Waarom betrokken L&D-medewerkers zo essentieel zijn (en hoe je daarvoor zorgt!)

Een belangrijke doelstelling van L&D in organisaties is het vergroten van employee engagement. Met de ideale leer- en ontwikkelmogelijkheden wil je jouw medewerkers klaarstomen voor de toekomst én (nieuw) talent aan je binden. Maar dat begint natuurlijk met je L&D-medewerkers zelf. Hoe geef je met dit team het goede voorbeeld?

Waarom betrokken medewerkers zo belangrijk zijn

Betrokken medewerkers zijn onmisbaar voor een succesvol bedrijf. Hun betrokkenheid helpt namelijk om een positieve werkomgeving te creëren, moedigt samenwerking en innovatie aan, en verhoogt het moreel. Wanneer je medewerkers betrokken zijn, zijn ze productiever, creatiever en gemotiveerder. Dit heeft een positieve uitwerking op al hun werkzaamheden en kan fouten voorkomen. En fouten van L&D-medewerkers kunnen een organisatie duur komen te staan. Met name voor organisaties waar ook verplicht geleerd moet worden, zoals in de zorg, de bouw of kinderopvang.

Uiteindelijk is employee engagement essentieel voor elk bedrijf dat zijn volledige potentieel wil bereiken. En laat dat nu net een van de belangrijkste doelstellingen van de L&D-afdeling zijn…

Wat het werkplezier in de weg staat op de L&D-afdeling

Learning & Development-professionals worden vaak geconfronteerd met een unieke reeks uitdagingen die hun werk moeilijk en onaangenaam kunnen maken. Zo kunnen ze worden belast met het creëren en leveren van trainingsprogramma's die niet goed worden ontvangen door hun publiek, of worden gevraagd om materialen te ontwikkelen die niet relevant zijn voor de huidige behoeften van hun organisatie. Ook moeten ze geregeld werken met beperkte middelen, zoals budget of tijd, wat het moeilijk kan maken om effectieve trainingsprogramma's te maken.

Voor de leukste elementen binnen hun werk is door de grote hoeveelheid administratieve taken soms bovendien de minste tijd. Ook kan het samenwerken met verschillende actoren, zoals managers, werknemers en externe leveranciers, soms moeilijk te managen zijn. Al deze factoren kunnen het voor medewerkers op de L&D-afdeling moeilijk maken om plezier in hun werk te hebben. Dit komt hun betrokkenheid helaas niet ten goede.

Meer vraag naar L&D-professionals

Hoewel er geen duidelijk bewijs is dat er sprake is van een grote uitstroom van medewerkers op L&D-afdelingen, zijn er wel signalen dat er een toename is van het aantal mensen dat de overstap maakt van L&D naar andere functies. Dit komt omdat er steeds meer vraag is naar mensen met kennis en ervaring op het gebied van leren & ontwikkelen.

De vraag naar L&D-professionals groeit dan ook. Volgens een onderzoek van het Nederlandse onderzoeksbureau Randstad, was er tussen 2018 en 2019 een toename van 8 procent in de vraag naar L&D-professionals in Nederland. Vooral in financiën, IT en zakelijke dienstverlening blijkt die vraag toe te nemen.

Dit betekent dus dat er sprake is van concurrentie. En als je medewerkers onvoldoende betrokken zijn of te weinig werkplezier ervaren, heb je meer kans op uitstroom. Dus hoe voorkom je dat?

Hoe zorg je voor optimale betrokkenheid van L&D-medewerkers?

1. Het begint met uitstekende onboarding

Betrokkenheid en werkplezier creëer je vanaf dag één. Zorg ervoor dat jouw L&D-medewerkers in een warm bad terecht komen met een duidelijk onboardingsprogramma. Dit helpt je nieuwe medewerkers om zich te oriënteren op de afdeling en om de bedrijfscultuur, processen en procedures te leren kennen. Het zorgt er ook voor dat je de juiste verwachtingen schept over en weer.

Een mentor aanstellen voor het aanleren van processen is ook aan te raden. Net als regelmatig contact vanuit HR om te zien hoe het met hen gaat, en om te vragen of ze hulp nodig hebben. Daarnaast is een duidelijke kennismaking met de andere medewerkers ook essentieel. Zo zorg je ervoor jouw nieuwe medewerkers zich sneller thuis én betrokken voelen.

2. Stroomlijn processen

Automatisering is belangrijk, omdat 50 procent van de werkprocessen en acties in L&D nog onnodig rigide, tijdrovend en duur blijken te zijn (Deloitte, 2020). En handmatig, repeterend werk is weinig stimulerend. Zeker voor iemand die juist zo graag met mensen werkt als iemand die voor een HR- of L&D-loopbaan heeft gekozen. Veel taken en workflows zijn met de juiste systemen tegenwoordig goed te automatiseren. Zo kunnen Learning & Development-teams daarmee bijvoorbeeld automatisch:

  • e-mails verzenden naar cursisten om hen te informeren over de voortgang van hun cursus;
  • cursusmateriaal verzenden naar medewerkers;
  • feedback verzamelen over leerproducten;
  • en rapporten genereren over de voortgang en certificaten van cursisten.

Door workflow automation te gebruiken, kunnen L&D-medewerkers hun processen versnellen, de kwaliteit van hun dienstverlening verbeteren, en meer tijd besteden aan leuke en impactvolle dingen, zoals het ontwikkelen van nieuwe lesprogramma's en trainingen en het verbeteren van bestaande cursussen.

3. Bied de optimale leermogelijkheden aan

Wie leren & ontwikkelen wil stimuleren in zijn organisatie, zal zelf het goede voorbeeld moeten geven. Zorg dus voor voldoende leermogelijkheden voor het L&D-team die tegemoet komen aan hun specifieke behoeften. Met leerproducten op maat en de juiste tools voor hun ontwikkeling, zoals een Learning Experience Platform (LXP) met relevante trainingen in elke gewenste leervorm, laat je hen zelf ook ervaren dat persoonlijke en professionele ontwikkeling een topprioriteit is voor jouw bedrijf.

Het werkt daarnaast ook betrokkenheid-bevorderend als je jouw L&D-medewerkers volop de ruimte biedt om hun ideeën te delen. Stimuleer hen om hun kennis te delen en vergroten door middel van discussies, presentaties en andere interactieve activiteiten. En geef je medewerkers feedback over hun prestaties, met daarbij áltijd de kans om hun skills te verbeteren.

4. Luister naar je L&D-medewerkers

Als je de betrokkenheid en het werkplezier van je medewerkers wilt verhogen, zorg er dan ook voor dat je regelmatig feedback bij hen ophaalt. Wat gaat er volgens hen goed op de afdeling? Wat kan beter? Welke taken geven energie? En welke kosten (te) veel tijd en moeite? Door actief met hen in gesprek te blijven over wat zij denken nodig te hebben om jouw organisatie optimaal te helpen leren & ontwikkelen, zorg je ervoor dat de leerdoelstellingen van al jouw medewerkers keer op keer worden bereikt. Zo blijft je hele organisatie zich continu klaarstomen voor de toekomst. Met plezier en gemak.

Benieuwd hoe Studytube het jouw L&D-team makkelijker kan maken?

Met het alles-in-één-leerplatform van Studytube kan workflow automation in alle belangrijke werkprocessen worden toegepast. Van de onboarding van medewerkers, tot aan de toewijzing van kwalificaties, het plannen en inroosteren van (verplichte) trainingen, het versturen van notificaties of herinneringen, het monitoren van de voortgang en meer. Zo win je in snelheid, voorkom je fouten en kunnen jouw L&D-medewerkers zich weer richten op de motiverende aspecten van hun rol.

Vraag nu een demo aan

L&D Monitor 2024: Leren in eigen tijd of tijd van de baas?

50% van werkgevers verwacht dat je leert in eigen tijd, maar medewerkers zien dat anders. Ontdek in de L&D Monitor 2024 de kloof tussen verwachtingen en de realiteit en hoe AI leren persoonlijker en effectiever maakt. Bereid je voor op de toekomst van leren.

Wil jij graag persoonlijk advies voor de opstart van je eigen leercultuur? Onze experts beantwoorden graag al je vragen.