Webinar ‘Maak van leertijd prioriteit’; een verslag

Leren en ontwikkelen is binnen organisaties van cruciaal belang, maar tijd vrijmaken voor leeractiviteiten is nog vaak een uitdaging. Daarom bespraken Hedica Pol, Manager Training en Ontwikkeling bij Milieu Service Nederland, en Laura Zegwaart, Customer Success Manager bij Studytube, tijdens het webinar ‘Maak van leertijd een prioriteit’ hoe je barrières kunt overwinnen en zorgt voor een cultuur waarin leren geen uitzondering is, maar een gewoonte. In dit verslag lees je de hoogtepunten.

Liever direct terugkijken? Dat kan! Je vindt hier de volledige opname van het webinar.

Is het vinden van leertijd in jouw organisatie ook zo lastig? Met een slimme, strategische aanpak is het toch echt mogelijk, lieten Hedica Pol en Laura Zegwaart zien tijdens het webinar. Maar dan moet je er wel een prioriteit van maken. Door de juiste leermiddelen te kiezen, deze optimaal aan te bieden en hier effectief over te communiceren, creëer je het juiste leerklimaat voor jouw medewerkers. Zoals Hedica dit bij Milieu Service Nederland ook realiseert met het Studytube-leerplatform.

Waarom leertijd zo belangrijk is bij Milieu Service Nederland

Hedica deelde enkele uitdagingen waar Milieu Service Nederland voor staat die de continue ontwikkeling van hun medewerkers zo essentieel maakt: de overgang van afvalinzamelaar naar afvalpartner, snelle innovatie, veranderende wet- en regelgeving rondom milieuzaken, en groei als expert in duurzame afvalverwerking. Met name om naar hun klanten toe adviserend te kunnen optreden, is leren en ontwikkelen onmisbaar. En het leerplatform van Studytube helpt de organisatie hier enorm bij, legde Hedica uit.

"Kennis van de markt is van essentieel belang, om klanten zo goed mogelijk te adviseren op het gebied van zero waste en circulaire bedrijfsvoering. En met op maat gemaakte trainingen, die we inzetten met het leerplatform, helpen we onze medewerkers zich daarin in te ontwikkelen en worden ze eigenlijk continu getraind en bijgeschoold," aldus Hedica.

Het belang van communicatie over leren

Maar met enkel het aanbieden van een leerplatform en de juiste trainingen ben je er nog niet, weten ze ook bij Milieu Service Nederland. Laura Zegwaart, Customer Success Manager bij Studytube, begeleidt organisaties bij de implementatie van het Studytube-leerplatform en adviseert op het gebied van marketing en communicatie. Laura lichtte tijdens het webinar toe waarom effectieve interne promotie van zo’n leerplatform zo belangrijk is en hoe je daar komt, want: "Je kan natuurlijk een prachtig leerplatform hebben, maar als medewerkers hem niet weten te vinden, dan kan je uiteindelijk niet de impact maken die je voor ogen hebt."

Hoe je jouw medewerkers effectief activeert

Effectieve interne promotie van het leerplatform is essentieel om ervoor te zorgen dat medewerkers daadwerkelijk op de hoogte zijn van de voordelen en mogelijkheden ervan. En je dient de functionaliteiten van je leerplatform uiteraard af te stemmen op de behoeften van de organisatie en je medewerkers.

Hedica bevestigde tijdens het webinar het belang van zowel promotie als functionaliteit om je medewerkers te activeren. Zij werkte daartoe samen met de marketingafdeling, wat heeft geleid tot een grotere integratie van het leerplatform binnen de organisatie. En deze promotie stopt natuurlijk niet na de lancering. "We moedigen medewerkers ook echt de eerste week aan om een kijkje te nemen op het platform en ook regelmatig daarin terug te keren. Elke afdeling heeft bijna al een leerlijn, die wordt gekoppeld aan de functie."

Een andere slimme manier om de interesse en betrokkenheid bij het leren op peil te houden is door maandelijkse thema's te presenteren aan je medewerkers, gaf Laura daarnaast aan. Studytube biedt haar klanten hiervoor relevante suggesties met de Studytube Content Kalender. Zo blijf je voortdurend communiceren over je leeraanbod en maak je het leren relevant voor iedereen.

Hoe je leertijd slim prioriteert

Uit onze Learning & Development Monitor van dit jaar blijkt dat veel werkgevers verwachten dat hun medewerkers ook in hun eigen tijd ruimte vinden voor professionele ontwikkeling. Maar door duidelijke kaders te bieden om leren en ontwikkeling in de dagelijkse praktijk te integreren, wordt dit minder noodzakelijk. Zo kan het koppelen van leerlijnen aan deadlines bijvoorbeeld helpen om het probleem van te weinig prioriteit aan te pakken, deelde Hedica in het webinar. En om de hoeveelheid benodigde tijd optimaal te spreiden, kan het aanbieden van blended leervormen met korte online trainingen uitkomst bieden.

Benieuwd wat je nog meer kunt doen om een optimaal leerklimaat te creëren? Kijk nu de opname van het webinar terug en verneem meer tips en inzichten van Hedica en Laura!

L&D Monitor 2024: Leren in eigen tijd of tijd van de baas?

50% van werkgevers verwacht dat je leert in eigen tijd, maar medewerkers zien dat anders. Ontdek in de L&D Monitor 2024 de kloof tussen verwachtingen en de realiteit en hoe AI leren persoonlijker en effectiever maakt. Bereid je voor op de toekomst van leren.

Wil jij graag persoonlijk advies voor de opstart van je eigen leercultuur? Onze experts beantwoorden graag al je vragen.