Meerwaarde-blendedlearning-Studytube

Wat is de meerwaarde van blended learning?

Blended learning, ook wel bekend als de leermethode die traditionele klassikale activiteiten combineert en integreert met online trainingsmethodes. Ondanks de bekendheid van de leermethode, wordt het belang van blended learning vaak niet erkend.¹ Want, organisaties leggen de focus voornamelijk op het maken van e-learning modules. Maar, enkel online leren maakt leren nog niet blended. Wat is de meerwaarde van blended learning? Lees in deze blog de belangrijkste pluspunten.

1. Met blended learning optimaliseer je het leerproces

Uit het onderzoek² van Jaap Murre, professor neuropsychologie aan de UvA, blijkt 60% van de participanten een voorkeur te hebben voor het leren met beelden. Met blended learning kun je beelden verwerken in een online training. De inhoud hiervan bespreek je vervolgens tijdens een klassikale sessie. De afwisseling van tekst, beeld en spraak zorgt voor een betere concentratie van medewerkers.

Een blended leertraject biedt de mogelijkheid tot een optimale combinatie van klassikaal en online leren. De cursist staat hierin centraal. Je krijgt in een blended leermethode de mogelijkheid tot inspelen op de leervoorkeuren van de cursist. De combinatie van klassikaal en online leermogelijkheden zorgt voor een afwisselend leerproces en tilt het onderwijs naar een hoger niveau. Je maakt het medewerkers makkelijker om te schakelen en de theorie behapbaarder te maken door het wisselend beeldmateriaal.

2. Een blended leertraject is geschikt voor verschillende branches en doelgroepen

Bedenk wel dat blended learning bedoeld is als middel om een hoger organisatiedoel te bereiken. Het opstellen van een goed blended leertraject begint bij de overkoepelende uitdaging die je wilt oplossen. De reden waarvoor jij blended learning wilt inzetten. Deze reden betrek je op de gewenste doelgroep.

Anders dan bij klassikaal onderwijs, ontwikkel je met blended learning een leertraject met verschillende leervormen en leerdoelen voor je doelgroep. Doordat je het leren loskoppelt van tijd en ruimte, zorg je voor flexibeler onderwijs, trainingen en feedback.

De verschillende combinaties van face-to-face leren en online leren leiden tot een groter bereik van publiek. Het traject is namelijk zo in te richten dat het past bij de wensen en behoeften van jouw doelgroep.

3. Kostenbesparing op de lange termijn

Zoals elk leertraject, kost ook het opzetten van een blended leertraject tijd en geld. Maar, door een deel van een trainingsprogramma in een online omgeving te organiseren, bespaar je kosten op de lange termijn. Door bijvoorbeeld de theoretische kennis online aan te bieden, is het traject vaker in te zetten. Daarnaast bereik je gemakkelijk een grotere groep tegelijkertijd. De theorie uit de online training bespreek je vervolgens klassikaal. Cursisten oefenen de theorie dan in de praktijk. Dit heeft uiteindelijk een positieve invloed op de kosten en het leren van nieuwe vaardigheden.

Daarnaast pas je de inhoud van het gehele leertraject gemakkelijk aan waardoor je de training actueel houdt. Je kunt namelijk experimenteren met verschillende leervormen.

Hierdoor kun je meten welke onderdelen goed werken of juist niet. Het continu evalueren en bijsturen van het leertraject helpt vervolgens om de return on investment (ROI) van de training te bepalen.

De meerwaarde van blended learning is afhankelijk van de juiste strategie

Bovengenoemde pluspunten vormen een succesvolle blended learning strategie. Dit doe je door een blended leertraject te creëren waar jouw medewerkers echt iets aan hebben. Benieuwd hoe je dit doet? Wij ontwikkelden een e-book waarin we stap voor stap uitleggen hoe je een blended learning strategie opstelt en het effect hiervan meet. Download het e-book blended learning strategie hier

¹https://www.universiteitleiden.nl/nieuws/2016/12/blended-learning-wordt-niet-effectief-ingezet

²Murre, J. M., Janssen, S. M., Rouw, R., & Meeter, M. (2013). The rise and fall of immediate and delayed memory for verbal and visuospatial information from late childhood to late adulthood. Acta psychologica, 142(1), 96-107.

Learning & Development Monitor 2021

Het definitieve onderzoeksrapport over het Nederlandse leerlandschap van 2021. Zijn we klaar voor een massale omscholing?

Wil jij graag persoonlijk advies voor de opstart van je eigen leercultuur? Onze experts beantwoorden graag al je vragen.