Softskills in kaart brengen

Waarom soft skills in kaart brengen zo belangrijk is

Hoewel vacatureteksten vaak de hard skills belichten, zijn soft skills minstens even belangrijk. Maar liefst 67% van de Nederlandse HR-medewerkers heeft moeite om talent te vinden met de juiste "zachte" vaardigheden, zoals leiderschap of flexibiliteit - mogelijk omdat ze zo moeilijk te meten zijn. In deze blog lees je wat soft skills precies zijn en waarom het zo belangrijk is om ze in kaart te brengen.

Wat zijn soft skills?

Soft skills zijn persoonlijke, emotionele, sociale en intellectuele vaardigheden. Denk bijvoorbeeld aan creativiteit, vriendelijkheid en het vermogen om in teams te werken. Je kan deze eigenschappen niet bewijzen met behulp van diploma's of certificaten; ze worden duidelijk in jouw manier van werken.

Zachte vaardigheden zijn een aanvulling op hard skills, zoals de beheersing van vreemde talen en bepaalde computerprogramma's.

Waarom zijn soft skills nodig?

De werkgelegenheid groeit, en steeds meer organisaties werken met allround medewerkers met brede takenpakketten. Ook is de vraag naar mensgericht werk groter; denk aan zakelijke diensten, de zorg en consumentendiensten zoals de horeca en retail. Binnen deze sectoren is de ontwikkeling van competenties belangrijker dan gemiddeld.

Om aan de groeiende vraag te voldoen, is het belangrijk dat medewerkers hun zachte vaardigheden in kaart brengen en ontwikkelen.

Hoe breng je soft skills in kaart?

Zachte vaardigheden geven een goed inzicht in de persoonlijke kwaliteiten en ontwikkelpunten van een medewerker. Met deze vaardigheden onderscheidt een medewerker zich van de rest.

Maar hoe breng je ze in kaart? Dit doe je door inzichtelijk te maken:

  • Wie iemand is (welke persoonlijke eigenschappen vormen hem?);
  • Hoe hij dingen doet;
  • Waar hij door gedreven wordt;
  • Hoe hij communiceert, verbaal en met lichaamstaal;
  • Hoe hij reageert op tegenvallers of stress.

Daarnaast krijg je met assessments inzicht in de persoonskenmerken en vaardigheden die een medewerker reeds beheerst en waarop hij zich nog verder kan ontwikkelen.

Hiervoor is goede begeleiding een must. Het verder ontwikkelen van zachte vaardigheden is niet makkelijk. Het gaat namelijk vaak om complexe processen die eraan ten grondslag liggen. Vaardigheden als strategisch denken, doorzettingsvermogen en teamwork vragen de nodige tijd, aandacht en betrokkenheid.

Soft skills vragen om efficiënt competentiemanagement

Als leidinggevende is het belangrijk om medewerkers te helpen hun vaardigheden te ontwikkelen. Dit doe je door competenties vast te stellen en een competentieplan te creëren voor jouw medewerkers.

Met Studytube's "Competentiehandboek voor managers" ga je direct stap voor stap aan de slag met het beheren en stimuleren van competenties op de werkvloer. Je kan het handboek downloaden via de onderstaande blauwe knop.

L&D Monitor 2024: Leren in eigen tijd of tijd van de baas?

50% van werkgevers verwacht dat je leert in eigen tijd, maar medewerkers zien dat anders. Ontdek in de L&D Monitor 2024 de kloof tussen verwachtingen en de realiteit en hoe AI leren persoonlijker en effectiever maakt. Bereid je voor op de toekomst van leren.

Wil jij graag persoonlijk advies voor de opstart van je eigen leercultuur? Onze experts beantwoorden graag al je vragen.