Webinar ‘Hoe Funda medewerkers activeert voor leren & ontwikkelen’: een verslag

Je blijven ontwikkelen wordt een steeds belangrijkere voorwaarde om succesvol te blijven in je werk en bij te kunnen dragen aan de groei van jouw organisatie. Maar hoe kun je er nou voor zorgen dat jouw medewerkers daadwerkelijk aan de slag gaan met hun ontwikkeling? Tijdens het webinar ‘Hoe Funda medewerkers activeert voor leren & ontwikkelen’ op 30 november deelden Chantal Lotze, People Support Partner bij Funda, en Mia Bijman, Customer Success Manager bij Studytube, hun kennis, ervaring en best practices. Hier volgt een verslag.

We kennen Funda natuurlijk allemaal als de huizensite die vraag en aanbod op de vastgoedmarkt verbindt. Maar wat veel minder mensen weten is wat er achter de schermen nodig is om dit bekende online platform succesvol te laten draaien. 140 mensen zijn met elkaar verantwoordelijk voor de groei en het succes van Funda. En volgens Chantal Lotze is leren & ontwikkelen super belangrijk voor het bedrijf: “Om talent aan te trekken, te ontwikkelen en verder door te ontwikkelen, en omdat we geloven dat dit ook zorgt voor groei van de organisatie,” aldus Lotze.

“Learning never stops” voor iedereen

Onder het credo “Learning never stops”, één van de kernwaarden of ‘Fundamentals’ van het bedrijf, werkt Lotze er met haar team en diverse andere collega’s hard aan om leren een integraal onderdeel te maken van het werk. Juist die integratie blijkt namelijk vaak een uitdaging. Want zelfs als je je medewerkers voorziet van de beste ontwikkelmogelijkheden, betekent dat nog niet dat ze er ook daadwerkelijk mee aan de slag gaan. Daarom zorgt Funda ervoor dat hun Fundamental “Learning never stops” continu onder de aandacht wordt gebracht op diverse plekken in de organisatie.

Inspireren & triggeren

De grootste uitdaging die Mia Bijman bij klanten van Studytube tegenkomt wanneer zij een nieuw leerplatform lanceren, is de wens om de verantwoordelijkheid voor leren & ontwikkelen bij de medewerker zelf neer te leggen. Dit wordt door hun werknemers echter niet altijd ‘automatisch’ opgepakt. Je moet hier dan ook in faciliteren, meent Bijman: “Inspireren en triggeren is heel belangrijk. Dat is voor veel organisaties wel een uitdaging.”

Draagvlak voor leren

Volgens Bijman zijn drie componenten daarom het belangrijkst als je een succes wilt maken van jouw L&D-aanpak en je eigen leerplatform:

  1. je hebt een duidelijke visie nodig op het leerbeleid;
  2. je hebt draagvlak nodig;
  3. en je hebt voldoende resources nodig om leren & ontwikkeling te faciliteren.

Dit herkent Lotze ook bij haar bedrijf: “Bij Funda zien we dat het heel belangrijk is dat je voor leren en ontwikkelen in alle lagen van de organisatie draagvlak creëert. Bij ons speelt de CEO ook een belangrijke rol, maar natuurlijk ook de leidinggevenden.” Zo werd hun CEO bijvoorbeeld ingezet om de lancering van hun nieuwe leerplatform, de ‘Fundacademy’, aan te kondigen. Lotze zorg er ook voor dat leidinggevenden er regelmatig aan worden herinnerd om het besteedde leerbudget te controleren. Is er nog budget over in hun team? Dan wordt hen gevraagd om te achterhalen waar dat aan ligt. Zo blijft leren & ontwikkelen continu onderwerp van gesprek.

Hoe je jouw eigen leerplatform effectief lanceert

Tijdens het webinar gingen Lotze en Bijman in de op drie verschillende fases die je tegenkomt bij het lanceren van een leerplatform:

  1. pre-launchfase, waarin je een succesvol fundament legt;
  2. launchfase, waarin je het leerplatform introduceert met een kick-off;
  3. post-launchfase, waarin je ervoor moet zorgen dat je medewerkers ook daadwerkelijk aan de slag blijven gaan met hun ontwikkeling.

Maar hoe maak je van elk van deze fases nu een succes?

leren & ontwikkelen stimuleren per fase

Fase 1: pre-launch

Een goede voorbereiding is het halve werk. Zo deelde Lotze dat er bij Funda bijvoorbeeld eerst onderzoek gedaan werd naar de behoeften op het gebied van leren & ontwikkelen. Daarna werden daar passende partijen bij gezocht en viel de keuze op Studytube. Het was voor Funda vooral belangrijk dat er diverse mogelijkheden aangeboden konden worden. Zowel korte online ‘leersnacks’ als volledige opleidingen. Maar als je leerplatform eenmaal staat met de juiste leerproducten, ben je er nog niet. Lotze: “Je gaat het eerst inrichten, maar dan moet je ook zorgen dat het gebruikt gaat worden.”

Fase 2: launch

Voor het lanceren was meer aandacht nodig dan vooraf bedacht, gaf Lotze aan. Ze zocht dan ook de samenwerking op met marketing. Maar niet alleen om de lancering zelf op een opvallende manier te doen, maar ook om nu al te bedenken hoe zij structureel over het platform zouden kunnen praten. Dit leidde tot een unieke aanpak:

Voorafgaand aan de lancering stuurde Funda een vragenlijst rond aan al haar medewerkers. Aan de hand daarvan werd iedereen ingedeeld in een bepaald “leerhuis”, vergelijkbaar met de verschillende scholen in Harry Potter (zoals Griffoendor, Ravenklauw en Zwadderich). In “The Battle of the Wits” op hun Fundacademy werd iedereen tijdens de lancering vervolgens uitgedaagd om zijn of haar collega’s die in hetzelfde huis zijn ingedeeld, te verdedigen. “Outwit” je collega’s in de andere huizen met meer nieuwe skills. Dat was de oproep. Zo voegde Funda een leuk competitie-element toe aan het leren & ontwikkelen.

Nu wordt er bijvoorbeeld bijgehouden hoeveel mensen in elk ‘huis’ al met een opleiding of training via het platform zijn gestart. Lotze: “Je hoort medewerkers met elkaar strijden: ‘Jij hebt niet zo heel veel collega’s binnen jouw huis, dus misschien moet je daar iets mee doen?’” Zo wordt er dus wat rivaliteit en een spelelement aangebracht. Een echte best practice, geeft Bijman aan. Op deze manier wordt namelijk aangetoond dat het leren en ontwikkelen niet alleen door HR wordt geïnitieerd en belangrijk wordt gevonden; ook andere afdelingen gaan het ontwikkelen zo stimuleren. Bijman: “Je doet het niet in je eentje.”

Fase 3: post-launch

Een best practice om het leren ook na de lancering van je nieuwe leerplatform te blijven stimuleren, is extra aandacht besteden aan het beschikbare leerbudget. Uit het de Studytube Learning & Development Monitor bleek dit jaar dat dit budget namelijk lang niet altijd wordt besteed. Ook de deelnemers aan het webinar zagen dit volgens de poll vaker niet dan wel gebeuren in hun organisatie.

Bij Funda worden daarom diverse berichten gestuurd door het jaar heen om medewerkers aan te zetten hun leerbudget te besteden. Bijman deelde daarnaast dat het uitdelen van een fysieke opleidingscheque ook een goed idee kan zijn. Maar ook het delen van interessante voorselecties van relevante opleidingen of trainingen in je leerplatform kan hierbij helpen.

Post-launch kun je natuurlijk nog veel meer dingen doen om je medewerkers aan te zetten tot leren. Zo werkt het ook stimulerend om te zien wat andere collega’s zoal hebben gekozen om te leren. Funda deelt dit bijvoorbeeld via interviews met collega’s in een maandelijkse nieuwsbrief. Hiermee wordt het leren dan steeds opnieuw onder de aandacht gebracht en worden collega’s geprikkeld om hun budget te spenderen.

Daarnaast kunnen medewerkers in het leerplatform ook precies zien hoeveel ze nog te spenderen hebben. Lotze: “Je ziet het harde bedrag en je ziet het ook dalen. Dat vind ik ook leuk, want dan weten mensen: ‘Oh, ik heb nog wat om in te zetten!’ Dit is ook wel een leuke methode om je eigen geld te kunnen spenderen.”

Blijvend communiceren over leer- en ontwikkelmogelijkheden

Na de lancering is het belangrijk dat leren & ontwikkelen een onderdeel wordt van het dagelijks werk. Bij de onboarding van nieuwe medewerkers biedt Funda daarom ook direct aandacht aan het leerplatform. Zo krijgen nieuwe medewerkers meteen de test tot welk huis ze behoren en de link naar het platform om daar te zien wat zij zoal kunnen leren. Daarnaast wordt de Fundacademy ook via QR-codes in boekjes gepromoot en is leren & ontwikkelen en apart onderdeel van functioneringsgesprekken, waarin heldere doelen worden besproken. Lotze: “Op die manier proberen we het heel levendig te houden. En ik denk eigenlijk dat je dat het hele jaar door moet doen.”

Meer voorbeelden en tips vernemen? Kijk dan hier het volledige webinar terug.

L&D Monitor 2024: Leren in eigen tijd of tijd van de baas?

50% van werkgevers verwacht dat je leert in eigen tijd, maar medewerkers zien dat anders. Ontdek in de L&D Monitor 2024 de kloof tussen verwachtingen en de realiteit en hoe AI leren persoonlijker en effectiever maakt. Bereid je voor op de toekomst van leren.

Wil jij graag persoonlijk advies voor de opstart van je eigen leercultuur? Onze experts beantwoorden graag al je vragen.