet je weten over deze jonge medewerkers

Een nieuwe generatie medewerkers zet voorzichtig haar eerste stapjes op de werkvloer: generatie Z!  In deze blogserie over de 4 verschillende generaties op de werkvloer van nu, diepen we elke week één generatie van medewerkers uit. Deze week de eer aan de jongsten. We leggen uit wie generatie Z is, wat hun sterke punten zijn en ontkrachten hardnekkige mythes. Zo help je deze starters hun talenten in te zetten voor jouw organisatie en hen te excelleren in hun werk.

Wie is generatie Z oftewel de digital natives?

We noemen deze jongeren, die geboren zijn tussen 1995 en 2010, generatie Z. Wat deze generatie zo totaal anders maakt dan hun voorgangers, is dat ze zich geen leven zonder internet kan voorstellen. Voor deze digital natives is het er altijd geweest. Ze groeiden op in een onzekerdere wereld dan millennials, gekleurd door de financiële crisis en dreiging van terrorisme. Een deel van hen was klein tijdens 9-11. Wat generatie z nog meer onderscheidt, is dat ze opgevoed zijn door een nuchtere generatie X-ouders. Hun opvoedstijl kenmerkt zich door de vraag ‘is mijn kind klaar voor de wereld?’. Precies tegenovergesteld aan de opvoedstijl waarmee babyboomers hun millennial-kinderen hebben opgevoed. Over gen Z wordt dan ook gezegd dat zij realistischer en conservatiever zijn dan de ‘dromerige’ millennials. Toch is gen Z allesbehalve conservatief tegenover diversiteit. Zij staan erg open voor etnische, culturele en seksuele verschillen en vrijheid.

Work-life fluency

Die down to earth opvoedstijl nemen ze ook mee de werkvloer op. Terwijl millennials te horen kregen ‘dat ze alles konden worden wat ze wilden’, kreeg deze generatie het advies om hard te werken om iets te bereiken met hun talent. Generaties Y en Z werken vooral om te leven. De ervaring staat voor hen op de eerste plek en hun baan moet passen bij hoe zij hun leven willen indelen. Hoewel generatie Z meer spaart dan Y en financiële stabiliteit wil en ongeveer de helft van hen zegt grof geld te willen verdienen, wil ze zichzelf niet te lang vastleggen bij één werkgever. Ze hebben andere verwachtingen van mobiliteit. De meesten willen graag werken in multidisciplinaire teams en in een wereldwijde aanpak. Dit zien zij als kans om zoveel mogelijk verschillende ervaringen op te doen en wellicht op verschillende plekken te werken. Ook zien we bij de jongere generaties een work-life fluency: werk en privé lopen in elkaar over. Zo is de digital nomad way of life onder de jongere generaties steeds populairder. Gen Z’ers die wel een vaste baan hebben, zijn continu latent werkzoekend. Dat is niet omdat ze niet loyaal zijn, maar omdat ze continu nieuwe ervaringen wil opdoen.

Wapenfeit: multitasken en informatie filteren in 8 seconden

Deze digital natives nemen ongeëvenaarde technische vaardigheden mee de werkvloer op. Van jongs af aan zijn ze gewend om te gaan met technologie, social networking en meerdere beeldschermen tegelijkertijd. Niet alleen spreken ze de taal van computers, video(games) en internet accentloos, in tegenstelling tot de oudere digital immigrants voor wie dit een tweede taal is. Jongeren zijn gewend enorme hoeveelheden informatie op zich af te krijgen. Ze filteren die en bepalen in 8 seconden wat relevant is. En doordat ze geleerd hebben om te gaan met meerdere schermpjes en informatiestromen tegelijkertijd, blinken ze uit in multitasken! Generatie Z is zich bewust van hun digitale voorsprong op oudere generaties. Ze maken zich zorgen over hoe deze generatiekloof in techniek hun leven en carriere gaat beïnvloeden.

Leergierig

Net als generatie Y is generatie Z ondernemend en leergierig. Ze willen gecoacht worden en regelmatig feedback krijgen. Bij persoonlijk contact met de leidinggevende of senior collega’s hebben zij veel baat. Hierdoor kunnen zij hun soft skills beter ontwikkelen, zoals communicatie, creativiteit en kritisch denken.

Ondernemend

Hun ondernemerschap is veelal terug te zien door gen z’ers die naast hun opleiding geen traditioneel bijbaantje hebben, bijvoorbeeld in de horeca of een krantenwijk, maar ondernemer zijn. Zij laten zich inspireren door de coole start-up cultuur en succesverhalen die daarover verschijnen in de media. 72% van de gen z’ers zegt voor zichzelf te willen beginnen.

Realistisch

Ze denken goed na over hun studiekeuze en kiezen vaker voor iets waar ze geld mee kunnen verdienen dan waar hun hart echt ligt. Hierin verschilt deze generatie van hun minder realistische voorgangers. Meisjes kiezen steeds vaker een STEM- traject: science, technology, engineering and mathematics.

Misvattingen: concentratie en aandacht

De 8 seconden die gen Z nodig heeft om te bepalen of informatie relevant is, wordt vaak opgevat als ‘gebrek aan concentratie’. Je kunt deze 8 seconden ook zien als een filter: verder lezen, kijken of luisteren doet gen z alleen als ze na 8 seconden denkt dat deze informatie ‘iets voor hen’ is. Marc Presky claimt dat veel docenten, die digital immigrants zijn, niet weten hoe ze de digital natives echt moeten boeien. Maar een paar uur achter elkaar series bingewatchen is voor veel jongeren geen probleem. In dat geval kunnen ze zich dus moeiteloos uren achter elkaar concentreren. Zorg dus als (HR) manager dat je generatie Z direct weet te boeien! Dat begint bij je te verdiepen in hun digitale communicatiemiddelen en stijlen.

Hoe ziet de startersfunctie voor gen Z eruit?

Onze kennissamenleving die steeds minder gericht is op industrie, en meer op dienstverlening, vraagt andere vaardigheden van medewerkers. Startersfuncties van nu zijn echt anders dan in jouw tijd. Waar babyboomers begonnen met de telefoon aan te nemen, vragen we van starters anno 2018 of ze cijfers willen analyseren. En oh ja: of ze die data eerst wel even zelf willen zoeken en selecteren welke écht nodig is. De andere invulling van startersfuncties én de verschillende communicatiestijlen van jonge en oudere medewerkers, maken het uitdagend om gen Z goed in te werken.

Kennis overdragen aan generatie Z

Hoe snel  en digital savvy millennials en generatie Z ook zijn, ze hebben wel behoefte aan leermeesters op de werkvloer. Nu nog de taak aan organisaties om te zorgen dat ze kunnen communiceren en kennis kunnen uitwisselen. Doordat gen Z zich zo enorm digitaal heeft ontwikkeld, zijn hun sociale en communicatieve vaardigheden minder aan bod gekomen. Informeel leren werkt voor generatie Z niet door naast de senior te gaan zitten, mee te kijken en vragen te stellen. Deloitte waarschuwt dat het gebrek aan communicatieve en sociale vaardigheden van generatie Z een belemmering kan zijn bij de kennisoverdracht tussen verschillende generaties. Dit kan een probleem worden als de oudere medewerkers met pensioen gaan. Het e-book ‘Beter kennismanagement’ geeft je praktische handvatten om de belemmeringen voor goede kennisuitwisseling in jouw organisatie weg te nemen. Download het e-book en ga direct aan de slag om kennisuitwisseling in jouw organisatie te stimuleren.