De kracht van zelfgestuurd leren: hoe Vandebron werknemers in staat stel hun eigen leerbehoeftes te vervullen

Tijdens ons laatste webinar van 2023 deelden Tim Smolders (Vandebron) en Franciska van Pinxteren (Studytube) inzichten over hoe autonomie in leren en ontwikkelen de kern vormt van een succesvolle bedrijfsmissie. In dit artikel pakken we de onbeantwoorde vragen over zelfgestuurd leren op die door de deelnemers tijdens dit webinar werden gesteld. Lees verder en ontdek hoe je je medewerkers optimaal kunt helpen bij het identificeren en vervullen van hun eigen leerbehoeftes.

Direct het webinar terugkijken? Dat kan hier!

Worstel jij ook met medewerkersontwikkeling en verlang je naar meer zelfsturing op dit gebied? In 'De kracht van zelfgestuurd leren: Vandebron's aanpak’ vernamen we hoe Vandebron een autonome leeromgeving creëerde. Maar er werden meer vragen gesteld dan de tijd toeliet te beantwoorden. Vragen die voor vele L&D-pro’s relevant zijn. Hier beantwoordt Tim Smolders, People & Leadership Development Specialist bij Vandebron deze daarom alsnog.

Integratie van zelfgestuurd leren en weerstand

Vraag 1: Kun je meer vertellen over hoe Vandebron zelfgestuurd leren integreert met bedrijfscultuur en dagelijkse werkzaamheden? En wat zijn de specifieke strategieën die jullie gebruiken om werknemers te motiveren als er weerstand is tegen verandering?

“Weerstand tegen verandering en integreren met bedrijfscultuur zie ik als twee verschillende dingen. Het eerste ervaar ik niet als uitdaging. Het gros van de Vandebronners omarmt verandering. Daarnaast is culture- & jobfit doorlopend een onderwerp van gesprek. En is het helemaal oké om afscheid te nemen van elkaar wanneer de fit niet meer van twee kanten ervaren wordt.

Het tweede is meer een uitdaging. Het is een van mijn belangrijkste taken om het besef van 'stilstaan om vooruit te komen' groter te maken. Ik grijp elke kans aan om dit te benadrukken en gelukkig wordt dit gesteund vanuit de board. Move to improve is een van onze kernwaarden, en dat geldt ook voor ieders persoonlijke en professionele ontwikkeling. Dat gezegd hebbende: het is zeker niet af, maar work in progress en kan nog steeds beter!”

Rol van leidinggevenden bij zelfgestuurd leren

Vraag 2: In het webinar kwam de rol van leidinggevenden in het ondersteunen van zelfgestuurd leren ter sprake. Kun je dieper ingaan op hoe jullie managers trainen of voorbereiden om deze vorm van leren te faciliteren?

“Ook hier begint dat voor leidinggevenden bij bewustwording op de rol van leidinggevende in een omgeving als de onze. En gaat het veel minder over het 'intrainen' van bepaald gewenst gedrag. De HR business partners spelen een belangrijke rol in het voeren van deze gesprekken. Daarnaast is er sinds kort een Management Development-track dat specifiek hierover gaat en waarin groepen leidinggevenden met elkaar in gesprek gaan over hoe zij dit in hun teams kunnen doen. Specifiek voor het onboarden van nieuwe leidinggevenden wil ik dit jaar heel graag nog een track ontwikkelen.”

Meten van resultaten en impact

Vraag 3: Er werden tijdens het webinar veel vragen gesteld over het meten van de effectiviteit van zelfgestuurd leren. Kun je in detail uitleggen welke metrics en evaluatieprocessen Vandebron gebruikt om de impact van jullie L&D-inspanningen te beoordelen?

“Mijn antwoord op deze vraag is misschien een beetje flauw, maar, voor ons, wel waar: Als we NL aan 100 procent groene stroom hebben, 100 procent van de tijd, dan zijn mijn L&D-inspanningen geslaagd. Tot die tijd is 'zelfgestuurd leren' meer een product dat altijd beter kan. En volg ik dus ook meer een Agile product-development aanpak. We bekijken in het P&C team wat de eerstvolgende stap moet zijn om de leercultuur en de vaardigheden van Vandebronners verder te ontwikkelen, formuleren daar een concreet doel op en daarmee ga ik aan de slag.

'Zelfgestuurd leren' is dus ook geen doel op zich, maar Vandebronners eigenaarschap geven over en verantwoordelijk maken voor hun eigen ontwikkeling was, en is, een belangrijke stap in het proces naar een meer Aligned & Autonomous cultuur. En we geloven dat die cultuur de manier is waarop we hier met elkaar het beste aan onze missie kunnen werken.”

Zelfgestuurd leren met beperkt budget

Vraag 4: Wat zijn de best practices voor het implementeren van zelfgestuurd leren in organisaties met een beperkt L&D-budget? Oftewel: hoe kan men maximale waarde halen uit beschikbare middelen om toch een effectieve leeromgeving te creëren?

“Iedereen met een internetverbinding kan in principe alle kennis over elk onderwerp verkrijgen. Het gaat volgens mij dus echt over bewustwording op het belang van continuous learning. Daartoe kun je van alles verzinnen wat daar aan bijdraagt afhankelijk van je organisatie. Slim kiezen van je aanpak is daarbij wel belangrijk denk ik. En doorzettingsvermogen. Maar het gaat dus niet om de leerinterventies zelf, want met bewustzijn op het belang van ontwikkelen en tijd in de werkweek ben je er. Een paar dingen die daarbij belangrijk zijn wat mij betreft:

  1. Voorbeeldgedrag vanuit leiderschap is key! Als het daar niet leeft, landt het verderop ook niet. Dus begin ook daar.
  2. Ga waar de energie zit; Als je ambassadeurs kunt maken van medewerkers die intrinsiek gemotiveerd zijn op het ontwikkelen van zichzelf en hun vaardigheden, en vervolgens de successen van die medewerkers in de schijnwerpers zet, creëer je een sneeuwbaleffect is mijn ervaring.
  3. Maak persoonlijke en professionele ontwikkeling onderdeel van de functie, zodat het ook ter sprake komt in performance gesprekken. En er dus, bij underperformance, ook op gehandeld kan worden. Stilstaan in je ontwikkeling is achteruitgang, want de wereld om ons heen verandert in exponentieel tempo."

Zelfgestuurd leren in organisaties met verplichte opleidingen

Vraag 5: Hoe benadert Vandebron het concept van zelfgestuurd leren in een context waar beroepsverplichte opleidingen een rol spelen? Welke strategieën gebruiken jullie om autonomie te bevorderen binnen de kaders van verplichte trainingen?

“Dit is voor Vandebron niet echt aan de orde, behalve NEN- en AVG-regelgeving. Ook hierbij zijn doel en middel niet te verwarren; we vinden het belangrijker dat mensen ethisch handelen normaal vinden, dan dat ze het vinkje van een afgeronde e-learning module over privacy en compliance halen. Die verplichte trainingen zijn minimaal en onderdeel van onboarding.”

Had jij het webinar gemist? Lees dan hier het verslag voor meer inzichten of kijk direct de opname terug!

L&D Monitor 2024: Leren in eigen tijd of tijd van de baas?

50% van werkgevers verwacht dat je leert in eigen tijd, maar medewerkers zien dat anders. Ontdek in de L&D Monitor 2024 de kloof tussen verwachtingen en de realiteit en hoe AI leren persoonlijker en effectiever maakt. Bereid je voor op de toekomst van leren.

Wil jij graag persoonlijk advies voor de opstart van je eigen leercultuur? Onze experts beantwoorden graag al je vragen.